בעקבות השירים של לול, גשר הירקון ואריק אינשטיין | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


בעקבות השירים של לול, גשר הירקון ואריק אינשטיין

פורסם בתאריך 08/08/2012 ע"י מני נחמן בקטגוריה טיולים ומסלולים | צפיות: 1112 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: טיול, סיור, סיור מזמר, שירים, חבורת לול, גשר הירקון, אריק אינשטיין, טיול מזמר, זמרה

שלישייה מיוחדת במינה – שלישיית גשר הירקון
הרכב שלישיית גשר הירקון נקרא כך על שם גשר הירקון בתל אביב. את תמונת גשר הירקון ניתן היה לראות בעטיפות האלבומים של הלהקה. לשלישייה תרומה נכבדת לזמר העברי ובכל תקופת חיי הלהקה עבדו בשני הרכבים. בהרכב הראשון היו חברים אריק איינשטיין, יהורם גאון ובני אמדורסקי. יהורם גאון עזב וכך נוצר ההרכב השני של הלהקה בו לקח חלק במקום יהורם גאון ישראל גוריון.

בשנת 1964 ביצעה הלהקה את הופעתה הפומבית הראשונה בפסטיבל הזמר והפזמון עם השיר -אותך. האלבום הראשון של הלהקה הוקלט בשנת 1965. האלבום - אהבה ראשונה - כלל את הלהיטים: לילה בחוף אכזיב, כשאור דולק בחלונך, אם רק תבואי בחמש, אל תעברי לבד ילדה ברחוב ועוד. יהורם גאון פרש לאחר מכן מההרכב. ישראל גוריון החליף את מקומו של יהורם גאון. בשנת 1966 יצאה השלישייה את אלבומה השני - התוכנית החדשה - בו נכללו השירים: העיר באפור, הכל בגלל האהבה ו-סימן שאתה צעיר.

בפסטיבל הזמר באותה שנה זכתה השלישייה במקום השני עם השיר - ריח תפוח ואודם שני. לאחר זמן קצר השלישייה התפרקה.

חבורת לול
חבורת לוּל הורכבה מכמה זמרים ושחקנים שהשפיעו רבות על התרבות הישראלית. הם יצרו יחד סרטי קולנוע (שבלול 1970, לול 1988), סדרת טלוויזיה עם שירים ומערכונים בשם לול ואלבום. בהרכב לקוח אומנים ויוצרים כגון: יהונתן גפן, שמוליק קראוס, מיקי גבריאלוב ועוד רבים וטובים. חלק גדול משירי החבורה הפכו להיות אבן דרך בתולדות הרוק הישראלי בינהם: אבשלום, צא מזה, כתבו עליו בעיתון, אני אוהב לישון, אמא אדמה, למה לי לקחת ללב, מה איתיו- אני ואתה נשנה את העולם. מאחר והחבורה קיימה אורח חיים מתהולל הכולל בין השאר שימוש בסמים היא הפכה למעין סמל של הצעירים הצברים המרדנים של סוף שנות השישים ושנות השבעים.

אריק איינשטיין – מבכירי הזמר הישראלי
הזמר המפורסם אריק איינשטיין נחשב בכיר זמרי ישראל מאז ומעולם ואביו הרוחני של הרוק הישראלי. שירו המוכר - עטור מצחך זהב שחור - נבחר לשיר האהוב בכל הזמנים. אריק איינשטיין הוציא אלבומים ושירים רבים . בתקליט הסולו הראשון שלו כלל את השיר מקסים על תל-אביב - עיר לבנה אותו כתבה והלחינה נעמי שמר. אריק איינשטיין נולד (3.1.39) וגדל בתל אביב. בנערותו היה אלוף הארץ לנוער בקפיצה לגובה והדיפת כדור ברזל. את דרכו המוזיקלית החל בעת שירותו הצבאי בלהקת הנחל איינשטיין שיחק בהצגות (בין השאר שיחק תפקיד ראשי ב-אירמה לה דוס - אשר הוצגה בתיאטרון הבימה) והיה חבר בלהקות מפורסמות כמו להקת בצל ירוק עם אורי זוהר, חיים טופול, אילנה רובינא ויהורם גאון, להקת שלישיית גשר הירקון עם בני אמדורסקי ויהורם גאון, להקת החלונות הגבוהים עם שמוליק קראוס וגוזי כץ ואיתם הוציא אלבום משותף, שהצליח מאד ונחשב לאחד האלבומים הטובים שיצאו בארץ.

למרות שהיה נודע מאד בתור זמר ושחקן, את הפריצה הגדולה שלו כאמן סולו, עשה איינשטיין רק בסוף שנות השישים, כאשר התחיל ליצור יחד עם שלום חנוך. יחד עשו השניים את היצירות: פוזי, שבלול ופלסטלינה ואילו הצליחו להגדיר מחדש את הרוק הישראלי. במקביל, הצטרף לחבורת לול עם שלום חנוך, אורי זוהר, צבי שיסל ואחרים, ויצר את הסרט שבלול ותוכנית הטלוויזיה – לול שהפכו מאז לקלאסיקה. מאז שיתף פעולה עם אמנים רבים ובהם יצחק קלפטר, שם טוב לוי, מיקי גבריאלוב, יוני רכטר ואחרים. לפני 30 שנה (29.8.1981) הוא הופיע בפעם האחרונה בחייו מול קהל. מאז הוא מתמקד בעיקר ביצירת אלבומים חדשים וממשיך להיות אמן חשוב ומשפיע בתרבות הישראלית.

אז לאן נטייל?
מסלול היסטורי מזמר בעקבות השירים האהובים של שלישית גשר הירקון, חבורת לול, אריק איינשטיין, אורי זוהר והסרט מציצים. המסלול יעבור בתחנות השונות שבשירים ובהם גדות נחל הירקון, נמל תל אביב, חוף מציצים, רחוב דיזינגוף ועוד. נשמע את הסיפורים וגם קצת גם רכילות על אותם מפורסמים ונשיר את שיריהם היפים באתרים שבהם נעבור.

הואיל והסיור הוא סיור היסטורי על תל אביב, נספר לכם במהלכו סיפורי בוהמה תל אביבית צברית טיפוסית לאותם הימים. נסיים את האירוע בנמל תל-אביב שם ניתן להנות מגלידה מונטנה נוסטלגית או מבתי קפה יפים השוכנים על שפת הים.

אודות מני נחמן

מני נחמן

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר