גרפותרפיה וכתיבה תרפויטית | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


גרפותרפיה וכתיבה תרפויטית

פורסם בתאריך 11/25/2009 ע"י עופר בן-חורין בקטגוריה גרפולוגיה | צפיות: 1576 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: גרפותרפיה, גרפולוגיה, קורס כתיבה, כתיבה, קורס, סיפור, שיר, טיפול בכתיבה, ספר, כתב, אותיות, מילים, תרפיה, פסיכולוגיה, עופר בן-חורין, גרפולוג, טיפול, הכוון, הכוונה, כיוון, גרפולוגים, המכון להכוון גרפולוגי, ניתוח גרפולוגי

מי מאיתנו לא זוכר את הקטע, בסרט "אלכס חולה האהבה", שבו המורה בעל המבטא הרוסי מאלץ את אלכס התלמיד לכתוב על הלוח כמה פעמים את המשפט "בחורות עירומות זה חולרה...".

עונשי כתיבה כאלו, שאולי אחדים מאיתנו נתקלו בהם בצעירותם, נראים מגוחכים אבל שיטת טיפול חדשה שמתקבצת תחת המונחים "כתיבה תרפויטית" ו"גרפותרפיה", משתמשת היטב ב"עונש" הזה על מנת להצליח לשנות את האדם לכיוונים חיוביים יותר.

נפתח בעובדה שהאישיות שלנו יודעת להתבטא החוצה בכל מיני צורות. היא מתבטאת באופן לא מודע בגוף שלנו (בכפות הרגליים, הידיים, האישונים, הלשון, באופי התנוחה, צורת ההליכה וכ"ו), היא גם מתבטאת בצורת הדיבור, בצורת האכילה שלנו ובעצם בכל דבר שאנחנו עושים. היא כמובן מתבטאת גם באופן הכתיבה ובכתב היד שלנו. הקשר בין האישיות לאופני הביטוי שלה הוכח מדעית כדו-כיווני. מחקרים רבים בתחום הפסיכולוגיה מוכיחים שאנחנו מסוגלים לשנות את האישיות על ידי שינוי הדברים החיצוניים שבהם היא מתבטאת.

בשנים האחרונות עולה המודעות לשיטות טיפול אלטרנטיביות משיטת הטיפול המסורתית של שיחות פסיכותרפיה יקרות ומתמשכות עם פסיכולוג. בין השיטות החדשות (שכבר נחשבת ישנה) ניתן למשל למנות את שיטת האימון האישי (Coaching).

גישה טיפולית אחרת חדשה ולא כל כך ידועה עדיין נקראת Inverseism והיא מתמקדת בשינוי אופני הביטוי של האישיות על מנת לשנות תכונות ספציפיות באישיות המטופל. אותו עיקרון 'היפוך' מתרחש גם בכתב היד. אין כמעט עוררין בדבר העובדה שכתב היד ואופן הכתיבה מבטא את אישיות האדם אבל האם שינוי כתב היד בכוונה או תרגילי כתיבה מסוימים, שנעשים לאורך זמן, יכולים להשפיע על האישיות?

הגרפותרפיה היא גישה טיפולית שבה מלמדים את האדם לשנות את חתימתו ואת כתב ידו על מנת להשפיע באופן עקיף על תת המודע שלו ואז לגרום לשינוי באישיותו. הגרפותרפיה יעילה לצורך החלשת תכונה "רעה" או/ו חיזוק תכונה "טובה" אצל המטופל. הגרפותרפיה יכולה להיות שימושית גם בטיפול זוגי, שבו בודקים אילו תכונות אישיות מתנגשות אצל שני בני הזוג ואז "משפרים" תכונות אלו כך שתיווצר התאמה טובה יותר ביניהם.

הכתיבהתרפיה או הכתיבה התרפויטית היא שם כללי לטכניקות ריפוי בעזרת כתיבה ותרגילי כתיבה. הרעיון הוא שכתיבה כשלעצמה, בכל מיני מניפולציות, היא סוג של תרפיה (כמו למשל כתיבת שירים, יומן חיים או בלוג). הכתיבה התרפויטית מתרגלת את האדם לכתוב על נושאים טעונים באופן מסוים, כמו לדוגמה טראומות, כך שהתת-מודע שלו יעבד אותם בצורה נכונה.
בכתיבה התרפויטית המילים יכולות להיכתב בכל מיני צורות ואופנים תוך ניצול מגוון האפשרויות שמעניק לנו הדף והעט, הכל בהתאם ליעד הטיפול הספציפי.
טכניקה טיפולית ששוכללה על-ידי ואשר משתמשת בכך היא הגרפותרפיה המרחבית שבה כתיבת מילה או משפט מסוים, בתוך מרחב הדף, פעמיים רבות (כמו למשל- "הביטחון העצמי שלי גובר ומתחזק") משתחלת, בהכוונה הנכונה, לתוך תת-המודע, כמו מנטרה במדיטציה (מכאן אולי אפשר להבין את היעילות בעונש הבית-ספרי הנודע לכתוב שורות של משפטים חינוכיים).
הגרפותרפיה המרחבית משלבת במרחב הדף, לא רק מילים ומשפטים, אלא גם ציורים וסירטוטים על מנת להחדיר את המסר הנכון אל התת-מודע באופן אפקטיבי ועמיד לאורך זמן.

טכניקת טיפול אחרת שבה משתמשת הכתיבה התרפויטית היא כתיבת סיפורים תרפויטים שמצליחים להציג זויות ראיה הסתגלותיות יותר למצבים טראומטיים או לפחדים אצל האדם. טכניקה זו מנצלת את תכונת המוח ליצור עלילה מהחויות שהאדם עובר ולהתמקד בנקודות המבט בעלילה אשר מאפשרות לאדם להסתגל טוב יותר למציאות החיצונית.

כתיבת מכתבים שלא על מנת לשולחם היא שיטת טיפול בכתיבה שפותחה בעיקר על-ידי צמד הפסיכולוגים האוסטרליים מייקל וייט ודיוויד אפסטון וחוללה ממש מהפכה בתחום הפסיכולוגיה הקלינית המקצועית. שיטה זו מאפשרת לכותב להחצין את בעיתו על פי דגם סיפורי אחר מהדגם המקורי שבו סופרה.
תרגולי הגרפותרפיה והכתיבה התרפויטית נהנים מיתרון נוסף שהוא יתרון הדיסקרטיות. הטיפול כולו יכול להיעשות בצורה דיסקרטית ובאופן מקוון בלי שהמטפל והמטופל רואים אחד את השני.

יתרון זה מתאפשר בזכות יכולתו של המטפל לאבחן את האדם לפי כתב ידו מרחוק, לתרגל אותו באמצעות האימייל או הדואר ולהבחין בשינויים המתרחשים באופיו כפי שהם משתקפים בניתוחי כתב היד.

 

אודות עופר בן-חורין

עופר בן-חורין

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר