פסיכומטרי - מדריך פסיכומטרי לנבחנים | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


פסיכומטרי - מדריך פסיכומטרי לנבחנים

פורסם בתאריך 05/05/2009 ע"י אינטרנט בישראל בקטגוריה פסיכומטרי ומבחני כניסה | צפיות: 1390 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: פסיכומטרי, ציון פסיכומטרי, לימודים, מבחן, בחינה פסיכומטרי, קורס הכנה

פסיכומטרי – מבחן פסיכומטרי כתנאי סף למוסדות השכלה גבוהה

מבחן פסיכומטרי הוא חסם הכניסה העיקרי למבקשים לרכוש השכלה גבוהה בישראל. הבחינה שנחשבת לקשה, ממלאת שתי מטרות עיקריות - מיון מועמדים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה וחיזוי סיכויי ההצלחה שלהם בלימודים.

במשך השנים קמו מתנגדים רבים לבחינה, בשל העובדה כי היא בוחנת בעיקר מיומנות, אותה ניתן לרכוש במסגרת קורסים שונים במכון פסיכומטרי.

מטרותיו של מבחן פסיכומטרי

בראש ובראשונה, כאמור, נועד הפסיכומטרי לשמש כלי למיון מועמדים למוסדות להשכלה גבוהה. ציון הסכם, שמהווה את מדד הקבלה למוסדות השונים, מורכב משני גורמים שונים- שקלול הציונים בתעודת הבגרות וציון הפסיכומטרי, כאשר משקלו של ציון פסיכומטרי לרוב גדול יותר.

מוסדות אקדמיים קובעים ציון סכם שונה לכל אחד מחוגי הלימוד על מנת שישמש כרף קבלה. דירוג ציוני הסכם השונים לחוגי הלימוד נעשה בהתאם ל"יוקרתיות" החוג וכן בהתאם לחוקי ההיצע והביקוש - כך לדוגמה, אם בשנה יש נרשמים רבים לחוג למשפטים באוניברסיטה מסוימת, רף הקבלה יעלה בשנה לאחר מכן וציון הסכם שיידרש מהמועמד יהיה גבוה יותר.

מה בודק פסיכומטרי?

פסיכומטרי משמש גם לבדיקת תכונות אופי שונות הדרושות על מנת להצליח בלימודים אקדמיים. פרמטרים כמו התמודדות ועמידה במצבי לחץ, תכנון ובניית לוחות זמנים ויכולות קוגניטיביות נבדקים במהלך הבחינה ומהווים מדד למיון וניפוי מועמדים אשר אינם מתאימים ללימודים גבוהים.

נוסף על כן- הצלחה בבחינת הפסיכומטרי מהווה מדד ליצירתיות, מוטיבציה, השקעה בלימודים וכוח רצון. הבחינה מורכבת משאלות רבות הבודקות בצורה עקיפה פרמטרים אלה ומפלחת את הסטודנטים לרמות שונות. מרכז הבחינות וההערכה, שאחראי על הפקת הבחינות, קבע כי 45 אחוזים מהשאלות בבחינה הן שאלות ברמה קלה, 35 אחוזים הן שאלות ברמת קושי בינונית ו-20 אחוזים מהשאלות הן ברמה קושי גבוהה.

פסיכומטרי ככלי לחיזוי הצלחה בלימודים אקדמיים

תומכי הבחינה מאמינים כי מדובר בכלי יעיל המאפשר בדיקה שוויונית של יכולות הנבחנים וחיזוי סיכויי הצלחתם בלימודי התואר. מטבע הדברים, כאשר מספר המקומות בפקולטות השונות מוגבל, המוסדות האקדמיים מעוניינים לקבל לחיקם את הסטודנטים בעלי סיכוי ההצלחה הגבוה ביותר.

יחד עם זאת, ישנן טענות רבות מצד מתנגדי הבחינה, רובן ככולן נוגעות להיעדר השוויוניות אותה אמורה הבחינה לייצג. זה לא סוד, הצלחה במבחן פסיכומטרי תלויה בעיקר בתרגול, מה שמשליך על סיכויי ההצלחה של הנבחנים שידם אינה משגת ואינם יכולים לממן קורס פסיכומטרי.

הדבר נכון גם לגבי נבחנים שנאלצים לעבוד במשרה מלאה או במספר עבודות, מה שמותיר להם פחות שעות פנויות אותן יוכלו להקדיש לתרגול. בנוסף, למרות האפשרות להבחן במספר שפות, עדיין לא ניתן להבחן בכל שפה וכך לדוגמא – יוצאי אתיופיה מופלים לרעה בגלל שאין בחינת פסיכומטרי באמהרית.

מבנה הבחינה הפסיכומטרית

הבחינה, שמורכבת משלושה נושאים שונים - מילולי, כמותי ואנגלית, כוללת שישה פרקים שונים, כאשר לכל נושא מוקדשים שני פרקים ועוד שני פרקי 'פיילוט'- שנועדו לצרכים סטטיסטיים. הבחינה כוללת מאות שאלות סגורות, בצורת מבחן אמריקאי, המתפרשות על כשלוש שעות ועשרים דקות. לכל פרק מוקצבות 25 דקות בדיוק, הנמדדות על ידי צוות המשגיחים בבחינה.

בכל פרק של חשיבה מילולית ישנן 30 שאלות במגוון נושאים, בהם מילים וביטויים שונים בעברית, השלמת משפטים, החלפת אותיות, אנלוגיות, הבנת הנקרא, שאלות היגיון, שאלות פ.ט.ל ועוד. בכל פרק של חשיבה כמותית ישנן 25 שאלות במגוון נושאים כמותיים כמו בעיות מתמטיות, אלגברה, גיאומטריה, בעיות אחוזים, שאלות יחס, הסקת מסקנות מתרשים וכדומה.

השאלות בפרקים הכמותיים של מבחן הפסיכומטרי הן שאלות ברמה מדורגת. בכל פרק אנגלית ישנן בין 27 ל - 29 שאלות בנושאים שונים באנגלית כמו מילים נרדפות, אוצר מילים, השלמת משפטים וניתוח קטעי הבנת הנקרא.

למידע נוסף ופרטים אודות המבחן ודרכי ההכנה בקרו בבלוג: פסיכומטרי

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר