כל מה שצריך לדעת על תמ"א 38 והתיקונים שנוספו לה | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


כל מה שצריך לדעת על תמ"א 38 והתיקונים שנוספו לה

פורסם בתאריך 10/24/2012 ע"י יסודות ביצוע תמ"א 38 בקטגוריה נדל"ן ובניה | צפיות: 1286 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: תמ"א 38, תמ"א 38/2, חיזוק מבנים

 תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית שנועדה לחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. התכנית מעניקה תוספת זכויות בנייה והקלות מיסוי משמעותיות לבניינים אשר עומדים בתנאי התמ"א, כלומר שהיתר בנייתם ניתן לפני ה-1.1.1980 ומהנדס קבע כי אינם עמידים בפני רעידות אדמה. מטרת התכנית היא לעודד דיירים לחזק את ביתם מפני רעידת אדמה חזקה ובתוך כך ליהנות מהרחבת דירותיהם הקיימות, הוספת ממ"ד לכל דירה, הוספת מעלית לבניין, שיפוץ מקיף של התשתיות וכדומה.

מהו התיקון השלישי לתמ"א 38?
במאי 2012 אישרה ועדת השרים לענייני פנים ושירותים את התיקון השלישי לתמ"א 38. תיקון זה קובע כי ניתן יהיה להוסיף עד 2.5 קומות בגין חיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה (במקום עד 1.5 קומות בתכנית המקורית). בנוסף ניתן יהיה לקבל זכויות בנייה במגרש אחר בתמורה לחיזוק מבנים במקום שבו ערך הקרקע נמוך. תיקון זה נועד להעלות את הכדאיות הכלכלית של הפרויקט בעיני הדיירים והיזמים ולהגדיל את מספר הבניינים שיחוזקו במסגרת הפרויקט.

מהו התיקון השני לתמ"א 38?
התיקון השני לתמ"א שאושר בשנת 2010 מאפשר להרוס מבנה שנקבע לגביו כי נדרש לחזקו ולהקימו מחדש, בתוספת זכויות הבנייה המגיעות מכוח התמ"א. התמ"א מאפשרת חריגה מקווי הבניין המקוריים, שילוב זכויות בניה מכוח תכניות שחלות במקום וטרם מומשו (כמו התחדשות עירונית) ובניית חנייה תת-קרקעית. כל זאת במטרה לעודד הריסה ובנייה מחדש שהינה האפשרות המיטבית לחיזוק המבנה מבחינה הנדסית והמומלצת ביותר על ידי המחוקק.

תמ"א 38 בתל אביב - התיקון השלישי לא יחול על ה'עיר הלבנה'
בתל אביב, לעומת זאת, המצב מעט שונה. ביום עיון שנערך בתל אביב לאחרונה הודיע מהנדס העיר תל אביב, עודד גבולי, כי התיקון השלישי לתמ"א 38 לא ניתן ליישום בלב העיר מכיוון שהדבר מנוגד להסכמים עם אונסק"ו בנוגע לשימור העיר. מהנדס העיר עדכן כי כיום נמצאים בשלבי תכנון ורישוי בעיריית תל אביב כ-400 מבנים במסגרת התמ"א, וכי לאחרונה ניתנו היתרים ל-50 פרויקטים של תמ"א 38/2, הריסת הבניין ובנייתו מחדש.

עם זאת, בערים אחרות בארץ (בעיקר בערי המרכז והשרון) ישנה כדאיות כלכלית לפרויקטים של תמ"א 38, אשר רווחיים לשני הצדדים, הן לדיירים והן ליזמים. הדיירים זוכים לעלייה ניכרת בשווי דירתם, להרחבת הדירה, לשיפוץ מקיף של הבניין מבחינה חיצונית ופנימית ולחיזוקו מפני רעידות אדמה, וכל זאת ללא כל עלות מצדם. הקבלנים והיזמים זוכים למכור יחידות דיור חדשות ומודרניות באזורי הביקוש ובאופן זה יכולים לממן את עלות החיזוק וכמובן להרוויח.

אודות יסודות ביצוע תמ"א 38

יסודות ביצוע תמ"א 38

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר