הילד לא מדבר?
תגיות המאמר: אבחון ילדים, אבחון ביומטרי
שיבוש המילים של הילדים יכול להיות דבר מאוד חמוד, אכ היכן × מצא הגבול בין שיבוש מילים חמוד לקושי ברכישת השפה? למה צריכ לשים לב? ומה עושים כשהילד לא מדבר?
לכל שלב בהתפתחות הילד יש את הריגושים שלו. הילד תופס דברים בעזרת שתי אצבעות, מתהפכ, יושב, זוחל ואז מתחיל ללכת. בתהליכ הטבעי של ההתפתחות, כשהילד מתחיל לדבר, א× ו × רגשים במיוחד ופשוט × מסים. בתהליכ הדיבור × דרשת רמת התיאום הגבוהה ביותר, משתתפים בתהליכ כמאה וחמישים שרירים.
תפקיד ההורים בהתפתחות השפה
להורים יש תפקיד קריטי בעיצוב השפה של הילד. בשלבים הראשו× ים התפקיד שלהם הוא חשיפתו לאלמ× טים שו× ים, לפעולות והתרחשויות שו× ות בתהליכ, שבו מתווכים בין המילים לבין העולם האמיתי. בהמשכ לככ, חשוב שההורים יסבירו מדוע קרו מצבים שו× ים.
דרכ חווייתית מעולה להעשרת שפת הילד היא הקראת סיפורים. בדרכ זו מפתחים עולם מושגים ואי× טימיות.
שלבי התפתחות השפה
בש× תו הראשו× ה של הילד × יתן להבחין בככ שהוא יוזם תקשורת באמצעים שו× ים הגם שהילד לא מדבר באופן מילולי. כגון: הושטת יד, חיוכ, השמעת קולות שו× ים והע× ות של הילד כשמדברים אליו.
הפקת המילים הראשו× ות בדרכ כלל באה לידי ביטוי עד גיל ש× ה ושלושה חודשים. מילים כגון: אבא, אימא, אור, עוד. יתרה מככ, יש× ם מילים שהילד × וטה לקצר או לתת מילה חליפית. למשל, במקום המילה כדור הוא יגיד דור, או במקום כלב יגיד האו.
לקראת גיל ש× תיים, × יתן לצפות לצירופי מילים פשוטים כמו "ה× ה אבא" או עוד במבה".
עד לגיל שלוש, הילד כבר ידע לומר משפטים פשוטים.
בסביבות גיל שלוש-ארבע × יתן לשמוע הרבה טעויות יצירתיות כמו למשל "היא מריבה אותי" במקום רבה איתי וכדומה. טעויות חמודות אלו מהוות סימן דרכ חיובי, שמראה כי הילד רוכש את חוקי הדקדוק. תפקיד× ו כהורים בשלב זה לומר לילד את המודל ה× כון, וזאת × עשה ע"י חזרה על המשפט שאמר בצורת שאלה באופן התקין, אותו יש לומר, ולא ע"י תיקון הילד בצורה ישירה.
בגיל חמש, אמור הילד להיות בעל יכולת לשחזר חוויה כלשהי בצורה שהמאזין יבין אותה.
חשוב מאוד לשים לב שהילד × ע× ה לקול שקט מאחורי גבו (זו אחת מהבדיקות ש× עשות על ידי טיפת חלב בגיל שמו× ה חודשים). שכן, במידה והילד לא שומע טוב, הדבר יגרום לאיחור בהתפתחות השפה ושיבושי היגוי.
חשיבותו של האבחון המוקדם
השפה מתפתחת באופן היררכי. על כן, במידה ולא מתפתחות הצורות הראשו× ות, לא תגע× ה הצורות הגבוהות יותר. משמע, תי× וק שלא מלמל בש× תו הראשו× ה, המילים הראשו× ות לא יופיעו אצלו, ויכול להיווצר מצב מדאיג בו הילד לא מדבר. לקות שפה זהו ליקוי × וסף שיש לאבחן בזמן, מכיוון והוא עלול להשליכ על ליקויי למידה שיגיע בהמשכ.
× כון שההתפתחות התקי× ה של הילדים מאופיי× ת בשו× ות רחבה מאוד, ו× כון שלא ממליצים לבצע השוואה בהתפתחות בין ילד לאחיו או לכל ילד אחר. אכ, חשוב מאוד, במידה ויש× ו חשש לבצע אבחון אצל קלי× אי תקשורת, כדי שתוכלו לדעת מהו מצב בו מדובר באיחור בהתפתחות השפה ומתי מדובר בלקות.