עיצוב בצבע | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


עיצוב בצבע

פורסם בתאריך
Warning: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'America/New_York' for 'EDT/-4.0/DST' instead in /home/publihse/public_html/article.php on line 204
08/05/2008 ע"י שיר מנור בקטגוריה הקמה וקידום אתרים | צפיות: 1705 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: עיצוב גרפי, עיצוב, מעצב גרפי, גרפיקאי, סטודיו לגרפיקה, מעצב, מיתוג, קונספט גרפי, גרפיקה, עיצוב לוגו, עיצוב ברושור, עיצוב פלייר, עיצוב כרטיס ביקור, עיצוב בצבע, עיצוב מודעות, עיצוב באנרים, עיצוב אייקונים, עיצוב אתרים

מבין כל צורות התקשורת הלא מילוליות, צבע הוא אחד הכלים המיידיים להעברת מסר ומשמעות. זמן רב לפני שלמדנו להעריך את המרכיבים האסתטיים של הצבע, ההישרדות של המין האנושי הייתה תלויה, בין השאר, ביכולתנו לזהות אובייקטים הכרחיים וסימני אזהרה, בין אם זו חיה, ירק או תופעת טבע – הצבע הוא מרכיב מרכזי בתהליך הזיהוי.
אדום, לדוגמה, צבע הדם והאש, שזיהויים הוא עניין של חיים ומוות, מעורר את תשומת לבנו ברמה הפיזית (היחשפות לצבע גורמת לייצור ההורמון אפינפרין שמעודד עוררות – עליית קצב הלב, לחץ הדם וכו') והרגשית, והסיבה לכך היא כנראה הישרדותית**.
הצבע מזמן למוחנו עולם שלם של ריחות, צלילים ותחושות – הוא מגרה את כל החושים ופועל בשיתוף עמם, הוא מסמל רעיונות אבסטרקטיים ומחשבות, מזכיר לנו זמן ומקום אחרים, ויוצר אצלנו תגובה אסתטית או רגשית**.

חשיבות הצבע למיתוג
בהתאמה, בחירת הצבעים שעליהם יתבסס
קונספט גרפי דורשת חשיבה מרובה. הוא הבסיס לכל מיתוג - מותגים רבים מזוהים אצלנו בזכות צבעם (הכתום של אורנג', הסגול של סלקום, האדום של קוקה קולה, הכחול של פלאפון ועוד רבים).
הצרכן תופס במוחו את הצבע עוד לפני שהוא מעכל את
הטקסט השיווקי, בכל כלי שיווקי ויזואלי (אתר אינטרנט, מודעה, לוגו,
מעטפה וכו'). הצבע הוא הראשון המעביר ללקוח מסר, אווירה ורגש*. הוא נועד ליצור עניין/סקרנות של הלקוח הפוטנציאלי, ולהציע לו את מגוון המשמעויות והערכים שמסמל הצבע (מוצר כחול/ירוק מסמל קרירות ורעננות, מוצר ורוד מבטיח מתיקות או ריחות מתוקים וכן הלאה)**.

מעדיפים את זה נקי
לאחר שהבנו כמה צבע חשוב לכולנו, אציין בקצרה כמה צבע חשוב לי, באופן אישי. צבעוניות משמחת אותי. אם אני רואה פריט צבעוני בחלון ראווה, אני נמשכת אליו כחתול לטונה, ורק לאחר מכן בודקת אם הוא יפה וראוי לרכישה. מסיבה זו, הדירה שלי נראית כבית הממתקים של עמי ותמי, ובהתאם גם המלתחה שלי.
כאשר אני ניגשת לחשוב על קונספט גרפי, אני נאלצת להתפרע פחות. מעטים הלקוחות שאוהבים צבעוניות לא שגרתית. רובם יבקשו עוד בשיחת הטלפון הראשונה "מראה נקי, היי-טקי". כאשר הם אומרים זאת, הם מתכוונים לרוב לעיצוב מינימליסטי, שמכיל שפע חללים ריקים, ומתבסס על צבע אחד בלבד, לגווניו השונים, בשילוב עם שחור/לבן/אפור.
במידה שיש לחברה לוגו או מיתוג גרפי כולל, יעדיף הלקוח שאשתמש בצבע הלוגו, ושאמנע משימוש בצבעים אחרים.

צבעוניות מהולה
גם כאשר אני משתמשת בצבעוניות עזה, אני מקפידה למתן אותה באמצעות שחור/לבן/אפור במינון דומה לזה של הצבעוניות. במידה שמדובר ב
ברושור או בעיתון, לדוגמה, כל כפולה המכילה עמוד צבעוני, כדאי למתן בדף המכיל טקסט בלבד, ברקע לבן/שחור/אפור ועיצוב מינימלי. זו הדרך האולטימטיבית להשתמש בצבעוניות, על שלל יתרונותיה, להבליט אותה על דרך הניגוד, ועדיין לשמור על המראה הנקי.

איך משלבים צבעים?
כאשר אני מקבלת "יד חופשית" לשלב צבעים כאוות נפשי, אני מחפשת צבעים שייצרו הרמוניה מוצלחת עם צבע ה
לוגו.
אם אין לי השראה באותו יום באשר לשילוב הצבעים האולטימטיבי, אני יכולה לשאוב אותה מ-Adobe, חברת התוכנה שעומדת מאחורי מרבית התוכנות הגרפיות הפופולאריות היום (פוטושופ, אילוסטרייטור, אינדיזיין, פלאש, דרימוויבר). Adobe מעניקה מגוון כלים להתאמת צבעים המוטמעים בתוכנות השונות שלה, במיוחד באילוסטרייטור, ובאתר האינטרנט המדהים http://kuler.adobe.com – כל מי שעוסק בעיצוב או רוצה להתאים צבע שטיח לספה בבית או חולצה לגרביים, חייב לעצמו את חוויית הגלישה באתר. אני ממליצה בחום. מהאתר אפשר להוריד ספריות צבעים, שבהן אפשר להשתמש בתוכנות הגרפיות השונות.
תוכנת אילוסטרייטור מתקשרת ישירות עם האתר – היא מציעה חלון "kuler" (תפריט window>Adobe Labs>Kuler) ובו כל שילובי הצבעים היפים שבאתר, על שמותיהם המעניינים. לחיצה על כל אחד מהשילובים מובילה אל האתר, לתצוגה מרשימה ולאפשרות להורדת ספריית הצבעים.
תוכנת האילוסטרייטור מציעה גם את חלון color guide, אשר מציג לכל צבע נבחר את גווניו (המשתמש קובע את מספר הגוונים הרצויים), צבעו המשלים, צבעים חמים או קרים שמתאימים לו ועוד.

מה משדר כל צבע?
בחירת הצבע צריכה לקחת בחשבון את התגובות שנרצה שהמותג/מוצר/שירות יעורר אצל הצרכן. רגע לפני שניגשים לבחירת הצבעים, כדאי לדעת כיצד הלקוחות הפוטנציאליים צפויים להגיב לכל צבע.
אומנם חלק מהתגובות תלויות תרבות (כתום-התנתקות בארץ, בזמנו, סגול המסמל מלוכה בתרבויות אסיאתיות שונות, ירוק המסמל הרמוניה עבור מיסטיקנים הודים), אך מתברר שחלק גדול מהן אוניברסאלי.
במחקר** שבו נשאלו נבדקים לגבי האסוציאציות שמעוררים בהם הצבעים השונים, נטו הרוב להשיב כך:
אדום בוהק – מרגש, מעורר, סקסי, חם, דינמי, מגרה, פרובוקטיבי, דרמטי, אגרסיבי, עוצמתי, אזהרה
ורוד בהיר – רומנטי, רך, מתוק, ילדותי, עדין
בורגונדי – עשיר, אלגנטי, מסוגנן בטוב טעם, יקר, בוגר
סגול אדום – מרגש, חושני, יצירתי, צעקני, ייחודי
פוקסיה – מרגש, כיף, חם, אנרגטי, חושני
כתום – כיפי, ילדותי, שמח, זורח, חי, זריחה, חם, עסיסי, מעורר, ידידותי, צועק, גחמני, בעל ניחוח מיוחד
צהוב בוהק – מאיר, קורן, זריחה, שמח, ידידותי, חם, אנרגטי
צהוב ירקרק – לימוני, פירותי, חמוץ
ירקרק – טרי, עשב, אירי, מלא חיים, אביב, עלים, מחוץ לבית
ירוק כהה – טבע, אמינות, מרענן, קריר, נינוח, יער, שקט, מסורתי, כסף, מפואר
בז' - קלאסי, חול, אדמתי, נייטרלי, רך, חם, נעים
שזיף עמוק – יקר, קלאסי, אלגנטי, עוצמתי, מלכותי
לבנדר – נוסטלגי, עדין, מתוק, פרחוני, מבושם
כחול שמיים – מרגיע, קריר, שמימי, קבוע, נאמן, אמיתי, שמח, נינוח, מהימן
כחול נייבי – אמין, סמכותי, בסיס, קלאסי, שמרני, חזק, מהימן, מסורתי, מדים, שירות, ביטחון, מקצועיות, שקט, ימי
תכלת – רגוע, שקט, שלו, קריר, מים, נקי
שחור – עוצמה, אלגנטיות, מסתוריות, כבד, בסיסי, בולט, קלאסי, חזק, יקר, קסום, יוקרתי
טרקוטה (חום כתום) – ארצי, חם, מיטיב ומועיל, כפרי, מקדם בברכה
אפור פחם – מקצועי, קלאסי, יקר, מתוחכם, יציב, שקול, נצחי
כסף – קלאסי, קריר, יקר, כסף (money), בעל ערך, עתידני

אז, שיהיה לכם יום צבעוני...

* מבוסס על קטעים נבחרים מהספר Color Graphics – the power of color in graphic design של Karen Triedman ו-Cheryl Dangel Cullen בהוצאת Rockport
**פורסם ב-The Pantone Guide to communicating with color מאת Leatrice Eiseman בהוצאת Grafity Press

אודות שיר מנור

שיר מנור, מעצבת גרפית וקופירייטרית, מנהלת "מילת הקסם", www.milat-hakesem.co.il, מציעה לעשרות לקוחות מרוצים חבילה שלמה של שירותי כתיבה ועיצוב גרפי

שיר מנור

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר