שלום, אורח
קטגוריות
בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש פערים, לעיתים משמעותיים, בי× ם לבין חבריהם, אחיהם, השכן בן אותו גיל וכדומה אשר להם אין הפרעות קשב וריכוז. הפערים יכולים להתבטא ב× ושאים הקשורים ללימודים, ביחסים חברתיים, במיומ× ויות × רכשות, כגון: × גי× ה על כלי, הצלחה בחוגי ספורט תחרותי ועוד. מטבע הדברים, ילדים אלה ובמיוחד ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מסגלים לעצמם עוד בגיל צעיר דימוי וערכ עצמי × מוכים.
כל אדם בין אם יש לו הפרעות קשב וריכוז ובין אם לאו, הסובל מדימוי עצמי × מוכ, מחשיב את עצמו על פי מה שאחרים חושבים עליו ו/או על סמכ ההצלחות והכישלו× ות שלו. לכן, חשוב לדעת כי הת× הגות ההורים בבית היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הילד ביחס לדימוי העצמי שלו ועל ילד עם ADHD (הפרעות קשב וריכוז ) על אחת כמה וכמה. על מ× ת למ× וע מצבים בהם א× ו מק× ים לילד× ו ערכ עצמי × מוכ, לפ× יכם מספר עצות שמומלץ ליישם:
* הימ× עו מלהדביק לילדכם תג, סטיגמה, למשל: אם ילדכם מפיל מידיו דברים לעיתים קרובות, אל תציי× ו משהוא בדומה ל" שוב פעם הפלת משהוא מהידיים? זה בגלל שיש לכ ידיים שמאליות". לעומת זאת, אל תכעסו, × סו להתעלם ולא להראות כי קרה משהוא שמכעיס אתכם. פשוט ת× ו לו להתמודד עם מה שקרה לו בעצמו וסמכו עליו שהוא יפתור את הבעיה על הצד הטוב ביותר.
* הציבו גבולות ברורים וסמכו על ילדיכם שהוא יזכור וימלא אחר חוקי הבית שהצבתם. ציי× ו לטובה אם × וכחתם שאכן פעל לפיהם. הדבר חשוב מאין כמוהו ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.
* עודדו את ילדכם על מאמץ ועשייה ללא קשר לתוצאה. עידוד שכזה מק× ה לכל ילד ובייחוד לילד עם הפרעות קשב וריכוז ביטחון כי הוא יכול להיות פעיל, יוזם.
* שתפו את ילדכם במטלות הבית ודאגו שיהיה לו תפקיד שעליו הוא אחראי. זה טוב לכלל הילדים בבית, ובוודאי לילד עם הפרעות הקשב והריכוז, למשל: אחריות על פי× וי הכלים מהמדיח בתום ארוחת הערב. התייעצו יחד עם הילד ואפשרו לו לבחור את המטלה הרצויה. במשכ הזמן, ילדכם יחוש שהוא חשוב ותורם לבית והרגשתו תהיה כי סומכים עלי ויודעים שהוא מסוגל לבצע את המטלה. פעולות אלה תורמות להעלאת הערכ העצמי של הילד עם הפרעות הקשב והריכוז.
* מהו הכישרון של ילדכם? לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש הרבה קשיים, אכ ללא ספק, חבוי בו כישרון כלשהו או מיומ× ות ספציפית בהם הם מצטיי× ים. חפשו את הדבר הזה בילדכם, טפחו והדגישו אותו. אין זה מש× ה מהו אותו כישרון, העיקר שתמצאו משהו שילדכם טוב בו או אוהב לעשותו. זה יכול להיות למשל: ריקוד, ציור, טיפול בחיות מחמד, חידות, בדיחות, קוסמות, יכולת התבטאות טובה, יכולת שיחה × עימה, אכפתיות לחברים, התע× יי× ות ב× ושא מסוים ועוד. שימו לב- הימ× עו מדברי שבח שאי× ם קשורים לעשייה, ושאין בהם יכולת להעלות את הערכ העצמי למשל: את/ה יפה, יש לכ עי× יים יפות, את/ה חכם וכדומה.
* היו כ× ים ! לעולם אל תגידו דברים שאי× כם מתכוו× ים אליהם– במיוחד לא ביחס לגבי מה ש× כתב הסעיף הקודם במאמר זה. ילדכם יכול בקלות לדעת אם הדברים × אמרו מתוכ כוו× ה מלאה או לאו.
* דברו עם ילדכם ודאגו לפתח בהדרגה חשיבה עצמית בו× ה. למשל ילדים ובמיוחד ילדים עם הפרעות קשב וריכוז צריכים לדעת ולהכיר בחולשות שלהם, בדיוק כפי שהם אמורים להכיר את החוזקות שלהם.
* בעת שילדכם חש מבוכה, כעס, תחושת הפסד, רצוי לדבר אתו או להשאיר ערוץ תקשורת בין-אישית פתוח . בשיחה יש לתת לו את ההרגשה כי × ורמאלי ולגיטימי להרגיש ככ לעיתים. תחושות אלה תתחלפ× ה בתחושות של × יצחון, שמחה והצלחה , הללו תק× י× ה לו ביטחון כי הערכ העצמי שלו אי× ו × פגע מתחושות שליליות.
* במידה שילדכם שגה או פעל באופן בו × הג. אל תעירו לו ובוודאי אל תאמרו לו מה אתם הייתם עושים לו הייתם אתם במצב כזה . ה× יחו לו לחוות את הכישלון בעצמו. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הם על פי רוב × בו× ים ויודעים להסיק את המסק× ות בעצמם. זכרו: מכישלו× ות לומדים!
הורים יקרים, אם קראתם, הפ× מתם והתחייבתם לעצמכם ליישם – ילדכם אף שהוא עם הפרעות קשב וריכוז הוא × מצא במסלול להצלחה ולהעלאת הביטחון העצמי שלו, כמובטח!
אודות קשב, ריכוז וזיכרון בע"מ
המאמר באדיבות "אטנ גו" - שיטה נ וירוקוגנ יטיבית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז www.AttenGo.co.il
התחבר לשליחת תגובה
לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה