אודות היוצר-יורם טהרלב | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


אודות היוצר-יורם טהרלב

פורסם בתאריך 10/09/2008 ע"י מוטי דביר בקטגוריה מוזיקה | צפיות: 1874 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: שירה בציבור, מוזיקה ישראלית, ערבי זמר, תרבות פנאי בידור, מוסיקה, בילוי, אמנים, להקות זמרים, בידור, אירועים שמחות, שירה, שירים, הפקות, מסיבות, אמני בידור.

יורם טהרלב -נולד בנינואר 1938. שימש ככתב בעיתון במחנה וכמו כן, שימש במשך שנים רבות כעורך בהוצאת משרד הביטחון.
כתב מספר רב של שירים ופזמונים לפסטיבלים ולתחרויות שונות, כולל לפסטיבלי הזמר ולארוויזיון. כמו כן פרסם ספרי שירה, ספרי פזמונים, מדריכים לכתיבת ביוגרפיות של הזמר העברי ועוד.
בין שיריו הרבים והמגוונים אפשר למצוא שירי אהבה, שירי מולדת, שירי טבע, שירי רעות ושירי הומור. את השיר "על כפיו יביא" בביצועה של רבקה זהר כתב טהרלב על סמך ראיון שערך עם נגר מובטל באחת משכונות העוני בארץ, שהראה לו כיסא שהוא שומר לאליהו הנביא. רבים משיריו כתב טהרלב בהשראת חוויות נעוריו בקיבוץ הולדתו -יגור. בהם: "ההר הירוק תמיד" שכתב על ילדותו אל מול הר הכרמל שלרגליו שוכן הקיבוץ, "בפרדס ליד השוקת" שכתב על המטעים בהם עבד ואליהם נהג ללכת להתבודד ו"צל ומי באר" המבוסס על מאורע משנת 1945 כשליגור הובאו מעפילים ששוחררו ממחנה המעצר בעתלית כדי שיסתתרו מפני הבריטים. עליהם הוא כתב "מי שסוכתו נופלת חרש יכנס בדלת, ועד עולם יוכל להישאר".
המנגינות למילותיו נכתבו בידי טובי המלחינים ביניהם משה וילנסקי,נחום הימן,נורית הירש מתי כספי,מוני אמריליו,שלום חנוך,ואפי נצר. קשר חברות מיוחד היה לו עם המלחין יאיר רוזנבלום, והם יצרו יחד להיטים רבים ללהקות הצבאיות בהם: "ישנן בנות", "היֵה לי חבר היֵה לי אח", "גבעת התחמושת", "שירו של צנחן" ו"אין כבר דרך חזרה". שירים נוספים שכתב ללהקות הצבאיות היו השירים ההומוריסטים "חסקה", ""אידישע פיראטען","אני מת" , "מלאך מסולם יעקב", "עוד לא תמו כל פלאייך", "קום והתהלך בארץ", "נגן אקורדיון", ועוד..
מספר שירים שלו הולחנו ובוצעו בסגנון פופ/רוק כמו "אינך יכולה" לשלשיית החלונות הגבוהים ועוד.. אך בעיקר מזוהה כתיבתו של טהרלב עם סגנון אמצע הדרך ושירי ארץ ישראל.
טהרלב כתב גם שירי ילדים בהם שירים לפסטיבל הילדים,כמו "המשפחה שלי" בביצוע שלמה ניצן.ברבאבא,בים בם בום (שני חברים יצאו לדרך),כולם הלכו לג'מבו וכמו כן, פתיחים לתכניות טלויזיה לילדים כמו - "דלת הקסמים" "שכונת חיים" ועוד...את השיר "הדרך אל הכפר" כתב לזמרת רבקה זוהר על סמך סיפור חייה, מילדותה ועד שובה ארצה לאחר התנסות קשה עם סמים בארצות הברית. את השיר הלחינה נורית הירש לפסטיגל 1985 והוא זכה בביצועה של זוהר במקום הראשון.
בנוסף לעיסוקו במוזיקה כתב עשרות ספרים. מלבד קובצי פזמונים, יצאו לאור ספרים הסוקרים את תולדות הזמר העברי, הוא כתב פרשנות הומוריסטית על ספר אורח חיים יהודי שמצא באקראי בחנות ישנה, כתיבה שעוררה עליו את חמת הממסד החרדי והוא הוזמן בעטיו למשפט בפני בד"ץ. קובץ פזמונים שלו לנוער המתבגר הוא כינס בספר "הנשיקה הראשונה", שמלבד הפזמונים המתאימים לקהל היעד, יש בו דפים מתוך ספרי לימוד במקצועות שונים שנלמדים בבית ספר תיכון. לפני שנים אחדות יצא לאור ספר שלו בשם מצע אשה מצע טוב (פראפרזה על פסוק מספר "משלי" "מצא אשה מצא טוב") ובו פרשנות אישית לגבי דמויות תנ"כיות נשיות שונות.לרגל חגיגות ה-60 לישראל הוציא את הספר "איזו מדינה" בו התאים פזמונים ישראליים ידועים לסיפורים וחוויות שונות שהתרחשו בחברה הישראלית בימי ישוב המדינה. בשנים האחרונות, מרבה טהרלב להופיע בפני קהל בסיפורים ובשירים מפרי עטו בלוויית זמר/ת . יורם טהרלב נבחר לקבל אות הוקרה על מפעל חיים בנימוקי הזכייה צוין כי טהרלב הוא אחד היוצרים הפוריים ביותר בזמר העברי וכי הוא "תורם בעל משמעות לתרבות המתחדשת של שירי ארץ ישראל"
כאמור, אנחנו ניפגש בערב משיריו שחלקם הגדול צוין בנ"ל.
להתראות ביום שישי 31.10.08 במועדון הזמר החדש שלנו "אולם גולדרייך" באוניברסיטת תל אביב .
בברכה
מוטי דביר-054-4559761
 http://www.havayvebidur.com
 

אודות מוטי דביר

מוטי דביר

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר