הצלחת שלי – המלצות תזונתיות חדשות בארה"ב | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


הצלחת שלי – המלצות תזונתיות חדשות בארה"ב

פורסם בתאריך 06/19/2011 ע"י שרית עטיה - שמואלי בקטגוריה דיאטה והרזיה | צפיות: 1941 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: פירמידת המזון, צלחת המזון, בריאות, תזונה, אכילה, מזון, חלב, מוצרי חלב, הצלחת שלי, תזונת ילדים, ילדים, עודף משקל, רכיבים תזונתיים

"הצלחת שלי" נבחרה לייצג את ההמלצות התזונתיות בארה"ב במקום פירמידת המזון.
הצלחת ברורה ופשוטה להבנה וידידותית גם לילדים. הצלחת מעבירה מסרים ברורים לאכילה נכונה ומה צריך לאכול בכל ארוחה בריאה. "הצלחת שלי" מחולקת ל- 4 חלקים:

אדום לפירות וירוק לירקות – שני החלקים יחד צריכים להוות כמחצית מהארוחה.
סגול לחלבונים, שתופסים את הנפח הקטן ביותר בצלחת וכתום לדגנים שתופסים נפח מעט גדול יותר.
לצד הצלחת מופיע חלק כחול נפרד למוצרי חלב.

המלצות כלליות המלוות את "הצלחת שלי":
1. לאזן את כמות האנרגיה שאוכלים - להנות מהאוכל, אך לאכול פחות ולהימנע ממנות גדולות מדי.

2. מזונות שכדאי לאכול מהם יותר:
o חצי מהצלחת צריכה להכיל פירות וירקות
o מחצית מהדגנים צריכים להיות מלאים
o לשתות חלב נטול או דל שומן (1%)

3. מזונות שכדאי לאכול מהם פחות:
o לבחור מזונות המכילים פחות מלח (נתרן) כמו לחם ומרקים
o לשתות מים במקום משקאות ממותקים


"הצלחת שלי" כוללת רק חלק מההמלצות התזונתיות החדשות שפורסמו בסוף שנת 2010 בארה"ב. המלצות אלה מהוות ציון דרך בכך שהן כוללות לראשונה התייחסות גם לאוכלוסייה חולה, שמנה ובעודף משקל. בנוסף יש דגש על תזונת ילדים ואיכות המזון המוגש בבתי הספר.

המלצות עיקריות לתזונת ילדים:
1. הפחתת עודף משקל והשמנה על ידי צריכת מזונות עתירי רכיבים תזונתיים ומופחתי קלוריות והגברת הפעילות הגופנית.

2. מעבר לתזונה המבוססת יותר על מזונות מהצומח כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וגרעינים, הגברת הצריכה של דגים ומוצרי חלב דלי ונטולי שומן. צריכה מתונה של בשר רזה, עוף וביצים.

3. הפחתה בצריכת מזונות עם תוספת סוכר, מלח, שומנים מוצקים ודגנים מעובדים.

4. ביצוע פעילות גופנית מדי יום.

המלצות עיקריות המתייחסות למוצרי חלב:
1. בדו"ח מתוארים דפוסי תזונה בריאים מרחבי העולם המתאימים להמלצות התזונתיות, כולל תזונה צמחונית וטבעונית. צריכת 3 מנות של חלב ומוצרי חלב מופיעה ב- 3 מתוך 4 דפוסי התזונה האלה.


2. מוצרי חלב נצרכים בחסר, כך שילדים ומבוגרים לא מגיעים לצריכת הסידן המומלצת. קיימת חשיבות רבה להגברת צריכת חלב ומוצרי חלב דלי שומן בתזונה:

  • 3 מנות של מוצרי חלב ביום למבוגרים ולילדים מגיל 9 שנים.
  • 2.5 מנות של מוצרי חלב ביום לילדים בגילאי 4-8 שנים.
  • 2 מנות של מוצרי חלב ביום לילדים בגילאי 2-3 שנים.


3. לאנשים עם אי-סבילות ללקטוז מומלץ לצרוך מוצרי חלב דלי או נטולי לקטוז, בהתאם לנייר העמדה של ה- NIH. http://consensus.nih.gov/2010/lactose.htm


4. חלב בטעמים (כולל שוקו) לא מופיע ברשימת המשקאות הממותקים שיש להמנע מהם, אולם קיימת המלצה לשתות חלב דל שומן במקום שוקו.

5. גבינות דלות שומן ונטולות שומן נכללות ברשימת המזונות בעלי צפיפות תזונתית גבוהה (מזונות המכילים רכיבי תזונה רבים ובכמות משמעותית ביחס לכמות הקלוריות שלהם).

6. לראשונה מצויין בהמלצות כי חומצת שומן סטארית אינה מעלה את רמות הכולסטרול בדם. גבינה היא המקור השני לחומצת שומן סטארית בתזונה.


7. משקה סויה (המועשר בסידן ובויטמין D) נכלל בקבוצת החלב ונחשב כאלטרנטיבה לחלב ומוצרי חלב דלי ונטולי שומן.

 

מקורות:
http://www.choosemyplate.gov/
Report of the Dietary Guidelines Advisory Committee on the Dietary Guidelines for Americans, 2010
http://www.cnpp.usda.gov/DGAs2010-DGACReport.htm

http://www.milk.org.il/

אודות שרית עטיה - שמואלי

דיאטנית קלינית. בוגרת בית הספר לתזונה בפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית ירושלים. סטודנטית לתואר שני בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב . ניסיון מקצועי עשיר בטיפול תזונתי בילדים ובבני נוער ( 1998-2007 במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל) , ייעוץ תזונתי לחברות ולגופים שונים, הנחיית סדנאות להרגלי אכילה ולתזונה נכונה, קידום נושאים בריאותיים ,הרצאות בתזונה .

שרית עטיה - שמואלי

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר