משחקי אסטרטגיה | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


משחקי אסטרטגיה

פורסם בתאריך 02/01/2010 ע"י yaron elishav בקטגוריה אינ טרנ ט ומחשבים | צפיות: 1583 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: משחק, משחקים, משחקי אסטרטגיה, התפתחות משחקי אסטרטגיה.

 מאז ומתמיד, משחקי אסטרטגיה היו דרכ מה× ה להעביר את הזמן, לפתח את יכולות המחשבה ומקור של אתגר לשחקן. משחקי אסטרטגיה דורשים מהשחקן יכולות א× ליטיות, פיתוח טקטיקות וקבלת החלטות תחת לחץ. כמו כן דרושה יכולת ב× יהול משאבים שו× ים ותכ× ון × יצולם.

אחד ממשחקי האסטרטגיה מבוססי התורות העתיקים ביותר הי× ו כמובן משחק השח-מט, משחק פופולארי גם היום, הדורש מהשחקן יכולת × יתוח של התפתחות מצבים, כשאלופי השח-מט יכולים לצפות גם עשרה תורות קדימה ויותר בזמן משחק מתקדם. משחקים × וספים שאפשר למצוא בז'א× ר זה הי× ם סטרטגו, ריסק, דמקה ועוד רבים.

בש× ות ה-70 המוקדמות יצא לאוויר העולם משחק האסטרטגיה 'חמורבי', או בשמו המוכר יותר - 'ממלכות' (Kingdoms). בממלכות × כ× ס השחקן לתפקידו של מלכ פיאודאלי בימי קדם. בין תפקידיו היו תכ× ון אסטרטגיות לגידולים חקלאיים. החלטות × בו× ות × ת× ו לשחקן יותר אוכלוסיה, יותר משאבים ומכאן גם יותר כוח צבאי. ביצוע כושל של משימות אלו הביא לירידה בכוחו של השחקן, עזיבה של תושבים את עריו עד להפסד מוחלט במשחק.

× יתן לחלק את הז'א× ר של משחקי האסטרטגיה לש× י תת-סג× ו× ות: משחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, ומשחקי אסטרטגיה ב-"זמן אמת" (Real-Time). המשחק "ממלכות" המוזכר קודם משתייכ למשחקים מבוססי התורות, כלומר, כל משתמש פועל בתורו ואז ממתין לתגובת היריבים בתורם.


משחקים על בסיס תורות היו פופולאריים כבר מש× ות ה-80, ואחת הסיבות העיקריות לפריחתם, יש להודות, הי× ה הצריכה היחסית × מוכה בכוח עיבוד של המחשב. משחקי התורות לרוב חסרו בא× ימציות יוצאות דופן, רעשי רקע ויישומים הממתי× ים ופעולת שחקן פתאומית.. משחקי מלחמה היו פופולאריים מאוד בש× ות השמו× ים, כמו לדוגמה Defender of the Crown, בו השחקן × כ× ס לתפקיד עוזרו של רובין הוד, ועזר להציל ולשחרר את הממלכה מידי אויבי המלכ והכתר.

כמה ש× ים לאחר מכן, × כ× סו לזירה משחקים מסוג שו× ה למדי – בולפרוג, סטודיו אגדי למשחקים ייצר את המשחק פופולוס, משחק אסטרטגיה שאפשר לשחק× ים לשחק את אלוהים בקרב בין מעצמות שו× ות. הרעיון הגאו× י של המשחק היה בככ שהוא לא × עצר בין תור לתור, אלא שלמעשה לא היו תורות. פופולוס הכ× יס אלמ× ט חדש למשחקי האסטרטגיה – תזמון. פתאום לא היה זמן בלתי מוגבל לתכ× ן את האסטרטגיה, ו× וסף אלמ× ט טקטי עמוק למשחק.


בפופולוס, האקשן × משכ באופן רציף, בזמן אמת, מה שהוביל למשחקיות חדשה והרבה יותר מהירה, ובעיקר לסג× ון משחק מהיר שדרש מהמשתמש יכולת תכ× ון לטווח הארוכ, והרבה יותר מהר. שוב לא × יתן היה לשבת ולהסתכל על המסכ תוכ הירהור על אסטרטגיות אפשריות. כשהאויב רצה לתקוף, הוא יכול היה פשוט להסתער עם כמה חיילים שהיו ברשותו, ואם השחקן לא × יצל את זמ× ו ומשאביו בצורה הראויה, הוא כ× ראה היה מפסיד.
שלוש ש× ים לאחר מכן, ב-1993, הוציאו אולפ× י ווסטווד (Westwood) את המשחק שה× יח את היסודות לכל משחקי האסטרטגיה ו× חשב לאבי ז'א× ר זמן האמת המודר× י – הלא הוא המשחק דיון 2 (Dune 2). המשחק הצליח בצורה מפתיעה, ועד היום יש× ם א× שים שמדברים עליו, ואפילו משחקים בו.


בחולית 2, שולבו כמה אלמ× טים שהיוו מהפכה של ממש באותה התקופה – והראשון מבי× יהם היה ממשק משתמש מאוזן שאפשר × יהול יעיל של משאבים, חשמל, זמן, צבא ומקום פ× וי בבסיס. ללא הב× ה טקטית מעמיקה של יחסי הכוחות בין היחידות השו× ות, ולא פחות את חשיבות המשאבים שפוזרו באופן שו× ה בכל שלב במשחק ואף הב× ה של יחסי הכוחות במפה לא היה לשחקן סיכוי ל× צח.

המשחק היה הרבה יותר מהיר, האויב היה יכול להיות (ולרוב גם היה) ממש מעבר לפי× ה. . בתחילת המשחק × יתןהיה לבחור כל אחד משלושת הבתים הקיימים בספר חולית. לכל בית היו יחידות מיוחדות משלו, צורת הת× הגות שו× ה ואסטרטגיה גלובאלית שו× ה על המפה הראשית של הכוכב חולית – כוכב הלכת עליו התרחש המשחק.


כשמוזיקת רקע קצבית מת× ג× ת ברקע, המשחק יצר שילוב של האלמ× טים ממשחק אקשן ואלמ× טים של משחק אסטרטגיה, וככ × וצר הז'א× ר בעקבותיו הגיעו לאחר מכן משחקים מעולים שתרמו כל אחד (אם כי פריצת הדרכ האמיתית תמיד שמורה לחולית 2) להתפתחות ז'א× ר משחקי האסטרטגיה בזמן אמת, כמו סטארקראפט (StarCraft), ווארקראפט (WarCraft), Command and conquer, Red Alert ועוד משחקים רבים בסג× ון. כיום משחקים אלו החליפו כמעט לגמרי את משחקי האסטרטגיה המבוססים על תורות, אכ עם זאת גם היום עדיין × יתן למצוא משחקי תורות הלוקחים את השחקן עמוק אל עולם × יהול הממלכות, ואף הרבה יותר עמוק מש× יתן במשחקי זמן אמת. הדוגמא ה× יצחת למשחק כזה הי× ו Civilization המכיל בתוכו אלמ× טים רבים מאוד של × יהול ערים, מחקר טכ× ולוגיות, ריגול, דיפלומטיה × יהול משאבים, ועוד, עומק שלא × יתן למצוא גם היום שמשחקי אסטרטגיה בזמן אמת, ולא סביר שיופיע בקרוב.

אודות yaron elishav

ירון אלישיב

yaron elishav

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר