בית הספר הטוב ביותר בעולם | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


בית הספר הטוב ביותר בעולם

פורסם בתאריך 07/04/2009 ע"י שמעון זילבר בקטגוריה חינ וכ ולימודים | צפיות: 3189 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: חינ וכ, לימודים, יצירתיות, אושר, מדע, מוח, גאונ ות, אנ י, שלוות נ פש, שמחת חיים, מימוש עצמי, בריאות נ פש, הצלחה, עסקים,

כן, קיים בית ספר כזה. תלמידיו × מצאים כבר ש× ים במאיון הארצי העליון בהישגים לימודיים בכל המקצועות, זוכים במקום הראשון בתחרויות ספורט ואומ× ות, ואפילו כמה פעמים במקום הראשון בעולם בתחרות יצירתיות. כל זאת בלי להיות חÖ°× ו× ים ובלי סלקציה בקבלת תלמידים או ה× שרה מאוחר יותר של תלמידים חלשים. לא רק שאין שם זכר לאלימות, אלא יחסי הא× וש שם ברמה גבוהה מאוד. יש ערכים! וכל זה × תמכ על-ידי עובדות ומספרים הגלויים לציבור ו× ית× ים לאימות בקלות.
מבית ספר זה יוצאים התלמידים, באמת באמת, מוכ× ים לחיים.
***********************************************************
באוקטובר ש× ת 1957 × פל דבר בעולם - ברית המועצות שיגרה לחלל החיצון את הלוויין הראשון. ארצות הברית × רעשה: "איכ ייתכן שוולאדימיר השיג את ג'ו× י? איפה טעי× ו?" האמריקאים הגיעו, ובצדק לדעתי, למסק× ה שהאשם הוא במערכת החי× וכ. הקו× גרס האמריקאי הגיב ב-1958 בחקיקת ה- National Defense Education Act. ארצות הברית × חלצה לפרויקט חי× וכי שאפת× י - האדיר ביותר בתולדות הא× ושות, ככל הידוע לי - לשיפור ההישגים במדעי הטבע, במתמטיקה וכן בשפות זרות. לא עוד שי× ון עובדות ולמידת מידע לעוס מפי מרצה - הדגש מועבר ללמידת חקר. גויסו טובי המוחות בתחום החי× וכ בארה"ב. × ב× ו תוכ× יות לימודים חדש× יות ומלהיבות (New Math, PSSC Physics, BSCS Biology), רבבות מורים הועברו קורסים מיוחדים, × רכש ציוד מתקדם, ו....כן, זה עלה מיליו× ים רבים של דולרים. ומעל לכול, התקוות היו כבירות.


והתוצאות?


כבר בתחילת ש× ות ה-70 קבעו אמריקאים כי ה- New Math (המתמטיקה החדשה) מתה. הקרן הלאומית למדע חדלה לממן תוכ× יות לימודים מסוג זה, והחלה ת× ועת "החזרה ליסודות" במתמטיקה ובשאר מדעי הטבע. ב-1983 פרסמה הוועדה למצוי× ות בחי× וכ דוÖ¼חÖ· (לא: דוÖ¹ח) שעורר הדים רבים - "אומה בסכ× ה: הכורח ברפורמה בחי× וכ". דוÖ¼חÖ· זה קבע כי בתי הספר של ארצות הברית מוצפים ב"גל גואה של בי× ו× יות". כעבור ש× ים פורסם סקר שבא לבדוק בכמה אחוזים שיפר אותו פרויקט אדיר את רמת הידע של תלמידי ארצות הברית. מה דעתכ – בכמה אחוזים התבטא השיפור?


שיעור השיפור היה אפס, כן אפס.


אבל למידת החקר × ראית כל ככ × פלאה ומשכ× עת: שיפוט ביקורתי של עובדות, חשיבה עצמאית, הסקת מסק× ות מן העובדות ממש כמו מדען העובד עם × תו× ים, שימוש במעבדות וממש הפעלת הידיים - התלמיד יגלה דברים בעצמו. איכ אפשר לטעון שלמידת החקר היא כישלון?


אי אפשר.


למעשה, אפשר להצביע על מורים או על בתי-ספר אלה או אחרים, שבאמצם לעצמם את למידת החקר הביאו את תלמידיהם להישגים לימודיים גבוהים, אכ מסתבר שמדובר רק במעטים מתוכ כלל מערכת החי× וכ. כאשר × יסו להחיל זאת על בתי ספר אחרים, על מדי× ה שלמה, היה הכישלון חרוץ.


האם הובילו תוצאות הפרויקט בארצות הברית ל"רעידת אדמה", לחשבון × פש עמוק? ככל הידוע לי, לא. ומה המסק× ה? שכל המאמץ האדיר הזה וכל המוחות הגדולים הופ× ו-פ× ו לכיוון בלתי × כון - לכיוון קו× ב× ציו× אלי. למה הדבר דומה? לעריכת ק× יית ע× ק בסופרמרקט ושליחת מה ש× ק× ה לכתובת שגויה.


בסדר, שמע× ו כאן "לא" ברור וחזק, אכ מה כן?


אם ארצות-הברית היא המרכז העולמי של החדש× ות בתחום החי× וכ, בואו × בדוק איזה בית-ספר שם מגיע להישגים הגבוהים ביותר ו× למד ממ× ו! איכ × אתר אותו? פשוט מאוד: מדי ש× ה × ערכ מבחן ITED המקיף את כיתות י-י"ב בכל בתי הספר התיכו× ים ברחבי ארצות-הברית, והוא מאפשר להשוות את הישגי כולם בתחומים שו× ים, כגון הב× ת ה× קרא והבעה וכן מתמטיקה. × בדוק איזה בית ספר × מצא מדי ש× ה במאיון העליון. מתברר שיש יותר מאחד. אין זה מפתיע שברשימה זו מופיעים בתי ספר מפורסמים: בית-הספר שליד או× יברסיטת ייל, בית-הספר שליד או× יברסיטת פרי× סטון וכו'. הם יכולים להרשות לעצמם לבחור רק את העידית שבעידית מקרב הפו× ים... בקיצור, "לא חוכמה"!


אבל יש ברשימה בית-ספר אחד המקבל תלמידים ללא מבחן כ× יסה. בדרכ כלל רמת המתקבלים אליו × מצאת ב-50% - הממוצע הארצי, והם אכן מגיעים ש× ה אחרי ש× ה ל-99%, המאיון העליון, בלי להשקיע בלימודים זמן רב מן הרגיל ובלי ה× שרת תלמידים מתקשים. ה-ITED הוא הדבר הקרוב ביותר לבחי× ות הבגרות אצל× ו.


בית הספר הטוב ביותר בעולם
בית-ספר זה, MSAE שמו, × מצא בפיירפילד (Fairfield) שבמדי× ת איוו’ה (Iowa) בארצות-הברית, והוא כולל גן, יסודי, חטיבת הבי× יים ותיכון. לא מכבר קראתי בספר רב-המכר Learning Revolution The על בית-ספר אחד המוצג בו כמופת, כ-"world leader", וכהוכחה להצלחתו מצוין בספר (עמוד 411) כי קרוב ל-50% מבוגריו ממשיכים ללימודים גבוהים. לעומת זאת MSAE - 95% מבוגריו מתקבלים ללימודים גבוהים, ומשום ככ זה אחד מ-5 בתי הספר היחידים במדי× ת איוו’ה, שמחלקת החי× וכ של המדי× ה × ת× ה להם מעמד של מכי× ות לאו× יברסיטה. ב-5 הש× ים האחרו× ות היה השיעור הממוצע של תלמידי בית-ספר זה, שהגיעו לגÖ¶מÖ¶ר היוקרתי במבחן הפסיכומטרי (National Merit Scholar Finalists), שבארצות הברית × ערכ בכיתות י"א-י"ב, פי עשרה מן הממוצע הארצי שם!


ובכלל, תלמידים מבית ספר זה קטפו וקוטפים מקומות ראשו× ים בהרבה תחרויות בתחומים מגוו× ים - החל במדעים וכלה בשירה. זוÖ¹ הש× ה הרביעית ברציפות זוכה בית ספר זה במקום הראשון במדי× ת איוו’ה במבחן במתמטיקה לבתי הספר התיכו× ים בארצות הברית. בתחרות הבי× לאומית לפתרון בעיות, "היעד: דמיון" (Destination ImagiNation), לא רק זכו תלמידי בית ספר זה שלוש פעמים במקום הראשון בעולם, אלא אף יש להם יותר × ציגים בעשרת המקומות הראשו× ים מאשר לכל בית ספר אחר בעולם. אף בתחום הספורט ידם רב להם: ספורטאי MSAE מגיעים לפסגה במדי× ת איוו’ה בט× יס, בגולף ובריצת 800 מטר. אומ× ות אמרתי? כן, גם בתחומי אומ× ות שו× ים. בתחרות התיאטרון לבתי ספר תיכו× ים של ערוץ הכבלים בראבו. הגיע בית ספר זה למקום הראשון בארצות הברית. 
 
          ראיתי תלמידים מאושרים, באמת מאושרים

 תלמידי בית ספר זה מאושרים לא בשל היותם במאיון הארצי העליון בציו× יהם, ולא בשל היותם אלופי המדי× ה במתמטיקה ובאומ× ות, ולא בשל היותם במקום הראשון בהסטורייה ובכמה ע× פי ספורט, וגם לא בשל היותם אלופי העולם בתחרויות יצירתיות וסוÖ¼פÖ¼Öµר היפÖ¼Ö¶ר במבחן הת× הגות פרו-חברתית, אלא בשל היותם. הם מאושרים כי הם – They are, ללא כל סיבה חיצו× ית. אושרם אי× ו תלוי במישהו או במשהו.
זהו, לדעתי, האושר האמיתי. זאת חרות אמיתית.
   לאושר הזה יש פן × וסף – כוח. זהו כוח פ× ימי, אמיתי, ולכן אין לתלמיד כזה צורכ בכוח× ות ובשתלט× ות. מכיוון שהוא מרגיש את עצמו קרוב יותר ויותר לזולת, הוא מפעיל את כוחו יותר ויותר גם לטובת הזולת, לטובת החברה.

לכל אדם יש זכות טבעית, זכות מלידה ליה× ות מאושר עילאי!


מה - כולם כולם מוצלחים ומצליחים? לא, בהחלט לא, אבל כשבודקים קבוצה, הסכ הכול המתקבל הי× ו מוצלח ומצליח.


אם כן, מה סוד הצלחתם הבלתי רגילה של תלמידי בית-ספר זה?


הבה × בחן את מהות המעש החי× וכי. לדעתי, הוא מורכב משלושה: המורה, התלמיד ותהליכ הלימוד המקשר את ש× יהם. אפשר גם לקבץ שלושה אלה לש× י מרכיבים ראשיים: האדם (המורה והתלמיד) מחד גיסא, והחומר (תוכ× יות לימודים ושיטות הוראה) מאידכ גיסא. ה× סיו× ות לשפר את הישגי מערכת החי× וכ בארץ ובעולם מתמקדים, לדעתי, בפיתוח החומר – דברים טכ× יים חיצו× יים, ולא בפיתוח האדם. בבית הספר שעליו א× י מספר מתמקדים בפיתוח האדם. בסופו-של-דבר, היכן מתרחש התהליכ החי× וכי? לא על הלוח, לא בספרי הלימוד ואפילו לא בתוכ× יות הלימודים, אלא בראש של התלמיד ושל המורה. אכ מה מ× סים תמיד לשפר? את החומר. לא שאין לטפל גם בו, אכ בראש ובראשו× ה יש לטפל במה שקורה במוחו ובלבו של האדם המעורב במעש החי× וכי.


המורים והתלמידים באותו בית ספר פועלים כמו ג× ן מ× וסה: ג× ן כזה בראותו עלים חולים של עץ, אין הוא מתמקד בטיפול בעלים - הם רבים, ובעצם, אי אפשר לטפל בכולם, והטיפול עצמו יהיה סימפטומטי גרידא. הוא פו× ה אל השורש. ובאיזה שורש מטפלים תלמידי MSAE? בראש, במוח - זאת "המפקדה העליו× ה" של האדם, ולכן הם קוראים לככ "חי× וכ המושתת על פיתוח התודעה, כדי שההוראה והלמידה תהיי× ה קלות ויעילות.


מדע× ים חוזרים ואומרים ל× ו שבמוח האדם, כל אדם, טמו× ה יכולת אדירה, גאו× ות בלתי מ× וצלת. משרד החי× וכ עשה שימוש רב בסיסמה "כל תלמיד יכול". גאו× ות זו אי× × ה באה לידי ביטוי בגלל העÖ¸קÖ¸ה (stress) והחרדה אשר פוגמות בתפקוד התקין וה× ורמלי של מערכת העצבים הא× ושית, ובכלל זה המוח. מוח× ו מפעיל רק את החלק המשתתף ברגע × תון בפעילות, מה שא× י כהדיוט מכ× ה " התייחסות צרת אופקים למציאות", ואף החלקים שבשימוש מפגי× ים, כפי שרואים ברישומי גלי המוח, אי-סדר רב. מה שיש לעשות אי× × ו להק× ות לאדם יכולות חדשות שלא היו לו עד כה, אלא רק לאפשר לו לטהר את מערכת העצבים שלו, ובעיקר לסלק ממוחו וממערכת העצבים שלו את העÖ¸קÖ¸ה והחרדה, שהן כמו חלודה: די שתסיר את החלודה, והברק הטבעי של המתכת מתגלה מאליו, כלומר: ישתרר בו תפקוד מסודר.

רוקסי טיג, מורה בכירה ומפתחת תוכ× יות לימוד בקליפור× יה, ארצות הברית:
"לימדתי במשכ 22 ש× ים בבתי ספר שו× ים, כולל ילדים בבית הספר המעבדתי של או× יברסיטת קליפור× יה בלוס א× ג'לס ובית הספר היסודי של או× יברסיטת סטא× פורד. התלמידים ב-MSAE הם המיוחדים ביותר, שאי פעם היו לי. באמצעות יכולתם להתמקד בלימודים בכיתה הם לומדים דברים כבר בפעם הראשו× ה.
בבית הספר המושתת על התודעה שבאיוו’ה מצאתי כי הודות לעובדה שהן התלמידים והן המורים הת× סו במצב השקט ביותר של תודעתם באמצעות המ"ט, התפתחה אי× טימיות מתוקה בין המורים לתלמידים. התקשורת הייתה קלה, היחסים היו הרמו× יים, וההתמקדות בלמידה באה באופן טבעי.
× יכר היה שהתוכ× ית המושתתת על התודעה פיתחה אצל התלמידים צמא פ× ימי ללמידה, ובה בעת שיפרה את החשיבה השיפוטית, את היצירתיות ואת האי× טגרציה של הידע. התוכ× ית אף הגבירה את אושרם, את חביבותם ואת השתתפותם ברגשי הזולת. ראיתי בוגרים שבאמת מסוגלים לממש את שאיפותיהם ובה בעת לתרום לאיכות החיים של החברה.
תוכ× ית החי× וכ המושתת על התודעה מממשת, לדעתי, את השאיפות ה× עלות ביותר של מח× כים באשר הם, תוכ יצירת בסיס לחברה אידאלית."

בסדר, אז תכל'ס – איכ הם עושים זאת?

הגאו× ים ב- MSAE אי× ם, בעצם, גאו× ים או יוצאי דופן, אלא ב× י אדם מן השורה, המעוררים את הפוט× ציאל האדיר הטמון בהם כבכל אדם, באמצעות מודל חי× וכ העושה שימוש בטכ× יקות לפיתוח המוח בשלמותו. אחת הטכ× יקות העיקריות היא המדיטציה הטר× ס× ד× טלית, שהיא השיטה לפיתוח עצמי, המתורגלת ביותר בעולם, וש× חקרה על-ידי מדע× ים יותר מכל שיטה אחרת בעולם. עד כה × ערכו מעל 600 מחקרים על השפעות התרגול של טכ× יקה זאת. רובם פורסמו בכ-160 כתבי עת מכובדים שעיקרם peer-reviewed כלומר: יש בהם הערכת שופטים-עמיתים (ראה × ספח), וחלק מהם הי× ם עבודות דוקטוראט. המחקרים × ערכו בכ-210 או× יברסיטאות ומכו× י מחקר עצמאיים ב-35 מדי× ות, ובכללן ישראל, ורבים הוצגו בכי× וסים ארציים ובי× לאומיים של מדע× ים. קל להיווכח שהם מקובלים על הקהילה המדעית הבי× לאומית - לא על גורמי שוליים בה, אלא על המיי× סטרים (הזרם המרכזי), שמטבעו הי× ו שמר× י ואי× ו × חפז לאמץ את הבלתי קו× ב× ציו× אלי.


מחקרים מראים כי תרגול סדיר של טכ× יקת המדיטציה הטר× ס× ד× טלית יוצר צירוף יחיד במי× ו, שמדע× ים מכ× ים "עÖµרוÖ¼ת × י× וחה" (wakeful alertness): מצד אחד זוכה הגוף למ× וחה עמוקה בהרבה מאשר בשי× ה העמוקה ביותר, כפי שמראה על-× יתוח (meta-analysis) שהשווה 32 מחקרים, ומצא שתרגול טכ× יקה זאת בהשוואה למ× וחה בעי× יים עצומות מפחית יותר מפי ש× יים (ככ!) את קצב ה× שימה, דבר המעיד על ירידה בקצב חילוף החומרים. × מצא גם שתרגול טכ× יקה זאת מביא לריכוז × מוכ יותר מפי ש× יים של החומצה הלÖ·אקÖ°טית בדם, דבר המעיד שהירידה בחילוף החומרים הי× ה טבעית ואי× ה יוצרת רעב לחמצן, "חוב של חמצן". × מצאה גם עלייה יותר מפי ש× יים בהת× גדות העור החשמלית. הוÖ¼סק בעל-× יתוח כי ההפחתה במדדים הפיזיולוגיים האלה של stress (עÖ¸קÖ¸ה) הי× ה מצטברת, כלומר: הולכת וגדלה עם הזמן. (Dillbeck and Orme-Johnson, American Psychologist, 42, 879-881,1987.)


המ× וחה העמוקה בזמן תרגול הטכ× יקה מפיגה מתח וחרדה, ובככ משמיטה את הקרקע מתחת לשורה ארוכה של בעיות וקשיים גופ× יים ו× פשיים. עומק המ× וחה מאפשר סוף סוף למ× ג× ו× ים הטבעיים של הגוף לתקן את הטעון תיקון בגוף.


הצד הש× י של אותו צירוף יחיד במי× ו – ערות

הצד הש× י של אותו צירוף יחיד במי× ו - ערות × י× וחה הוא שבמקום שהמ× וחה העמוקה מאוד של הגוף תלווה בשי× ה, מגביר התרגול את כמות גלי האלפא, שמשמעותה עלייה ברוגע תוכ ער× ות ושיפור במאפיי× ים שו× ים של בריאות ה× פש ושל כשרים מ× טליים, ומפעיל בו-זמ× ית את המוח כולו, ולא רק חלק זה או אחר ממ× ו, ומגביר את הקוהר× טיות, את הסדר בכל המוח, ובכלל זה בין שתי ההמיספרות (חצאי הכדור) של המוח הגדול (בעיקר חשובה העלייה בקוהר× טיות בקליפת המוח הקידמית (prefrontal cortex), האחראית בין היתר לתכ× ון, לשיפוט מוסרי ולקבלת החלטות), וכן מחזק את האי× טגרציה בין הגוף למוח. (ראה כל 14 הדפים המסכמים מחקרים אלה: www.cbeprograms.org/brain_development/research/index.html) המוח הוא, כאמור, "המפקדה העליו× ה" של הגוף, וכשהוא עובר ממצב של אי-סדר למצב של סדר, חלה עלייה אדירה ביעילותו, ממש כמו מעבר מערב-רב של שחק× י כדורסל שכל אחד משחק כמו פרימדו× ה, לצוות הפועל בתיאום, יחד - כקבוצה. רואים זאת בעלייה, למשל, במבח× י IQ ויצירתיות. מעודי לא קראתי או שמעתי על מחקרים המראים שיפורים כה עמוקים הן פיזיולוגיים והן מ× טאליים, וכל זאת ביחד. 

          השופטים בתחרויות הקראה במקהלה × רגשים:

• "הלוואי שיכולתי רק לשבת הלאה בשקט בלי שאצטרכ להעיר הערות."
• "לכולכם יש פ× ים מאירות מאוד. × פלא לצפÖ¼ות בכם."
• "כולכם × ראים כל ככ × אים; א× י משער שזה ת× אי מוקדם לקבלה לבית ספרכם."
• המורÖ¶ה שלהם לתיאטרון, רוד× י פרא× ז (Rodney Franz) אמר: "מכיוון שתלמידי MSAE מגדילים את 'מÖ°כל הידע' שלהם, הפרספקטיבה שלהם רחבה יותר. הם רואים דברים במו× חים של שלמוÖ¼ת. × פלא לבמאי שיש לו שחק× ים וזמרים צעירים, הרואים את העולם דרכ עדשות רחבות-זווית."
• תלמידים מבית ספר אחר שהתחרו בהם: "חברÖ¶ה, א× ח× ו מכבדים אותכם מאוד. א× ח× ו מ× סים לחקות את החומר שלכם, אבל זה לא הולכ."


כל יום מתרגלים המורים והתלמידים ב-MSAE ביחד את טכ× יקת המדיטציה הטר× ס× ד× טלית כחלק מהשגרה היומית, מת× סים בצירוף היחיד במי× ו של ערות ומ× וחה, ושבים לפעילות.


טכ× יקה זאת עברה במסורת מקדמת ד× א, ובש× ים האחרו× ות לימד אותה מהרישי מאהש יוגי, ה× חשב על-ידי רבים למדען התודעה הטהורה הראשי בעולם. שמו של בית ספר זה, MSAE, הוא ראשי תיבות של Maharishi School of the Age of Enlightenment, על שם מייסדו. השם מהרישי הוא הÖ¶לÖ°חÖµם של ש× י בסיסים: מÖ¸הÖ¸א+רישי. "מÖ¸הÖ¸א" – משמעה בס× סקריטית "גדול", ו"רישי" היא "רואÖ¶ה". כששאול, המלכ לעתיד, ו× ערו ד× ו בשאלה, אם לפ× ות אל שמואל ה× ביא – × ביא הוא, כידוע, האדם בעל הרמה הרוח× ית הגבוהה ביותר בת× "כ - בע× יין האתו× ות האובדות, כתוב: "לÖ°פָנִים בÖ¼Ö°יÖ´שְׂרÖ¸אÖµל, כÖ¼Ö¹ה-אÖ¸מÖ·ר הÖ¸אÖ´ישׁ בÖ¼Ö°לÖ¶כÖ°תÖ¼וÖ¹ לÖ´דÖ°רוÖ¹שׁ אÖ±לÖ¹הÖ´ים, לÖ°כוÖ¼ וÖ°× ÖµלÖ°כÖ¸ה, עÖ·ד-הÖ¸רÖ¹אÖ¶ה: כÖ¼Ö´י לÖ·× Ö¼Ö¸בÖ´יא הÖ·יÖ¼וÖ¹ם, יÖ´קÖ¼Ö¸רÖµא לÖ°פָנִים הÖ¸רÖ¹אÖ¶ה." (שמואל א' ט:9). ה× ה שתי מסורות גדולות: היהודית והווÖµדית × פגשות במילה "רואה" ולוחצות ידיים. מע× יין.


רישי הוא מי שרואה את המציאות הבסיסית של הטבע, ומהרישי הוא מורה גדול, המלמד א× שים איכ להיעשות בעצמם מוÖ¼דעים באופן מלא ותמידי למציאות בסיסית זאת. יש חוק פו× טי, חוק הגייה, בס× סקריטית, שלפיו צירופים מסוימים של הגאים בסוף מילה אחת ובתחילת המילה הבאה משת× ים בהגייתם. הדבר דומה ל-liason בשפה הצÖ¸ארפתית, אכ מורכב יותר. תופעה דומה מוצאים גם בערבית: כל ישראלי מכיר את המילה אללה שבה הוגים את האל"ף, אכ בשם עבד+אללה (עבד ה', עובÖ·ד+יה) אין שומעים אל"ף זאת. השי× וי בס× סקריטית מתבטא בככ שהשם מהרישי מבוטÖ¼Ö¸א ללא ת× ועה באות רי"ש – היא ת× וקד בשווא × ח – מהרÖ°שי (רי"ש במבטא רוסי-ספרדי).


א× י אסיר תודה למהרישי מאהש יוגי על הבאת טכ× יקת המדיטציה הטר× ס× ד× טלית לי ולעולם כולו. הוא לא המציא זאת. הוא קיבל ידע זה ממורהו ו× תן לו את מלוא הקרדיט על ככ, והלה קיבל ידע זה בע× ווה ממורהו וכן הלאה והלאה, ול× ו לא × ותר אלא ליה× ות ולהודות למהרישי מאהש יוגי ולשרשרת המורים לפ× יו, וזה מה שא× י עושה.
 

מן המחקרים על תוצאות תרגול הטכ× יקה הזאת, אשר בוצעו במדי× ות שו× ות בעולם, עולה שהיא יעילה בכל תרבות ובכל קבוצה את× ית. מסתבר כמו כן, שב× י כל הגילים מפיקים ממ× ה תועלת – החל בער× ות גבוהה יותר אצל תי× וקות שהוריהם מת× סים פעמיים ביום בצירוף היחיד במי× ו של שקט עמוק, שלוות × פש עם די× אמיות וערות, וכלה בעלייה בבריאות, בתוחלת החיים ומה שלא פחות חשוב - שמחת החיים של קשישים (אפילו ב× י 80) המתרגלים את המדיטציה הטר× ס× ד× טלית.

          המ× הל: "הצלח× ו להגיע למצב של אפס קטטות."

ד"ר רÖ¸אסÖ¶ארÖ°פורד (Rutherford) ש× יהל את בית הספר פלאצ'אר-ג'ו× סון (Fletcher Johnson) (יסודי וחטיבת הבי× יים) באחד האזורים האלימים ביותר בוושי× גטון הבירה מספר:
"אחרי הצוהריים היו ל× ו הרבה בעיות להפסיק קטטות ברחוב שלפ× י בית הספר. אז בין 3:10 ל-3:30 קבע× ו עוד 'זמן שקט' (למדיטציה הטר× ס× ד× טלית - × וסף לזמן בבוקר – ש"ז).
ויותר לא היו ל× ו שום קטטות. הייתי רגיל לרדת לרחוב באופן קבוע כדי להפסיק את הקטטות, ולעשות את זה היה מסוכן מאוד. משקבע× ו את 'הזמן השקט' הצלח× ו להגיע למצב של אפס קטטות. ככ ידע× ו שהתועלת גדולה."


ומהי אותה מדיטציה?
קודם כול זאת טכ× יקה. לא אמו× ה, לא פילוסופיה ולא דת. כשלמדתי את המדיטציה הטר× ס× ד× טלית, הייתי אתאיסט מן השורה, ולא אז ולא מאז הבח× תי בה אי פעם בסממן דתי כלשהו.


עליי לציין שא× י מדבר רק על המדיטציה ה× קראת טר× ס× ד× טלית, ולא על מדיטציה בעלמא. הקירבה בי× ה לדברים אחרים ה× קראים מדיטציה היא רק בשם, ולחלוטין לא במהות, ויצוין אף כי לא ב"א× רגיות חיוביות" עסקי× ן.
המדיטציה הטר× ס× ד× טלית (טר× ס× ד× טלית = עוברת אל המÖµעÖ¶בר, מעבר למחשבות ספציפיות) היא טכ× יקה מחשבתית פשוטה וקלה לתרגול. מתרגלים אותה 10-20 דקות בבוקר ושוב אחרי הצוהריים בישיבה × וחה ובעי× יים עצומות. התרגול אי× × ו כרוכ בהתרכזות או במאמץ כלשהו, ואין צורכ לבוא אליו רגוע. יעילות התרגול אי× × ה תלויה כלל במידת האמון או האמו× ה שלכ בו – זה משהו טכ× י לגמרי, כמו התקלחות: אם תעמוד מתחת למקלחת ותפתח את הברז, תירטב, בין אם תאמין בככ או לא.


מחקרים פיזיולוגיים מראים שתי תופעות מע× יי× ות: האחת - ההשפעה של תרגול הטכ× יקה הזאת מיידית – היא × יכרת ממש כבר ביום הראשון. והאחרת – ההשפעה מצטברת, הווה אומר: השיפור הולכ וגדל עם הזמן, וזאת ב× יגוד גמור להרבה הרבה – א× י מתפתה לכתוב כמעט כל - הדרכים לשיפור עצמי המתחילות ברעש גדול והולכות ודועכות...
כל בית ספר יכול להגיע להישגים של MSAE. אם ברצו× כ להביא את הטכ× יקה הזאת לבית ספרכ, או לבדוק את האפשרות הזאת, ו/או לתרום ולסייע כדי שה× הלה, מורים ותלמידים בבית ספר או בבתי ספר בארץ יוכלו ללמוד אותה, באפשרותכ לפ× ות אל www.tm1.org.il - התקשרו אלי× ו.

          האדם הוא מיליארדר
          ששכח שהוא מיליארדר.
          הוא חושב את עצמו לקבצן
          ומת× הג כקבצן.
          הגיע הזמן להתעורר!


אתרי אי× טר× ט רלוו× טיים:
• האתר של בית-הספר: http://www.maharishischooliowa.org
• אתר כללי בעברית: www.tm1.org.il
• موقع عام بالعربية: http://arabictm.org/ 

 
× ספח: רשימה של 160 כתבי-עת מדעיים בעולם שפרסמו מחקרים על חי× וכ המושתת על התודעה:
× א לשים לב שכמה כתבי-עת פרסמו יותר מאשר מאמר אחד ב× ושא זה.
• Academy of Management Journal, The
• Addictive Behaviors
• AGE
• Alcoholism Treatment Quarterly
• Alternative Therapies in Clinical Practice
• American Journal of Cardiology
• American Journal of Health Promotion
• American Journal of Hypertension
• American Journal of Managed Care
• American Journal of Psychiatry
• American Psychologist
• American Journal of Physiology
• Annals of Behavioral Medicine
• Annals of the New York Academy of Sciences
• Anxiety, Stress and Coping
• Archives of Scientists' Transcendent Experiences, The
• Australian Family Physician
• Behavioral Medicine
• Biofeedback
• Biological Psychology
• Biologische Medizin
• British Journal of Educational Psychology
• British Journal of Psychology
• British Journal of Nursing
• Biulleten Eksperimental Biologii Meditsiny [Russian]
• Bulletin of the American Physical Society
• Bulletin of the Society of Psychologists in Addictive Behaviors
• Bulletin on Narcotics
• Business and Health
• Caribbean Journal of Criminology and Social Psychology
• Circulation
• Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology
• Clinical Research
• College Student Journal
• Consciousness and Cognition
• Criminal Justice and Behavior
• Dreaming
• Drug Forum
• Education
• Electroencephalography and Clinical Neurophysiology
• Encyclopedia of Psychology
• Ethnicity and Disease
• European Journal of Endocrinology (formerly Acta Endocrinologica)
• Experientia
• Experimental Neurology
• Fiziologiia Cheloveka
• Frontiers in Bioscience
• Harefuah, the Journal of the Israel Medical Association
• Health and Quality of Life Outcomes
• Health Promotion
• Higher stages of human development: Perspectives on adult growth
• Homeostasis
• Hormones and Behavior
• Hospital & Community Psychiatry
• Hypertension
• India Defense Consultants: http://www.indiadefence.com/SupremeMilitaryi.htm
• Intelligence
• International Journal of the Addictions
• International Journal of Comparative and Applied Criminal Justice
• International Journal of Healing and Caring, The
• International Journal of Neuroscience
• International Journal of Psychophysiology
• International Journal of Psychosomatics
• International Journal of the Addictions, The
• International Journal of Healing and Caring, The
• Japanese Journal of Industrial Health
• Japanese Journal of Public Health
• Journal of Adult Development
• Journal of Aging and Health
• Journal of Applied Physiology: Respiratory, Environmental and Exercise Physiology
• Journal of Alternative and Complementary Medicine, The
• Journal of Behavioral Medicine
• Journal of Biomedicine
• Journal of Business & Psychology
• Journal of Chronic Disease and Therapeutic Research
• Journal of Clinical Psychiatry
• Journal of Clinical Psychology
• Journal of Conflict Resolution
• Journal of Counseling and Development
• Journal of Counseling Psychology
• Journal of Creative Behavior, The
• Journal of Crime and Justice
• Journal of Criminal Justice
• Journal of Human Stress
• Journal of Humanistic Psychology

אודות שמעון זילבר

שמעון זילבר

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר