שלום, אורח
קטגוריות
מערכת החינוך היא הבסיס התרבותי, הערכי והאינטלקטואלי של כל חברה. המילים הנאמרות בכיתה, הניסוחים שבחומרי הלימוד, והשפה שבעל פה ושבכתב – כל אלה הם לא רק אמצעים להעברת ידע, אלא אבני יסוד בגיבוש זהות תרבותית ולשונית. לפיכך, השפה התקנית אינה רק נושא לימוד בפני עצמו, אלא כלי יסוד בתהליך החינוכי כולו.
השפה העברית התקנית, זו שנלמדת בבתי הספר ונדרשת בבחינות, צריכה להיות חלק בלתי נפרד מאופייה היומיומי של מערכת החינוך: בשיחות מורים, בניסוחים של עבודות תלמידים, בלוחות המודעות, בדוחות הערכה, במבחנים ובכל הקשר אחר. תלמידים נחשפים מדי יום לאינספור צורות לשון, והם מפנימים את הנורמות השפתיות שמקיפות אותם. לכן, כאשר שפה רהוטה, מדויקת ונכונה מקיפה אותם, גם לשונם משתפרת – ולהפך.
לשפה התקנית יש תפקיד כפול: מצד אחד, היא שומרת על בהירות ועל חדות מחשבתית, ומאפשרת לתלמידים לדייק בניסוח רעיונות; מצד שני, היא מחנכת לסדר, למשמעת ולכבוד כלפי התרבות. שפה היא גם מראה וגם מורה: היא משקפת את ערכי החברה, אך גם מעצבת אותם.
עם זאת, ישנה מגמה מדאיגה של התרופפות בהקפדה על לשון נכונה, גם מצד אנשי צוות חינוכי. לוחות כיתה כתובים בשגיאות, מבחנים מלאים בניסוחים מסורבלים או לא תקניים, ואפילו מכתבים להורים משובצים בשיבושי תחביר והגייה – כל אלה פוגעים באמון בלשון, ובמיוחד כאשר הם באים מצד גורם חינוכי סמכותי.
מה ניתן לעשות? ראשית, יש לדרוש מאנשי ההוראה להקפיד בלשונם. לא כל מורה חייב להיות בלשן, אך כל מורה חייב לשמש מודל ללשון נאותה. שנית, יש להסתייע באנשי מקצוע – עורכי לשון, יועצים לשוניים ומנחים פדגוגיים – שיבחנו את חומרי ההוראה, יתקנו מסמכים, ויערכו הכשרות לצוותים.
לסיכום, שפה תקנית היא לא רק יעד לימודי – היא ערך חינוכי, אמצעי לחשיבה וכלי לצמיחה אישית. מערכת חינוך הרואה בלשון חלק מהותי מן ההוראה וההתנהלות היומיומית, היא מערכת המחנכת לא רק לידע – אלא לתרבות, לערכים ולעצמיות איתנה.
נכתב ע"י ד"ר פלטיאל גיאת - עורך לשון
אודות פלטיאל גיאת
התחבר לשליחת תגובה
לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה