מיקי שחם ''בנק החיים''- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מנגנון שמאפ | Publisher

מיקי שחם \'\'בנק החיים\'\'- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מנגנון שמאפ

פורסם בתאריך 11/18/2012 ע"י מיקי שחם בקטגוריה רפואת ילדים

הדפס מאמר

מיקי שחם \'\'בנק החיים\'\'- שימור דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מנגנון שמאפשר לתאי גזע עובריים להפוך לתא מכל סוג.

(18 ליולי, 2012)ScienceDaily 

מחקר חדש באוניברסיטה עברית בירושלים שופך אור על פלוריפוטנטיות - היכולת של תאי גזע עובריים לחדש את עצמם ללא גבול ולהתמיין לכל סוג של תא בוגר. פתרון החידה, שמהווה אתגר אדיר בביולוגיה המודרנית, יכול להאיץ את השימוש בתאי גזע עובריים בתרפיה תאית ורפואה רגנרטיבית.

אם מדענים יוכלו לשכפל את המנגנונים שמאפשרים את הפלוריפוטנטיות, הם יוכלו ליצור תאים במעבדה שניתן יהיה להשתיל בבני אדם לריפוי מחלות, המאופיינות ע"י מוות תאי, כגון אלצהיימר,פרקינסון, סכרת ומחלות ניווניות (דגנרטיביות) נוספות.

מיקי שחם, בנק החיים לשימור דם טבורי, מבהיר כי על מנת לשפוך אור על תהליכים אלה, חוקרים במעבדתו של דר\' ערן משורר, המחלקה לגנטיקה באוניברסיטה עברית, מכון אלכסנדר סילברמן למדעי החיים, משלבים גישות גנומיות, מיקרוסקופיות ומולקולריות. הצוות של משורר מתרכז במסלולים אפיגנטיים – שגורמים לשינויים ביולוגיים ללא שינוי מלווה ברצף דנ"א – שהינם ספציפיים לתאי גזע עובריים.

הבסיס המולקולרי למנגנונים אפיגנטיים הינו כרומטין, הכולל דנ"א תאי וחלבונים מבניים ורגולטוריים. במחקר חלוצי שבוצע ע"י שי מלצר, דוקטורנט במעבדתו של משורר, נבחנו המנגנונים שתומכים בקונפורמציה "פתוחה" של כרומטין בתאי גזע עובריים. 

החוקרים גילו שכרומטין פחות דחוס בתאי גזע עובריים, מה שמקנה להם גמישות או "פלסטיות תפקודית" "functional plasticity" להפוך לתא מכל סוג.

דפוס נבדל של מודיפיקציה כימית של חלבונים מבניים של כרומטין (הקשורים לאצטילציה ומתילציה של היסטונים) מאפשר קונפיגורציה של כרומטין יותר משוחרר בתאי גזע עובריים. במהלך שלבים מוקדמים של התמיינות, דפוס זה משתנה לכרומטין דחוס יותר.

מה שיותר מעניין, החוקרים גילו שחלבון nuclear lamina protein, lamin A, מהווה גם הוא חלק מהסוד. בכל סוגי התאים הממוינים, , lamin A קושר אתרים צפופים של כרומטין ומאגד אותם למעטפת גרעין התא.

לפי מיקי שחם, בנק החיים - שימור דם טבורי, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

Lamin A – חסר בתאי גזע עובריים וזה יכול לאפשר מצב כרומטין יותר חופשי ודינמי בגרעיני התאים. המחברים מאמינים שפלסטיות של כרומטין שקולה לפלסטיסיות פונקציונלית כי כרומטין עשוי מדנ"א שכולל את כל הגנים והקודים עבור כל החלבונים בכל תאי חי. הבנה של המנגנונים שעושים בקרה על תפקוד הכרומטין תאפשר לבצע מניפולציות אינטליגנטיות של תאי גזע עובריים בעתיד.

"אנחנו יכולים ליישם את הידע החדש אודות המנגנונים שמקנים לתאי גזע עובריים את הפלסטיות שלהם. כך נוכל להגביר או להפחית את הדינמיקה של חלבונים, שקושרים דנא ובכך להגביר או להפחית את פוטנציאל ההתמיינות של התאים, " מסיק דר\' משורר.

"זה יכול לזרז את השימוש בתאי גזע עובריים בתרפיה תאית ורפואה גרנרטיבית, ע"י זה שמאפשר יצירת תאים במעבדה, שיכולים להיות מושתלים בבני אדם לריפוי מחלות המאופיינות ע"י מוות תאי, כגון אלצההיימר, פרקינסון, סכרת ומחלות ניווניות אחרות."

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג\'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, ביוקורד – בנק החיים לתאי גזע ושימור דם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג\'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
• סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
• טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי בנק החיים, בלבד.


אודות מיקי שחם


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/35534/מיקי-שחם-%32%32בנק-החיים%32%32-שימור-דם-טבורי-מביא-דיווחי-חדשות-תאי-גזע-מהעולם:-מנגנון-שמאפ