מילון מונחים והגדרות בתחום העתקות אור | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מילון מונחים והגדרות בתחום העתקות אור

פורסם בתאריך 04/23/2012 ע"י נתנאל נבט בקטגוריה אומנות | צפיות: 846 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: מכון העתקות, מכוני העתקות, העתקות אור, אור מכון העתקות, העתקות שמש, מרכז העתקות, צילום תוכניות, צילום תוכניות בנייה, סריקת תוכניות, סריקת תוכניות בנייה

תוכלו למצוא כאן מספר מונחים מקצועיים בתחום העתקות אור וההסבר שלהם.

ערכנו את המילון הזה במיוחד בשבילכם כדי שתוכלו לדעת טוב יותר איך להתנהל מול מכוני העתקות אור בכל הנוגע להעתקת תוכניות וכל הקשור לעבודות במכוני העתקות אור.


דפוס דיגיטלי
דפוס דיגיטלי החליף את ציוד העתקות אור. זו שיטת הדפסה בה האינפורמציה מעובדת לקובץ דיגיטלי - קובץ שמועבר להדפסה כמו במדפסת ביתית. ההדפסה נעשית על גבי גלילי נייר ברוחבים שונים. רוחב הדפסת תוכניות הנפוץ ביותר בדפוס דיגיטלי המקובל הוא 91 ס"מ. אורך ההדפסה כמעט ללא הגבלה. ניתן להדפיס עד כ-80 מטר אורך! (המגבלה היחידה היא גודל הקבצים לעיבוד).

היתרי בנייה
הדפסת תוכניות שנקראות גם "גרמושקה", על שם סוג הקיפול שמאפיין את התוכנית הזו. קיפול שהוא כמו אקורדיון.

תוכניות היתרי בנייה הן תוכניות שמוגשות לאישור של הרשות המקומית לביצוע בנייה, שינויים ותוספות בנייה. בכל עיר קיימות הנחיות שונות וצווים מקומיים לסטנדרטים מקומיים (לדוגמה הבנייה בירושלים מחיייבת ציפוי אבן). לאחר אישור וקבלת היתר בנייה המתכנן מעביר לשאר המתכננים והיועצים את התוכנית המאושרות לביצוע תכניות בנייה מפורטת שנקראות גם תוכניות עבודה.

במקרים בהם הרשות המקומית לא מאשרת את היתר הבנייה כפי שהוגש לרשות, למגיש התכנית יש אפשרות לעדכן ולשנות את התכנית לפי הנחיות הרשות, או לערער בפני גורם גבוה יותר קרי ועדה מחוזית. ועדה מחוזית היא הסמכות שמעל לועדה העירונית ושבכוחה לשנות את החלטת הועדה העירונית.

העתקות אור
העתקות אור הן העתקות שנעשו בשיטת חשיפה לאור. זו טכנולגיה בה השתמשו מכוני העתקות עד סוף שנות התשעים – בסוף המאה העשרים. שימוש העתקות אור עדיין מקובל לביצוע מכון העתקות במדינות מתפתחות שלא יכולות להרשות לעצמן השקעה בציוד שהחליף את העתקות אור - הדפסה דיגיטלית.

העתקות בפורמט רחב
העתקה בפורמט רחב היא ההדפסה המקובלת ביותר בהעתקת תוכניות בנייה ומתבצעת במכוני העתקות אור. זו היא כל הדפסה שחורגת מגבולות מכונות הצילום הסטנדרטיות, כלומר מעבר לגודל 3A (כ- 29X41 ס"מ).

הרוחב הנפוץ ביותר המקובל היום במכון העתקות הוא 91 ס"מ. רוחבים מקובלים אחרים הם 75 ס"מ, 61 ס"מ ו- 45 ס"מ. אורך ההדפסה בפורמט רחב כמעט ללא הגבלה. ניתן להדפיס עד כ-80 מטר אורך!

גודל ההדפסות המקובל בפורמט רחב נמדד במידות קבועות: A0 ,A1 ,A2.

הפקות "מילוי שטחים"
מילוי שטחים הוא סוג ההדפסה שכרוך בהדפסת משטחים בצבע מלא (בניגוד להדפסות צבע קווי, שכרוכות רק בהדפסות שרטוטי קווים).

תוכניות בנייה מודפסות במכוני העתקות ומיועדות בדרך כלל לתכנון בניין ערים (תב"ע) כרוכות בסימון שטחים לפי צבעים מקובלים. הסימון בצבעים שונים, כל צבע מייצג סוג אחר של שימוש, או הגדרות. שטחים ציבוריים, שטחים "ירוקים" שמיועדים לפארקים ו"ריאות ירוקות", שטחים לתעשיה, שטחי מסחר, איזורים חקלאיים וכדומה.

הפקות "צבע קווי"
סוג הדפסה שכרוך בהדפסת תוכניות ושרטוטים בצבע, בהדפסת צבע קווי בניגוד למילוי שטחים, השרטוטים מודפסים בקווים מספרים אותיות וסימנים בצבע.

שירטוט צבע קווי מקובל ונפוץ בתוכניות להיתרי בנייה, בהם עובי הקירות מסומנים בצבעים שונים, צבעים שונים מייצגים שכבות שונות ונושאים שונים.

הפקות "שחור לבן"
סוג הדפסה המופק בשחור לבן בלבד. בדר"כ נהוג להשתמש בתוכניות שחור לבן המופקות במכון העתקות עבור תוכניות עבודה שנשלחות לאתרי הבנייה.

כריכת חוברות, ניתן לכרוך חוברות במספר סוגי כריכות:

כריכת ספירלה או בשמה העברי כריכת סליל. ניתן לכרוך כריכות ספירלה עד כ-400 עמודים. הכריכות הינן בעוביים שונים, מחצי ס"מ שמיועדת לכריכות של מספר דפים בודדים עד לרוחב של כ- 4 ס"מ לכ-400 עמודים. כריכות ספירלה הנפוצות ביותר הן בצבע שחור או לבן. מקובל להוסיף עמוד ראשון שעשוי מפי.וי סי. שקוף ועמוד אחרון שקוף, או לבן.

כריכות חום
בכריכת חום מקובל לכרוך עד כ- 250 עמודים. שמן של כריכות חום נובע מהעובדה שבתהליך הכריכה מכניסים את הכריכה למכונה שמחממת את הכריכה, ממיסה דבק שמגיע עם הכריכה וכך נכרכים המסמכים. ממולץ מאוד לשדך את המסמכים לפני הכנסתם לכריכת חום.

כריכת סרט
כריכה שבה מוסיפים עמוד ראשון שקוף ועמוד אחרון שקוף או לבן ונכרך סרט דבק בצבעים שונים.

למינציה
ציפוי של חומר שקוף שמגן על התוכנית, או התמונה. ישנה למינציה קרה או למינציה חמה. ההבדל בינהן הוא בתהליך הציפוי. הראשון מתבצע במכונה שמשלבת חימום בתהליך ההדבקה. למנציה קרה אינה מצריכה חימום ומודבק לתוכנית במכונה מסוג אחר.

למינציה מט - רוב הלמינציות המקובלות הינן למינציה מט, למינציה ללא ברק והתכנית נראית כמו המקור.

למינציה מבריקה - למינציה שהחומר המצופה הינו מבריק ולכן התכנית נראית מבריקה ויותר בולטת.

סריקת תוכניות
תכניות בנייה, שרטוטים ומסמכים חשובים ניתן לסרוק ולשמור במדיה דיגיטלית. אחרי תהליך הסריקה מקבלים קובץ מחשב, אותו ניתן לשמור ולשחזר במידת הצורך. הפורמטים הנפוצים לסריקת תוכניות הינם: PDF, TIFF.
 

קבצי רסטר - ניתן לסרוק תוכניות לקבצי רסטר. קבצי רסטר הם קבצים שמורכבים מאוסף נקודות. יתרון לקבצי רסטר הוא ברמת הדיוק שהינה גדולה יחסית. ככל שצפיפות הסריקה הינה גבוהה יותר, כך הדיוק יהיה רב יותר. חסרון בסריקת רסטר הינו שהקבצים שמתקבלים הינם קבצים גדולים במיוחד. 

קבצי ווקטור - ניתן לסרוק לקבצי ווקטור. קבצי ווקטור אלו קבצים שמתרגמים את השרטוט לקווים. יתרון בקבצי ווקטור הינו בכך שקבצי ווקטור ניתנים לעריכה, גודל הקבצים הינו קטן יחסית אולם הדיוק למקור אינו רב.

פוסטרים
הפקות של הדפסות של תמונות כרזות ופוסטרים. הדפסות אלו כרוכות בכיסוי צבע מלא. בדר"כ הקבצים כוללים אינפורמציה רבה והינם קבצים גדולים במיוחד.

צילומי מסמכים
צילום של דפים, חוברות ומסמכים. בדר"כ בשחור לבן.

צילומי צבע
בשנים האחרונות נפוץ יותר ויותר שימוש בצילום צבע. למסמכים שכוללים אינפורמציה בצבע, לוגו צבעוני של חברות וכדומה. צילומי צבע נעשים בדר"כ בגדלים של 4A שהוא גודל נייר רגיל או בגודל 3A שלמעשה זהו גודל של נייר 4A כפול.

בשנים האחרונות פותחו מכונות צילומי צבע המצלמות ומדפיסות בצבע במהירות גבוהה (30-50 דפים בדקה) באיכות גבוהה. עד לפני כ-5 שנים ההדפסה האיכותית היתה במהירות של כ- 10-12 דפים בדקה. היום, ניתן להדפיס באיכות גבוהה אף יותר מההדפסות בעבר, במהירות של לפחות עד 50 צילומים או הדפסות בדקה. עלות הצילום ירדה אף היא. ברשת מכוני העתקות אור קיימים מגוון של מכונות במהירויות של 35-50 צילומים בדקה.

שיפור נוסף שחל בשנים האחרונות הוא עובי הנייר. כיום ניתן להדפיס על נייר עבה, עד לערכים של 250- 300 גרם (!).

קאפות
קאפה הינו חומר מוקצף שעליו מדביקים פוסטרים, תמונות תוכניות וכל חומר שרוצים להציג על גבי חומר קשיח. ניתן למסגר קאפות לתצוגה יותר מרשימה.

ברשת מכוני העתקות אור ההפקה על גבי קאפה נעשית בסניף הראשי בירושלים ובסניף גוש דן.

קאפה הינה בעובי מקובל של 10 מ"מ, או בעובי של 5 מ"מ.

קפצולציה
סוג של ציפוי שנעשה באמצעות "שרוול" לתוכו מוכנס המסמך לציפוי. המסמך לתהליך קפצולציה מוכנס לתוך השרוול ועובר תהליך דומה לתהליך גיהוץ, ובו החומר השקוף מקובע על המסמך. גודל קפצולציה הינו מגודל של כרטיס ביקור ועד גודל 3A.
 

תוכניות עבודה
שרטוטים ותוכניות שמועברות לביצוע באתרי הבנייה. תוכניות העבודה עוברות מספר שלבי אישור, אישור של המתכננים שאחראים לוודא שהתוכניות תואמות את היתרי הבנייה והסטנדרטים המקובלים לכל סוג של בנייה.

 

נשמח לשמוע מה דעתכם על המילון וליצור עם מכון העתקות אור קשר במידה ויש מונחים נוספים שלדעתך צריך להוסיף למילון.

אודות נתנאל נבט

רגופלוס - שיווק באינטרנט http://www.regoplus.com

נתנאל נבט

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר