כל ילד יכול להיות מדען. | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


כל ילד יכול להיות מדען.

פורסם בתאריך 12/16/2020 ע"י קורה שורץ בקטגוריה פעילויות | צפיות: 629 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: נ כדים, משחקים, מדע, ילדים

כל ילד יכול להיות מדען.


הערה: ה× אמר מיועד לסבים, אבל מתאים בהחלט להורים בתקופת הקורו× ה, כשהם שוהים יותר בחברת הילדים. ההורה רק יחליף את המלה "× כד" במלה "ילד". בהצלחה!



מרבים לדבר עלי× ו כעל "Start up nation”. כמובן שכול× ו היי× ו רוצים ש× כדי× ו יצליחו להשתלב ולהתקדם בלימודים. אחד הת× אים החשובים זה להצליח במדעים. אבל אם אחד ה× כדים לא בדיוק מצטיין במדעים, אל ל× ו להאשים אותו כי אז הוא ידבר את× ו על ג× טיקה וישאל: "מי המקור לג× ים שלי?”... א× ח× ו??...

הדבר היחיד שא× ח× ו יכולים לעשות בשיחותי× ו עם ה× כדים זה ל× סות לעורר בהם סקר× ות. כידוע, הסקר× ות היא ת× אי ראשון לחיפוש האמת – וזאת תחילת הדרכ למדע.

× סו. ה× כדים יתחילו להתע× יין ואפילו להתלהב. הטריק הוא לעורר את סקר× ותם כבדרכ אגב.

למשל, אם יושבים לראות יחד טלויזיה, בקשו מה× כדים להביט סביבם ולהחליט מה החפץ הכבד ביותר בחדר. אם יתחילו להתווכח, זה רק יוסיף ע× יין.

אם אתם בחדר המשחקים, בחרו כמה צעצועים, סדרו אותם בטור ושאלו את ה× כדים אלו מהצעצועים יצופו ואילו צעצועים ישקעו במים. על דף × ייר, רשמו את שמו של כל ילד ואיזה צעצועים הוא חושב שיצופו. אם הצעצועים שבחרתם עמידים במים, לכו עם כל הכבודה- × כדים וצעצועים - לחדר האמבטיה. מלאו קערה במים ות× ו ל× כדים להכ× יס את הצעצועים אחד אחד. כתבו ליד שמו של כל × כד × קודה על כל × יחוש × כון שלו. מי ה× כד ש× יצח?

× עבור לחוש הראיה של ה× כדים: ת× ו לכל × כד דף × ייר וצבעים. שאלו כל × כד איזה צבע × קבל אם × צבע כחול על אדום? אדום על צהוב? כחול על צהוב? כחול על אדום? תרחיבו את הצירופים כראות עי× יכם – וכמספר הצבעים שעומדים לרשותכם.

חזרתם לחדר המשחקים. ת× ו לכל × כד מספר משחקים שו× ים, בת× אי שכל ה× כדים מקבלים אוסף משחקים זהה בגודל ובמספר . מכריזים על תחרות: מ× צח ה× כד שמצליח לב× ות את המגדל הגבוה והיציב ביותר מהמשחקים שהוא קיבל. האם אפשר להגביה את המגדל עוד יותר? המגדל ישאר לעמוד בטוח? אם המגדל יפול, × זכיר להם שזה בגלל כוח הכבידה.

בואו × ראה את ה× כדים מתכו× × ים לטסט ה× היגה. כל × כד יקבל מכו× ית, י× סה להוביל אותה ויצטרכ להחליט על איזה משטח ובאיזה שיפוע קל יותר להוביל את הרכב. שטיח? רצפת שיש? שמיכה? סדין? משקוף הדלת? קרש × טוי?

עדיין לא הגע× ו למטבח והגיעה שעת האוכל. מכל המאכלים המוגשים ל× כדים, איזה מאכל יתמוסס במים, לדעתו של כל × כד? ואין פשוט מלבדוק זאת מיד: הכ× יסו מעט מהחומר ה× ידון לכוס מים וראו מה קורה. איזה חומר מסיס? איזה חומר מש× ה את צבע המים? מדוע זה קורה? האם הצבע במים זהה לצבע של החומר שהכ× ס× ו למים?אם לא, מה ה× כדים חושבים שקרה?

ת× ו ל× כדים להתייחס לכמה מאכלים ולחשוב מה יקרה לכל אחד מהמאכלים אם יחממו אותו ? מישהו × יסה פעם לאכול סלט חם, למשל? מה יקרה למרק הרותח אם × כ× יס אותו למקפיא? מה ה× כדים חושבים על טעם המרק שיתקבל? × יסו פעם לאכול ארטיק בטעם מרק עוף? במקום פיצפוצים, יוסיפו שקדי מרק?

אגב: למה אוכל חם מתקרר כשהוא × שאר על השולחן ולמה אוכל קר מתחמם? מה קורה להם?מה כדאי לעשות אם האוכל המוגש חם מדי ורוצים לקרר אותו מהר? מה ה× כדים מציעים –ל× שוף? מ× יפה? מאוורר? להפעיל מזגן?

× סו לפרוס כמה ירקות וכמה פירות. מה יקרה אם × ערבב את הפרוסות? זה יהיה טעים?

ועוד רעיו× ות: ת× ו להם לטעום מאכל תפל שבישלתם (מקווה שזה לא בשגרת הבישול שלכם). מה ה× כדים יוסיפו למאכל הזה כדי שיהיה טעים יותר? מתוק יותר? חריף יותר? חמוץ יותר? טעים ?

× ישאר עדיין במטבח ו× תייחס הפעם לחפצים שלא אכילים, למשל: המערבל, הת× ור, הפלטה לבישול, הקומקום החשמלי-מה שתחליטו. × סו לתת ל× כדים לשער מה יש בתוכ כל אחד מהמכשירים ה× ידו× ים. מי × ותן להם את הכוח לפעול? אם ה× כדים מוכ× ים ללמוד עוד מו× ח, אפשר לקרוא לכוח הזה "א× רגיה". ספרו להם, למשל, שכסבתא עייפה אחרי בילוי של יום שלם עם ה× כדים והיא אומרת "אין לי כוח", היא למעשה מתכוו× ת לככ שאין לה א× רגיה. מי יודע לספר איכ אפשר לקבל א× רגיה ומאילו מקורות? חשמל? מים? רוח? שמש? דלק? מי שמע על א× רגיה אטומית? יש איזו א× רגיה מכל אלה שיכולה לתת לסבתא כוח, ולא רק כורסא × וחה?

איפה ה× כדים × תקלים בחפצים שמשמשים אות× ו על סמכ אחת הא× רגיות המוזכרות?

× עבור לארון הבגדים. מדוע הסוודר מחמם יותר מטישרט? מה יחמם יותר: סוודר אחד עבה או שלוש חולצות עבות שה× כדים ילבשו אחת על הש× ייה?

תרחיבו כרצו× כם וכמידת המוכ× ות של ה× כדים -וה× ה צעד ראשון בב× ית הסקר× ות המדעית. קרוב לודאי שאחרי הדחיפה הראשו× ית הזאת, ה× כדים ישאלו שאלות בעצמם ולא פעם ייעזרו בכם בפתרון השאלות הצצות במוחם. ה× ה × ולד ל× ו דור מדע× ים חדש. תה× ו מכל רגע – הם גדלים מהר!

אודות קורה שורץ

קורה שורץ www.saba-sabta.co.il

קורה שורץ

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר