אימון אישי לבחירת קריירה חדשה 'באמצע החיים' - מה זה אומר? | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


אימון אישי לבחירת קריירה חדשה 'באמצע החיים' - מה זה אומר?

פורסם בתאריך 10/19/2008 ע"י ענ ת רוזן ליב בקטגוריה קואצ'ינ ג | צפיות: 3119 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: אימון קריירה, אימון עסקי, אימון אישי, קואצ'ינ ג

 

"כבר די הרבה זמן א× י מרגיש שא× י לא × מצא במקום ה× כון. שמיציתי. א× י קם בבוקר לעבודה ומחכה שייגמר לי היום ואוכל כבר לצאת הביתה. א× י לא × ה× ה, לא מתרגש, לא לומד, לא מרגיש את הסיפוק ההוא שחלמתי עליו. עובד כמו רובוט, רוב היום משועמם, מתוסכל או עצב× י. ומרגיש תקוע. א× י חייב שי× וי. א× י יודע שבמקום אחר אוכל לפרוח ולפרוץ קדימה. יש לי אפילו כמה רעיו× ות. אבל איכ עושים את הצעד הראשון?"

× שמע מוכר? רוב× ו, בשלב זה או אחר, מתמודדים עם הדילמה הזו:
האם להישאר במקום העבודה ה× וח, המוכר, השגרתי והיציב של× ו כי "הת× אים שלי טובים", "העבודה לא דורשת ממ× י מאמץ" ו"יש לי שם כבר מעמד וחברים" או: להעיז ולשאול את עצמ× ו את השאלות החשובות באמת. אותן א× ו שואלים בתחילת האימון:
ï‚§ מה הכי חשוב לי לתת ולקבל מהעבודה שלי?
ï‚§ באיזה סוג או אופי של עבודה א× י רוצה לעסוק עוד ש× תיים – שלוש?
ï‚§ מה צריכ להיות בעבודה שלי בכדי שאקום אליה בהתרגשות, בכדי שבסוף יום העבודה ארגיש את תחושת הסיפוק שא× י חולם עליה?

שי× וי הוא תהליכ שדורש × יהול. הוא לא יקרה מעצמו ואף אחד אחר לא יעשה את העבודה הזו בשביל× ו. בכדי לייצר את השי× וי המיוחל ולפתוח לעצמ× ו 'חלון הזדמ× ויות' כזה, שיהווה × קודת מוצא לקריירה חדשה, א× ו זקוקים למספר ת× אים מקדימים עליהם א× ו עובדים באימון.
הת× אים הללו, אגב, × דרשים ל× ו לכל התחלה חדשה. בכל פעם שא× ח× ו רוצים לזוז ממקום למקום, לייצר שי× וי, להתחיל מהתחלה – זה יכול להיות בזוגיות, בעבודה, במשפחה או בכל תחום אחר בו מתעורר הצורכ להתפתח או לצמוח.
אם × כלול אותם תחת כותרת-גג אחת × דבר על "חופש" ובמלים מדויקות יותר – חופש הבחירה. מושג מרכזי בתהליכ האימון. שהרי בלעדיו כל פרשת דרכים ש× חלוף על פ× יה תהיה תיאורטית בלבד. אז איכ מגיעים למצב של חופש בחירה אמיתי?
חופש כזה יתאפשר כש× תאמן על שלוש יכולות מרכזיות:

1. היכולת להיות מודע לאלטר× טיבות הקיימות – כאן א× ו × דרשים להיות מסוגלים 'להרים את העי× יים ולהרחיב את המבט'. מה זה אומר?
אם א× י אדריכל וא× י מחפש עבודה חדשה – מהו המרחב הרלב× טי עבורי: משרדי אדריכלות? משרדים שיש בהם תקן לאדריכל? מקומות שאדריכלות היא חלק חשוב מהעשייה שלהם?
ואולי בעצם, × קודת המוצא שלי צריכה להיות אחרת לגמרי: אולי המרחב שלי צריכ להתחיל בשאלה – איזה סוג של עבודה א× י אוהב לעשות? איזה אופי של תפקיד הכי 'מדבר' אליי? מה א× י רוצה לעשות ביום עבודה שלי ואיכ א× י רוצה להרגיש בו? דרכ שאלות אלו × וכל בתהליכ האימון להגדיר את 'המרחב הרלב× טי' עבורי היום. זו × קודת מוצא שו× ה אחרת לגמרי. והיא תב× ה ל× ו מרחב שו× ה של סוגי מקומות רלב× טיים עבור× ו.
כלומר, א× ח× ו צריכים לפתוח את 'מרחב ההתבו× × ות האישי' של× ו ולהרחיב את 'סל האפשרויות' הרלב× טי – זהו המרחב שיאפשר ל× ו ליצור מחדש את חיי× ו, לקחת עליהם 'בעלות'. כאן א× ח× ו צריכים לשאול את עצמ× ו שאלות שמזמן, או מעולם, לא שאל× ו כי "זה לא היה רלב× טי/אקטואלי..." א× ח× ו יכולים כעת להסיט את המבט – מ"א× י כמו שא× י" ל"א× י כמו שא× י יכול להיות או כמו שא× י רוצה להיות". כאן באה לידי ביטוי עוצמתו של האימון.

2. היכולת להתמודד עם 'אובדן קטן', או: היכולת לוותר – כל אחד מאית× ו, בתחילת דרכו הבוגרת, × יגש בפעם הראשו× ה למשימה של עיצוב הזהות העצמית שלו: בחירת תחום לימודים, מקצוע, כיוון קריירה או סג× ון חיים. אז, כשעשי× ו זאת פעם ראשו× ה, הוויתור על האלטר× טיבות שלא × בחרו היה תיאורטי בלבד. אם בחרתי ללכת וללמוד משפטים ולהפוכ לעורכ דין, הוויתור על ללמוד פסיכולוגיה ולהיות פסיכולוג הוא רק 'על ה× ייר'. אבל, כשא× ח× ו באמצע החיים, אחרי שלמד× ו מקצוע, עסק× ו בו, צבר× ו סטטוס וידע ו× יסיון ואימצ× ו לעצמ× ו את הזהות הזו ("א× י עורכ דין כבר 15 ש× ה, תיקח ממ× י את זה, אז א× י כבר לא יודע מי א× י...") לא פשוט לוותר על כל זה. לאבד את זה.
זהו האתגר של הוויתור על ההיצמדות למוכר, היכולת להכיר בכ שמשהו 'בעצמי' מיצה את עצמו, לא מתאים יותר, דורש סיום, מבקש שי× וי.
וזה לא מובן מאליו.
בעיקר לאור העובדה שהאלטר× טיבה החדשה היא לרוב לא מיידית. יש× ה תקופת זמן מסוימת בה × יאלץ להיות שם, בוויתור הזה, ועוד לא לדעת עד הסוף לקראת מה א× ח× ו הולכים. × היה קצת באי וודאות, בערפל, בחיפוש. × צא מ'אזורי ה× וחות' של× ו.
וזה מפחיד. כמו כל דבר לא ידוע. גם על ההתמודדות הזו א× ו מתאמ× ים.

3. היכולת לאמץ כיוון חדש – זהו האתגר היצירתי. שהרי עד עכשיו × דרש× ו להרפות מהעבר ולהרים את המבט. עתה, × בח× ת היכולת של× ו להיות אקטיביים ולגייס כוחות כדי ליצור משהו חדש. בשלב הזה א× ח× ו × דרשים לחזור להיות קצת ילדים, לחוות תחושות ראשו× יות מול העולם, להסיר את כבלי ה× ורמות, התרבות, התפיסות המוקדמות של× ו ושל 'מה צריכ' ו'מה × כון' ו'מה כדאי' ולפרוח מחדש. זאת משימה עצומה. עולם ומלואו הדורש דיון × פרד ובאימון א× ו מקדישים לו פרק זמן משמעותי.

מהו המכ× ה המשותף הקושר בין שלושת הכישורים הללו? מהו אותו גורם המבהיר מה דרוש לו לאדם, בבסיסו, בכדי שיוכל לעבור את תהליכ השי× וי הזה באמצע החיים באופן אופטימאלי? א× י מגדירה אותו כוויתור על כל ההג× ות הלוחמ× יות של× ו. תחושה ש× וצרת כשא× ו מוותרים על התלות בחברה כגורם המע× יק ל× ו זכות קיומית. חוויה שצומחת במקום בו הפחד מפסיק לשלוט ב× ו. אז × ולדת תחושת השחרור וא× ו זוכים ב'פטור' מהצורכ להוכיח. זו בעצם קבלה עצמית מלאה ללא תלות באחר.
מרכז הכובד עובר עתה מהצורכ להוכיח, להשיג 'קבלות', ל× צח אחרים, לצבור כוח ומשאבים - אל הצורכ להגיע לה× אה, למשמעות, ל× י× וחות, לסיפוק.
אז מגיע האושר, אבל זה כבר × ושא לאימון אחר...

  http://www.anat-rosenliv.com

אודות ענ ת רוזן ליב

ד"ר ענ ת רוזן-ליב, פסיכולוגית (PhD), מאמנ ת אישית, עסקית, זוגית וקבוצתית. http://www.anat-rosenliv.com

ענ ת רוזן ליב

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר