מיקי שחם, בע''מ ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: פלוריפוטנטיות של | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מיקי שחם, בע''מ ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: פלוריפוטנטיות של

פורסם בתאריך 02/19/2012 ע"י מיקי שחם בקטגוריה רפואת ילדים | צפיות: 2150 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: בנק החיים, מיקי שחם, דם טבורי, בנק דם טבורי, סיטוג'ן, תאי גזע

מיקי שחם, ''בנק החיים''- דם טבורי, מביא דיווחי חדשנות רפואית מהעולם: פלוריפוטנטיות של תאי גזע.

מדענים גילו מתג הבקרה שמווסת פלוריפוטנטיות של תאי גזע, כלומר יכולת התאים להתפתח לכל סוג תא בגוף האדם. הגילוי מראה שפלוריפוטנטיות מווסתת ע י מאורע אחד בתהליך שנקרא חיבור אלטרנטיבי.

התהליך מאפשר לגן אחד להפעיל מגוון מסרים גנטיים ובהתאם לזה תוצרי חלבון שונים. החוקרים גילו שבמסר גנטי של גן FOXP1 המתג היה פעיל על תאי גזע עובריים אבל כבוי על תאים בוגרים – אלו שהפכו לתאים ספציפיים שמרכיבים איברים ומבצעים תפקידים.

זה פותח פתח לעובדה ששילובים אלטרנטיביים משחקים תפקיד מאוד חשוב בפלוריפוטנטיות של תאים ,אמר פרופ' בנג'מין בלנקוב, חוקר ראשי ופרופ' במחלקה לביולוגיה מולקולרית ומחקר רפואי באוניברסיטת טורונטו, אנחנו מתחילים לראות נוף חדש של וויסות, מה שיהיה חשוב להבנתנו של איך לייצר תאי גזע פלוריפוטנטים יותר אפקטיביים, שניתן יהיה ליישם בטיפול.

מיקי שחם, מבנק החיים , מבהיר כי הממצאים פורסמו במהדורה מקוונת נוכחית של כתב עת מדעי Cell..
חיבור אלטורנטיבי קורה ע י סגמנטים שונים של מסרים גנטיים, המכונים גם mRNA=messenger RNA להתאחות בשילובים שונים בעת שיתוק מדנ”א. שילובים אלה יוצרים mRNA שונים שמתורגמים לחלבונים שונים.
בתאי גזע, המדענים הראו שסדרת הליבה של חלובונים נקרית פקטורי שיעתוק מווסתים פלוריפוטנטיות.
 

גילוי אודות חיבורים שונים נעשה ע י הצוות של בלנקוב, כולל מחבר ראשון של העבודה, דר' מתיו גאבוט, משנה את תכונות הקישור של דנ”א את FOXP1 בדרך של בקרת ביטוי של פקטורי שיעתוק,
להקלה על שימור הפלוריפוטנטיות. המנגנון שמבקר את פקטורי השיעתוק נמצא בדיוק בלב תהליך הרגולציה של פלוריפוטנטיות אמר בלנקוב.

באותו זמן, המנגנון מדכא את הגנים הנחוצים לצורך התמיינות – תהליך שבאמצעותו תאי הגזע מאבדים את ה גזעיות והופכים לסוג תא ספציפי שמרכיב איבר ומבצע תפקידים.

כמו כן, בשיתוף עם עמיתים כולל פרופ' ג'ף ראנה ואנדראס נאג'י במכון מחקר סמואל לוננפלד בבית חולים mount Sinai ופרופ' ממחלקה לגנטיקה מולקולרית,

מתג החיבור שזוהה ע י הצוות של בלנקוב משחק תפקיד בתכנות מחדש, טכניקה טיפולית בה החוקים משפיעים על תאים בוגרים לחזור לתאי גזע פלוריפוטנטים ע י הצגה של פקטורי שיעתוק. זה נושא חשוב בהבנה כי תכנות מחדש, במיוחד בתאים אנושיים, מאוד לא יעיל אמר בלנקוב, בד כ כשתאי גזע מתוכנתים מחדש ולא מתוכנתים לגמרי הם יכולים להפוך למתמירים ולגרום לסרטן.

לפי מיקי שחם, מחברת  בנק החיים , דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

ישומים פוטנציאליים כוללים גדילת התאים והרקמות לבחינת תרופות חדשות או תיקון והחלפה של רקמות שניזוקו במחלות רבות, כולל מחלות לב, סכרת, פגיעה בחוט השדרה ואלצהיימר.

הבנה טובה יותר של מנגנונים שמווסתית פלוריפוטנטיות, חלוקת תאים והתמיינות יספקו הבנה של איך מחלות כגון סרטן מופיעים ולהציע גישות טיפוליות יותר ממוקדות.

בלנקוב לאחרונה הסב את תשומת הלב למה שיכל לבקר את הפקטורים שמווסתים חיבור אלטרנטיבי ושימור פלוריפוטנטיות של תאי הגזע. לדברי בלנקוב, יש מספר הבטים מסקרנים. יש עוד הרבה לחקור, אבל אני אישית מאמין ששיש פוטנציאל עצום. אם נבין את הבקרה על התהליך של הפיכת תאי גזע לאוכלוסיה אחידה ספציפית, אין סיבה שזה לא ישמש לטיפולים שונים.

מימון למחקר ניתן ע י the C.H. Best Foundation, אגודה קנדית למחלמה בסרטן, המכון למחקר בתחום הבריאות, גנום קנדה באמצעות מכון גנומיקס של אונטריו, מכון בריאות לאומי, משרד המחקר והחידושים של אונטריו, קרן המחקרים של אונטריו.

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
• השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
• סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.
• טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.
לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים , בלבד.
 

אודות מיקי שחם

מיקי שחם

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר