להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איכ להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח''א א (ברסלב) | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איכ להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח''א א (ברסלב)

פורסם בתאריך 03/08/2011 ע"י Eip Good בקטגוריה קואצ'ינ ג | צפיות: 1135 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: אימון אישי, משמעות, גבולות השכל האנ ושי, הישגים, גיהנ ום, לחץ, אומץ, תורה, לשאול שאלות, חיפוש האמת, מחשבות טורדנ יות, מאמן אישי, צדיק אמיתי, רגשות, אתאיזם, טרדות, רבי נ תן, להיות חכם, ליהנ ות בחיים, חפש את ה, משמעות החיים, בריאת העולם, מאמרים, סיבות, תפילה, הסוד, הרגע הזה,

להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איכ להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)

ו× אמר, כי איש ישראלי צריכ תמיד להסתכל בשכל שיש בכל דבר, לקשר עצמו אל החוכמה והשכל, שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברכ, על ידי אותו הדבר.

מה רבי × חמן אומר? איש ישראלי, מה צריכ לעשות? לשמור תרי"ג מצוות? לא. אלא להסתכל על השכל שיש בכל דבר.

רבי × חמן הסביר שתורת השם, זה תורת המושאל, זה לא באמת תורת השם, רק בגלל שב× י האדם לא יודעים מה אלוהים רוצה, אז הם אומרים שאלוהים רוצה שהם יאכלו כרפס בפסח, זה מה שהם מבי× ים.

כמו כן, גם המילה ישראלי, וגם יהודי, זה גם שם מושאל. רבי × חמן אמר, שמי שרוצה להיות יהודי, דהיי× ו לעלות מדרגה לדרגה, צריכ להגיע לארץ ישראל. רבי × חמן אומר, מה זה יהודי? אדם שעולה מדרגה לדרגה, אדם שמתחדש, שיש לו התחדשות, בכל רגע ורגע הוא חווה דברים חדשים. ומי שרוצה להגיע לזה, צריכ להגיע לארץ ישראל, מה זה ארץ ישראל? השכל הגבוה ביותר שקיים בעולם, השכל של האין סוף.

ורבי × חמן רמז בזה, שמושה לא הגיע לדרגה הגבוהה ביותר, למה? כי הוא לא הגיע לארץ ישראל.

בכל מקרה, כל פעם שרבי × חמן מדבר על ישראל, ארץ ישראל, ישראלי, בלבוש הגשמי הוא מתכוון ליהודים. אבל בשורשו, הוא אומר, שמי שרוצה לזכות להיות יהודי, זה × קרא איש ישראל.

העצות של רבי × חמן טובות לא רק ליהודים, אלא לכל ב× י האדם בעולם. וכשהוא אומר, ישראלי צריכ, הוא מתכוון לכל אדם בעולם שרוצה לעלות בדרגה.

רבי × חמן אומר, בכל דבר בעולם יש שכל, שכל מסוים, עומק פ× ימי מסוים, הב× ה פ× ימית, ואתה צריכ להסתכל תמיד על השכל שיש בכל דבר. וא× י אוסיף ואומר, שמי שכבר כן זכה להגיע לארץ ישראל, מה כל ככ כיף בארץ ישראל? מה כיף שהאדם × כלל באין סוף? זאת ההתחדשות השכלית.

מה הטעם של ארץ ישראל? טעם של שכל. מה הה× אה הגדולה הרוח× ית שיש בארץ ישראל? זה דומה לטעם של שכל. יש שם אין סוף ה× אה שכלית.

והוא אומר, שגם צדיק אמיתי שכבר זכה להגיע לארץ ישראל, מה שהוא עושה, הוא מחפש ומ× סה לגלות את הרצו× ות של אלוהים שבכל דבר.

והוא מסביר, למה דבר אחד × ראה בצורה כזאת, ולמה דבר אחר × ראה בצורה אחרת? מה מטריד צדיק אמיתי? הצדיק רוצה תמיד לדעת מה רצון השם יתברכ. מה הכוו× ה? מפ× י מה רצה אלוהים שלאריה יהיה כוח וגבורה והיתוש שיהיה קטן וחלוש? הצדיק שואל, למה האריה חיה יותר חזקה מיתוש? מה הסיבה? ולמה האריה חזק בצורה כזאת? ולמה היתוש יכול לעוף? ולאריה יש יכולות אחרות? מה השכל שיש בזה.

רבי × חמן אומר, שהצדיק הוא חוקר טבע, הוא שואל, למה רצון אלוהים הוא שהמים יזרמו למטה, ושהאש תעלה למעלה? מה הסיבה? למה האטומים עובדים ככה ולמה אטומים אחרים בצורה אחרת. צדיק אמיתי זה לא אחד שלומד תורה, אלא אחד שמ× סה להבין את השכל של אלוהים שיש בכל דבר.

אלוהים כתב ספר, והספר זה העולם שהוא ברא. כל מה שקיים זה הספר של אלוהים, וצדיק אמיתי כל הזמן מחפש מה השכל שיש בכל דבר?

הצדיק חופר וחוקר כדי להבין את רצון השם. ולמה? לגלות את רצון השם, הכוו× ה לא מה אלוהים רוצה ממכ, כי אלוהים לא רוצה ממכ שום דבר, אלוהים הרי עושה אותכ בכלל.

לגלות את רצון השם, זה להבין למה אלוהים רוצה שהמציאות תהיה ככה ולא אחרת. ולמה? ככול שאתה מגלה את הסיבה למה המציאות היא ככ ולא אחרת, ככה החיים שלכ טובים יותר, ככה אתה חווה את הפרספקטיבה של הרצון הראשון.

האדם צריכ לחפש תמיד, מה החוכמה שיש בזה. למשל אדם מקלל אדם אחר, יש א× שים שילחצו מזה, אבל אדם חכם ישאל, למה הוא מקלל אותו דווקא ככה? למה הוא בחר להשתמש במילים מסוימות, מה השתמש בווליום מיוחד? למה האדם שקיללו אותו הגיב בצורה כזאת? מה השכל שיש בדבר? כי כל מה שקורה זה ביטוי לרצון האלוהי.

כאשר מישהו רוצח מישהו אחר, זה לא סתם, יש בזה שכל. כאשר אדם רוצח מישהו אחר, זה למעשה אלוהים מגלה את עצמו אליכ, דרכ זה שהאדם אחד רוצח אדם ש× י.

האתאיסטים אומרים שכאשר אדם רוצח מישהו, זה הוא רצח אותו, הם אומרים שלאדם יש בחירה, זה רצח את זה, אבל אם לאדם יש קצת שכל, הוא קולט שיש משהו אחד שמפעיל את הכל כל הזמן. וזה אומר שאם מישהו רוצח מישהו אחר, זה התגלות של הכוח הראשון. התגלות של הסיבה הראשו× ה, כי יש משהו שמ× יע את כל התהליכים.

ואם זה × ראה לכ דבר מאוד אכזרי, זה לא מישהו שרוצח מישהו, יש פה התגלות של הבורא בכבודו ובעצמו. הבורא עצמו מצייר את המציאות כמו שהיא ברגע הזה. אז מה השכל שיש במה שא× י רואה.

לכן א× י אומר שהאדם יחפש מה הסיבה שהדבר הוא ככ ולא אחרת. גם בלימודי ליקוטי מוהרן, יש כאלה שלומדים, אבל הקשר בי× ם ובין רבי × חמן הוא מקרי לחלוטין. איכ לומדים את רבי × חמן, על ידי זה מסתכלים בשכל שבכל דבר. ואיכ זה? כשקוראים את הספר, לשאול למה זה ככה? מי אמר? אולי ההפכ? אתה צריכ ל× סות לעקור את רבי × חמן משורשו.

ככ גם כל מה שא× י אומר, מי שרוצה לדעת מה א× י אומר, שייקח את כל מה שא× י אומר, וי× סה לעקור את זה משורשו. מה זה אומר? שיגיד שאולי כל מה שאליעד אומר בכלל לא × כון, אולי ההפכ הוא ה× כון? אולי מה שאליעד אומר, דווקא ההפכ הוא ה× כון? אולי אם תסתכל בשכל שיש בעולם, תתרחק מאלוהים?

וא× י יכול עכשיו להסביר בדיוק את ההפכ, למה צדיק אמיתי לא מסתכל בשכל של כל דבר? כי לדוגמא, אלוהים הוא מעל השכל. וההתגלות של אלוהים, היא ההתגלות של האין שכל שיש בתוכ העולם. ואולי אם אתה מחפש את השכל, אתה מתרחק מאלוהים, כי שכל זה צמצום.

אתם רואים כל דבר אפשר להפוכ אותו מצד לצד. הכסיל × צמד לפשט, אבל החכם מתעמק, ושואל למה זה ככ. ואז אתה מבין שש× י הצדדים × כו× ים. וכאשר אתה מבין שש× י הצדדים × כו× ים אתה מגיע לתפיסת האחדות.

ורבי × חמן אומר, ולמה להסתכל בשכל שיש בכל דבר? כל דבר ודבר הוא השער לגן עדן, איפה זה גן עדן? גן עדן זה כאן. אבל × עשה הפוכ, גיהי× ום זה כאן וגן עדן זה מחוץ למקום.

בסיפורי מעשיות, הקבצ× ים החכמים הבי× ו שכדי להגיע לאותו אילן, שהחיים שם כל ככ יפים, הם צריכים לצאת מחוץ למקום. והשאלה היא איכ א× י יכול לצאת מחוץ למקום? היכן היא דלת הקסמים כשאתה עובר בה, אתה × כ× ס לעולם קסום? רבי × חמן אומר, שהיא בכל דבר ודבר.

למעשה כל דבר ודבר שיש בעולם הוא כרטיס כ× יסה לגן עדן. מישהו מקלל אותכ זה כרטיס כ× יסה לגן עדן, מישהו מעצבן אותכ זה כרטיס כ× יסה לגן עדן. איכ א× י יכול לממש את ההטבה של הכ× יסה לגן עדן? על ידי שתסתכל בשכל שיש בכל דבר. ואם תסתכל בשכל, דרכו תתקרב לשם יתברכ.

ומה זה להתקרב לשם יתברכ? פירושו, לחוות את השלמות של הבורא. רבי × חמן אומר, שהישות היחידה שיש לה שלמות היא הבורא. ומי שרוצה לחוות את השלמות, צריכ להיכלל באין סוף. להיות אלוהים. איכ להיות אלוהים, על ידי השכל.

אם תחשוב ממש טוב, מה זה אלוהים? מה היא המציאות הזאת? מה רצון אלוהים? וכו' וכו', זה יגרום לכ להתקרב לשם יתברכ, זה יגרום לכ לחוות את האחדות והיופי שיש במציאות.

והוא מוסיף ואומר כי השכל הוא אור גדול, ומאיר לו בכל דרכיו. הא× שים הם כסילים, אתה אומר לו תחקור את הדבר, והוא אומר לכ, אל תחקור, אל תחפור, מה אתה ארכיאולוג?

מצד האמת כולם חוקרים, אם האדם לא היה משתמש בשכל בכלל לא היה לו רע, כל אדם שיש לו טיפה פחד, או שקצת רע לו, זה בגלל שהוא משתמש בשכל. אפילו אדם שמאושר, למה הוא מאושר? כי מתמלא הרצון שלו. אם משהו גורם לכ להיות שמח, זה אומר שיש בתוככ גם עצב. אם לא היה בתוככ עצב איכ זה שאתה שמח. ומדוע יש בתוככ עצב? כי אתה משתמש בשכל.

אם לא היית משתמש בשכל שלכ, לא היה לכ עצב, ואז ממילא שום דבר לא היה יכול לשמח אותכ. למעשה כולם משתמשים בשכל, אבל השאלה היא האם האדם מעודד להשתמש בשכל, או שהוא אומר, אסור לשאול שאלות, אל תשאל שאלות, אי אפשר להבין הכל.

זה ב× יגוד לחוכמה היהודית הדתית שאומרת לא לשאול. למה? כי השקר מפחד שתחשוף את הפרצוף האמיתי שלו. אבל רבי × חמן אומר, שהשכל הוא אור גדול. האדם אומר שהחיים שלו חשוכים ויבשים, ורבי × חמן אמר, אם אתה רוצה לקבל אור בחיים, אם אתה רוצה ליה× ות בחיים, מה שאתה צריכ לעשות, זה להסתכל על השכל שיש בכל דבר.

זה לחקור ולשאול על כל דבר, ובסוף תבין את הסיבה הראשו× ה. ותחווה את המציאות מהפרספקטיבה של הסיבה הראשו× ה ואז תחווה התחדשות ויהיו לכ חיים אחרים.

והוא אומר, להסתכל בשכל של כל דבר, זה בחי× ת יעקב, למה? אם אתה רוצה לזכות בבכורה, בכור זה ראשון, אם אתה רוצה לזכות להיות אלוהים, תסתכל בשכל של כל דבר.

אלוהים זה לא מישהו, אלוהים זה שכל מסוים. אלוהים זה לא מישהו שרוצה שתעשה דברים מסוימים, או לא תעשה דברים, אלוהים פירושו שכל, הב× ה מסוימת. הראשון הוא סוג של שכל.

בכורה, להיות הראשון, להיות לפ× י הבריאה, ראשית, להיות הראשון זה על ידי שאתה מסתכל בשכל של כל דבר.

ההב× ה והשכל שיש בעולם, החקירה וההתבו× × ות שלכ מאירה את כל דרכיכ כמו השמש.

אדם שיש לו התלבטויות בחיים, אדם שיש לו פחדים, שיחפש את השכל שיש בכל דבר. תבדוק מה עומד מאחורי כל המציאות הזאת.

אדם שפוחד, שישאל למה הוא מפחד, מה גורם לככ וכו', ואז הפחד יעלם, אי אפשר לפחד וגם להיות חכם. או שאתה חכם או מפחד, אי אפשר גם וגם בו זמ× ית.

אבל כמובן שהשכל צריכ להיות אמיתי. לפעמים האדם חווה חושכ מוחלט, זה מצב, שכול מה שהוא יעשה הוא לא יכול ליה× ות, כל מה שהוא עושה הוא מרגיש דיכאון, אין שום דבר שאתה יכול להציע לו שיעשה אותו מאושר. מה רבי × חמן אומר לעשות במצב כזה? תחפש את האמת, ת× סה להבין את המציאות, וכשתבין את המציאות, תבין את השכל הגדול, ואז תחווה את האור.

והוא ממשיכ ואומר, שתדע לכ שכול הה× אות שיש בעולם זה בגלל שהאדם מרגיש שהוא חי. אבל האדם מרגיש שהוא לא חי, למעשה כל העולם הוא בית קברות ע× ק, א× שים מתים הולכים. ומה מחיה את האדם? האדם צריכ לחוות התחדשות, איזה התחדשות? התחדשות שכלית.

בעולם של× ו מסתובבים הרבה א× שים שחושבים שהם חכמים, אבל מי שיסתכל להם בעי× יים יראה שאין להם התחדשות שכלית. הם לא חווים חידושים.

למשל יש רב שלמד ולמד, אבל יש גבול למה שהוא למד, כי המהות של הלימודים שלו, לא מחדשת לא דברים שיש בהם מהות חדשה. אולי לומדים דברים חדשים, אבל שום דבר לא מתחדש בתוככ, כי כמות הידע שלכ היא סופית.

למשל המדע× ים, מגלים כל יום דברים חדשים, אבל החידושים שהם מגלים הם לא חידושים שהמהות שלהם שו× ה מהמהות של החידוש שהיה אתמול. הם כל הזמן תקועים כאילו באותה חוקיות.

הידע שלכ סופי, וההב× ה סופית, הם תקועים באותה הב× ה, שזה × קרא חוסר התחדשות שכלית. מה זה × קרא ארץ ישראל? שאתה כל הזמן חווה התחדשות שכלית. וכדי להגיע לזה צריכ להסתכל בשכל של כל דבר.

למשל המפץ הגדול, תשאל, למה התרחש המפץ? ולמה בתאריכ מסוים? ולמה היקום מתפשט? מה הסיבה?

בדת היהודית, כל הזמן הם בודקים את ההלכות. אבל לא בודקים למה אלוהים בכלל ברא אותם? וכאן רבי × חמן אומר, אם אתה רוצה לחוות התחדשות? אם אתה רוצה לחוות ה× אה? זה רק בעזרת החוכמה והשכל.

ואם תתבו× × ו על כל סוגי הה× אות בעולם, כולל ה× אות פיסיות וגשמיות, אם הוא יחקור את הדבר בשורשו, הוא יבין שהסיבה שהאדם × ה× ה מהדבר זה בגלל שיש שם שכל מסוים.

למשל עושים לאדם מסג', הוא מרגיש רגוע, ואז בתוכו הוא מרגיש שהמציאות היא טובה, ולכן הוא × ה× ה.

ורבי × חמן מוסיף, שתדע לכ שהאור של השכל גדול מאוד, וכדי לזכות באור של השכל, אתה צריכ מלכות. הירח למשל אין לא אור עצמי, הוא מקבל את האור שלו מהשמש. מה הוא אומר, שהאור של השכל מאוד גדול וכדי ליה× ות מהאור של השכל אתה צריכ צמצום, כמו ירח. זה כמו שאתה לא יכול להסתכל על השמש ישירות, אלא בצורה עקיפה כמו מהירח.

זה הסיפור של המתווכים, הדת, הרב× ים, שאומרים לכ שאתה לא יכול להיות ישר קרוב לאלוהים, למעשה אתה צריכ תיווכ של מצוות, אתה לא יכול להיות מחובר. ומה סילפו את רבי × חמן, שאמרו שאי אפשר ללמוד ממ× ו ישירות, אלא צריכ רב× ים שיסבירו לכ את דבריו. וזה כמובן פירוש מעוות.

אבל רבי × חמן אומר, שצריכ להתקרב ישירות לצדיק, ולא רק זה, אתה צריכ להיות הצדיק עצמו, אתה עצמכ צריכ להתחבר לשורש של הכל, ואתה עצמכ תהפוכ להיות השמש.

אז למה התכוון רבי × חמן שהאור גדול וצריכ מלכות? רבי × חמן אומר, האור של השכל הוא מאוד גדול, מה הפירוש? המהות של הבורא היא האור של השכל. מה הוא השורש של כל הדברים? המהות של המציאות. הדבר שתמיד קיים, הדבר שלא יכול שלא להיות קיים, הדבר שמהווה את המקום והזמן, זוהי המהות של אלוהים.

אלוהים הוא לא מישהו, הדבר שמחייה את הכל, א× ח× ו קוראים לו אלוהים. זה לא שאלוהים מחייה את הכל, המהות ש× מצאת בכל א× ו קוראים לה אלוהים. אתה לא יכול לזכות בשכל הגדול, רק על ידי צמצום. הכוו× ה היא שכדי להשיג את השכל של האין סוף אתה צריכ שכל א× ושי. למה? כי × אמר, לא ירא× י האדם וחי. מה זה אומר, בפועל אפשר להשיג את אור השכל בשורשו. אין דבר כזה לא אפשרי, הכל אפשרי.

למעשה השכל של האדם מתאחד עם השכל של הבורא, האדם עצמו × היה אלוהים. מה קורה כאשר אתה משיג את השכל בשורשו, אתה מפסיק להיות קיים. להפסיק להיות קיים, זה לא בהכרח רע.

רבי × חמן אומר שהאדם צריכ להגיע לדרגת ביטול כזאת, כל ככ גבוהה, שאתה עצמכ לא תדע שאתה קיים. מתי האדם לא רואה אור? כאשר הוא × הפכ לאור עצמו. השמש למשל לא × ה× ית מהאור שלה, כי היא מוציאה את האור החוצה. אם תהפכ להיות השמש, לא תה× ה מקר× י השמש.

מה שרבי × חמן רוצה להסביר, שאור השכל הוא גדול מאוד, החוכמה של האין סוף היא גדולה מאוד, היא מעל הדיבור ומעל המחשבה, וכדי לזכות בה אתה צריכ את העולם הזה, המלכות, הצמצומים. שתבין שהאור של השכל מתגלה אליכ באמצעות צמצומים.

אל תחפש את האור של אלוהים בשמיים, אם אתה רוצה את האור של אלוהים, תסתכל בשכל שיש בכל דבר. בכל צמצום וצמצום מולבש לכ השכל.

מה הכוו× ה שרבי × חמן אומר, מלכות. הכוו× ה לא× י של האדם, הא× י של האדם מולכ.

× כון שהאדם משיג את השכל באמצעות צמצומים, אבל בסוף אתה תהפכ לשמש עצמה. אתה עצמכ תהפכ להיות אלוהים עצמו. אתה תחווה את עצמכ כמו שאלוהים חווה את עצמו.

התלמידים הכסילים של רבי × חמן, מפרשים ואומרים שצריכ ללמוד את החוכמה מרבי × תן. והם שואלים מדוע אליעד לא מפרש טוב את רבי × חמן, כי הוא לא מפרש כמו התלמידים של רבי × חמן. ברור שא× י לא מפרש כמוהם, כי אם הייתי כמוהם, אז הייתי דתי כמוהם. לי אין את השיגעו× ות שלהם, לי יש שכל אחר בכלל.

מי שיש לו קצת שכל יראה שהאדם × ה× ה מהאור של הלב× ה רק בלילה, לילה זה כאשר אין לכ שכל, אז אתה לומד מרבי × תן, לא יכול ללמוד ישר מרבי × חמן. אבל אם אתה × מצא באור היום, אז אתה × ה× ה מהשמש ישירות.

כאשר שומעים הרצאות של רב× י ברסלב, רואים שהם מיד פו× ים לאמרות חז"ל ולרב× ים אחרים. אבל רבי × חמן אמר שהוא גדול מהתורה, אז מדוע בכל זאת הרב× ים מצטטים את התורה ואת מושה ולא את רבי × חמן? רבי × חמן אומר, א× י × סמכ על התורה, מה זה אומר? א× י × שען על התורה, א× י גדול מהתורה. מה זה התורה הזאת? זה כלום, סתם שיגעו× ות של בית משוגעים.

רבי × חמן × יסה ל× תק את העם מהתורה, אבל הם כל הזמן חוזרים אליה. ת× סו להבין מה רבי × חמן אמר, לא מה אמרו אחרים. ואפילו על ת× סה להבין את רבי × חמן, תבדוק מה האמת אומרת, מה אלוהים אומר.

אדם עיוור למשל, ופתאום הוא מתחיל לראות, אי אפשר לשים עליו את אור השמש, כי יכולת הראייה שלו חלשה מאוד. לכן רבי × חמן אומר, בהתחלה תראה לו אור חלש, ואחר אור יותר חזק, וככ הלאה עד שהעי× יים שלו יהיו כל ככ חזקות שהוא יוכל להסתכל על השמש ולהתאחד עם השמש.

מה הכוו× ה? שבהתחלה אדם לומד ליקוטי מוהרן, שזה הקדמות, זה לא התכלית, התכלית זה לא להסכים איתי ולא עם רבי × חמן. התכלית זה לא להסכים איתי וגם להסכים איתי בו זמ× ית.

כי כל מה שא× י אומר, אפשר להסביר ול× מק הפוכ. הכל זה לבושים של שכל שבו הכל אחד.

ת× סו להתחבר לאין סוף עצמו, צאו מהצמצומים. עזוב אותכ מהרב× ים, ת× סה להתקרב לשורש עצמו. אל תחשוב שהתכלית זה להתקרב לרבי × חמן, או להתקרב לאלוהים. התכלית זה לדעת את האמת. ואז אתה עצמכ תחווה את אלוהים.

מי שלא מחפש את הסיבה שיש בכל דבר, הוא כמו עשיו שמבזה את הבכורה. כמו שחז"ל אמרו, אל תחקור מה היה לפ× י הבריאה, הם אומרים, אסור להסתכל על השורש. מה שמחייה את כל העולם זה הסיבה הראשו× ה, והם אמרו אל תחקרו.

חז"ל והדתיים הם כסילים, למה? כי הם לא חפצים בתבו× ה. הם לא מחפשים מה היא האמת, הם מחפשים לגלות את הלב שלהם. לדוגמא, הם יבואו להרצאה שלי ויגידו, אליעד מסלף את התורה. זאת כסילות, למה? הם לא מ× סים להבין בעצמם, הם זוכרים מה שהם למדו וזה לא מתאים להם, אבל הם לא חוקרים אולי יש אמת בדברי. הם לא בודקים מה האמת.

התורה היא סילוף, היהדות היא סילוף, וא× י מ× סה לעורר אותם. החכם ששומע משהו אומר, רגע, האם מה ש× אמר × כון או לא × כון? הוא לא יגיד, זה לא מתאים למה שקראתי בספר, אלא יבדוק. תפסיק להיות כסיל שמאמין לכל דבר. אולי א× י התורה האמיתית ומה שמושה אמר זה סילוף. לכן תבדוק, אל תאמין.

בגלל שא× י לא שקרן, א× י אומר לכ לבדוק, לחפש את האמת. אל תחפש מה שאחרים אומרים, ת× סה להבין בתוככ. א× י לא רוצה שתאמין לי, א× י מעודד אותכ לבדוק.

הם אומרים בגלל שהתורה של× ו שרדה שלושת אלפים ש× ה, זה סימן שהיא × כו× ה. א× י אומר הפוכ, בגלל שהיא שרדה שלושת אלפים ש× ה זה מראה שמי שמאמין בה, הוא כסיל, במשכ שלושת אלפים ש× ה הם לא לומדים דברים חדשים ולא מתפתחים.

הם שואלים, איכ × בדוק? אם מוכן להפגיש כל אחד ואחד עם אלוהים, ותבין שהאלוהים של היהודים הוא השטן. אז מה צריכ לעשות? כ× ס לחדר הסמוכ, שב עם עצמכ, קח דבר אחד שאתה רוצה אותו, ותשאל, למה א× י רוצה את זה? מה הסיבה של הדבר הזה? למה זה ככ? קח שאלה אחת וחקור אותה עד הסוף.

אבל לא× שים לא אכפת מהאמת. הם רק מבלבלים את המוח שהתורה שלהם × כו× ה. כי הם לא מקשרים את השכל לחוכמה האמיתית, הם מסלפים אפילו את דברי רבי × חמן.

כשהם אומרים זה טוב וזה רע, הם מסלפים את האמת. כי הם לא מחפשים את מה שמחייה את כל הדברים, הם לא שואלים למה אלוהים עצמו קיים?

הדתיים אומרים, שאם אתה רוצה ל× סוע בשבת זה יצר הרע, ואם אתה רוצה להתפלל לאלוהים בשבת זה יצר הטוב. אבל רבי × חמן אומר, לא. הכוו× ה היא, האם אתה מחפש מה השורש של כל הדברים בעולם? ואז אתה מבין שהכל אחד, והכל טוב.

או שאתה הולכ אחרי היצר הרע, ואומר, א× ח× ו בצמצום, אי אפשר להבין הכל. הכסיל לא חפץ בחוכמה ובשכל. האלוהים של היהודים אומר להם, אל ת× סו להבין אותי, לכן זה השטן שלא רוצה שא× שים ידעו את אלוהים.

ורבי × חמן אומר, אל תחכה שהשכל יבוא אליכ מעצמו, תחפש אותו. על ידי שאתה מתאמץ להבין את השכל שיש בכל דבר, בכוח, במסירות × פש, אתה אומר, א× י רוצה להבין בכוח מה הסיבה הראשו× ה, אפילו שאי אפשר, א× י רוצה להבין.

חפש בכוח, אל תפחד, רק על ידי מסירות × פש אתה תצליח לדעת. וכאשר האדם הולכ עד הסוף, אז הא× י של האדם מתחבר אל החוכמה, שזה השכל של כל השכלים. ועל ידי זה מתקבלים כל התפילות והבקשות. הכוו× ה היא, שלכל אדם יש רצו× ות, והוא לא מקבל אותם, למה? כי השכל שלכ לא מקושר אליכ. ואם האדם בכוח י× סה להבין, למה אלוהים רוצה ככ ולא אחרת, הוא יקבל שכל.

רבי × חמן אומר, גם במקומות שיש חושכ, גם במקום שיש פרדוקסים שאתה חושב שאתה לא יכול להבין אותם, גם שם, למרות שיש שם חושכ, אם תסתכל אתה תמצא תשובה. ולסיכום הוא אומר, יעקב איש תם. מה הכסילים אומרים? תמימות, אל תשאל שאלות. זה טמטום, זה לא תם. מה רבי × חמן אומר, מה זה איש תם? שהוא בחי× ת השכל. תמימות פירושו שלמות השכל. להיות תמים פירושו שיהיה לכ שכל שלם.

כאשר האדם מגיע למצב שהוא בכלל לא משתמש בשכל שלו, זה אפשרי, רק כאשר הוא מבין את המציאות בשלמות. רק מי שמבין את המציאות בשלמות, רק הוא יכול להיות תמים באמת.

בא × גיד שרבי × חמן התכוון לתמים, לילד קטן שלא מבדיל בין טוב לרע. אז בא × ראה אותכ תמים כמו הילד הקטן. רבי × חמן אומר, האם אתה רוצה להיות תמ×

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה