מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: מדענים יצרו מבנים | Publisher

מיקי שחם, \'\'בנק החיים\'\'- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: מדענים יצרו מבנים

פורסם בתאריך 04/27/2012 ע"י מיקי שחם בקטגוריה רפואת ילדים

הדפס מאמר

מיקי שחם, \'\'בנק החיים\'\'- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: מדענים יצרו מבנים עיניים מתאי גזע שהופקו מדם אנושי.

תוך 72 יום תאי גזע שהופקו מדם אנושי יצרו מבנה ראשוני של רשתית, עם תאים מתמחים הדומים לפוטורצפטורים (אדום) ותאי גנגליון (ירוק), הממוקמים בשכבות הפנימית והחיצונית, בהתאמה. גרעיני התאים בתוך שכבת ביניים מצויינים בצבע כחול. השכבות דומות לשכבות שמצויות במהלך התפתחות תקינה של עין אנושית (האיור באדיבות אוניברסיטת ויסונסין-מדיסון).

לראשונה, מדענים מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון יצרו מבני רשתית, שכללו תאי אב לעצבי רשתית. התאים משגשגים בעזרת תא גזע פלוריפוטנטי מושרה induced pluripotent stem (iPS), שהופק מדם אנושי.

מיקי שחםבנק החיים, מבהיר כי התקדמות נוספת בתחום זה היא שמבני הרשתית הראו יכולת לייצר שכבות תאים – כפי שהרשתית עושה בהתפתחות אנושית תקינה – והתאים רכשו מנגנון המאפשר להם לתקשר. פוטורצפטורים, שרגישים לאור ברשתית יחד עם דופן אחורית של העין, מייצרים אימפולסים, שמועברים למח באמצעות עצב אופטי מה שמאפשר ראיה.

שני הממצאים יחד אומרים שזה אפשרי לשלב תאי רשתית אנושיים ברקמת רשתית מורכבת יותר, והם נוצרים מדגימת דם שגרתית של מטופל.

ניתן לשער שצפויים יישומים רבים לרקמות רשתית אנושיות שנוצרו במעבדה, כולל שימוש בהם לבחינת תרופות וחקר מחלות ניווניות של הרשתית, כגון רטיניטיס פיגמנטוזה, אחד הגורמים הבולטים לעוורון בילדים ובוגרים צעירים. יום אחד אולי יהיה אפשרי להחליף שכבות רשתית רבות על מנת לעזור למטופלים עם נזק נרחב של רשתית.

"אנחנו לא יודעים עד כמה רחוק טכנולוגיה זו תוביל אותנו, אבל העובדה שאנחנו מסוגלים לגדל רשתית בסיסית מתאי הדם של מטופל הינה מעודדת. הדבר מעודד לא רק בגלל שזה מאשר את עבודתינו המוקדמת, בה יש שימוש בתאי עור אנושיים, אלא גם בגלל שהדם כמקור ראשוני נוח להפקה," אומר דר\' דיויד גאם, רופא עיניים של ילדים וחוקר ראשי במחקר זה. "זהו צעד רציני קדימה".

בשנת 2011, מעבדתו של גאם במרכז וייסמן מאוניברסיטת וושינגטון יצרו מבנים משלב הכי פרימיטיבי של רשתית מתפתחת ע"י שימוש בתאי גזע עובריים ותאי גזע שהופקו מעור אנושי. כאשר מבנים אלה יצרו סוגים גדולים של תאי רשתית, כולל פוטורצפטורים, היה חסר בהם ארגון שקיים ברשתית יותר בשלה.

הפעם, הצוות שבראשו גאם, פרופסור לאופטלמולוגיה ומדעי הראיה בבית ספר לרפואה ובריאות הציבור ברוניברסיטת וושינגטון ודר\' ג\'וסף פיליפס, פוסטדוקטורנט ומחבר ראשי של המאמר, השתמשו בשיטה שלהם על מנת להצמיח רקמות דמויות רשתית מתאי iPS, שהופקו מדם אנושי שנאסף בשיטות איסוף דם סטנדרטיות.

לפי מיקי שחם, מחברת בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

במחקר שלהם, כ-16 אחוז מהמבנים הרשתיים הראשוניים פיתחו שכבות שונות. השכבה החיצונית הכילה בעיקר פוטורצפטורים (קולטני אור). שכבת הביניים והשכבה הפנימית הכילו נוירונים של רשתית ותאי גנגליון, בהתאמה. הסידור המיוחד של התאים הזכיר את החלק האחורי של העין. בהמשך, עבודתו של דר\' פיליפס הראתה, שתאי רשתית אלה מסוגלים לייצר סינפסות, תנאי מקדים לתקשורת ביניהם.

תאי iPS ששימשו במחקר זה נוצרו בשיתוף פעולה עם Cellular Dynamics International (CDI), שהיה חלוץ השיטה להפיכת תאי דם לתאי iPS. מדעני CDI הפיקו תאי דם מסוג לימפוציט מדגימה של תורם, ותיכנתו את התאים להפוך לתאי iPS. CDI הוקם ע"י דר\' ג\'יימס תומפסון מאוניברסיטת וושינגטון - אחד החוקרים הראשונים בתחום תאי הגזע.

"אנחנו היינו ברי מזל ש-CDI מצא עניין בעבודתינו. שילוב בין המממצאים ממעבדתינו לאלו של CDI היה הכרחי להצלחת המחקר," הוסיף דר\' גאם.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות - בנק החיים וסיטוג\'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג\'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
• סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
• טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות  בנק החיים, בלבד.



אודות מיקי שחם


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/30770/מיקי-שחם-%32%32בנק-החיים%32%32-דם-טבורי-מביא-דיווחי-חדשנות-רפואית-מהעולם:-מדענים-יצרו-מבנים