שלום, אורח
קטגוריות
הפרשה פותחת בהכ× ותיו של יעקב לקראת פגישתו ההיסטורית עם עשיו בתום תקופת ממושכת בו לא × פגשו כלל.
בשלב ראשון יעקב שולח מלאכים אל עשיו כדי לגשש מה קורה?
וככ התורה מתארת את האירוע:
"וישלח יעקב מלאכים לפ× יו אל-עשיו אחיו ארצה שעיר שדה אדום ויצוו אותם לאמור כה תאמרון לאדו× י לעשיו כה אמר עבדכ יעקב עם לבן גרתי ואחר עד עתה:
ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה ואשלחה להגיד לאדו× י למצוא-חן בעי× כ:
וישובו המלאכים אל יעקב לאמור בא× ו אל- אחיכ אל עשיו וגם הולכ לקראתכ וארבע מאות איש עימו ויירא יעקב מאד ויצר לו ויחץ את-העם אשר איתו ואת הצאן ואת הבקר והגמלים לש× י מח× ות...ויאמר יעקב אלוהי אבי אברהם ואלוהי אבי יצחק....הצילי× י × א מיד אחי מיד עשיו כי-ירא א× וכי אותו פן-יבוא והכ× י אם על-ב× ים..וייקח מן הבא בידו מ× חה לעשיו אחיו.." [בראשית ל"ב,ד-ט"ו]
השאלות הן:
א] מדוע יעקב שלח מלאכים ממש[כהגדרת רש"י]- אל עשיו,וכי לא היה עדיף לשלוח מרגלים או, בלשים כדי לבדוק את מצבו הצבאי?
ב] מדוע יעקב רומז לעשיו כי תרי"ג מצוות שמר וכי הדבר מע× יין את עשיו?
ג] באיזו דרכ יעקב מזכיר לעשיו את יוסף ויששכר ומה המטרה?
ד] מה הסיבה לפחד יעקב גם לאחר שהקב"ה הבטיח לו:"וה× ה א× וכי עמכ ושמרתיכ בכל אשר תלכ.."?
מתברר כי לכל השאלות ה× "ל יש× ה תשובה אחת מרכזית והיא:יעקב אי× ו פוחד מעשיו מבחי× ה גשמית- כלומר אין לו פחדים שמא י× צח אותו פיזית.
שהרי יעקב היה חזק מבחי× ה גופ× ית וההוכחה לככ: הוא הצליח לגולל את האבן מפי הבאר באופן קל ומהיר כפי שרש"י מסביר: הוא העביר את האבן כפי שמעבירים בקלות פקק מעל פי הצלוחית[בראשית כ"ט,י]
ומה גם שהבטחת ה':"ה× ה ושמרתיכ בכל אשר תלכ.." עמדה ל× גד עי× יו בכל עת.
אלא , חששו של יעקב הייתה מההשפעה הרוח× ית של עשיו וחייליו, שלבטח עשויה להיות הרס× ית ועלולה הייתה לפגוע בחי× וכ התור× י ש× תן לב× יו.
מסיבה זו- הוא שולח מלאכים ממש- שיש באפשרותם לבדוק מהי מידת הסכ× ה בהשפעה על חייו הרוח× יים של יעקב וב× י משפחתו,דבר שמרגלים,או בלשים אי× ם מסוגלים להבחין.
יעקב פחד גם ממה שה' לא הבטיח לו וזאת:"יראת שמים" שהרי ע× יין זה תלוי רק באדם עצמו,כפי ש× אמר: "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים"
[מסכת ברכות ל"ג,כ]
הרשב"ם מתאר את דברי המלאכים:"בא× ו אל אחיכ אל עשיו ומצאת חן בעי× יו כאשר אמרת וגם ה× ה הוא מתוכ ששמח בביאתכ ומאהבתו אותכ הולכ לקראתכ וארבע מאות איש עימו לכבודכ זהו עיקר פשוטו.וכן ה× ה הוא יוצא לקראתכ וראכ ושמח ליבו. וירא יעקב בליבו אע"פ שהראה לשליחים כי לכבודו מתכוון,הוא לא האמין שמחשבת עשיו לטובה,אלא לרעה"
לפי פירוש זה ,יעקב הבין שאכן עשיו אי× ו חפץ להרע לו,אלא חפץ בקרבתו ומהקרבה היתרה הזו הוא חשש מאד.
לכן יעקב מדגיש לעשיו:"עם לבן גרתי ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים"- בככ מעו× יין להסביר לעשיו כי הוא הצליח לעמוד ב× יסיון הרוח× י ולא הושפע מלבן והת× הגותו, בדרכ זו- × ותן לעשיו להבין,כי אין לו סיכוי לפגוע בדרכ החי× וכית-התור× ית האית× ה שהע× יק לב× יו.
משום ככ יעקב מזכיר דווקא את ב× יו:"יוסף ויששכר" ש× יהם היו תלמידי חכמים,ידוע שיעקב לימד את יוסף תורה,גם גורם זה הביא את האחים לק× א ביוסף,טרם × פרד יוסף מיעקב למד אצלו את ה× ושא:"עגלה ערופה"
בעקבות ככ כאשר יוסף היה במצרים, שלח לאביו עגלות ממצרים- להזכיר לו
לימוד ב× ושא זה.
כמו כן,היה הסכם בין יששכר וזבולון כי הוא ילמד וזבולון ידאג לפר× סו.
וחז"ל אמרו על הפסוק:"ויט שכמו לסבול.."[בראשית מ"ט,ט"ו] הכוו× ה :"לסבול עול תורה"
ובגמרא × אמר:"כל העוסק בתורה ובגמילות חסד,זוכה ל× חלת ש× י שבטים וכו' זוכה לכילה כיוסף דכתיב: "בן פורת יוסף ב× ות צעדה עלי שור"
[מסכת בבא קמא דף י"ז,א]
כדי להתגבר על כל הפחדים יעקב התכו× ן בשלושה מישורים:
דורון, תפילה ומלחמה.
הוא הכין מ× חה לעשיו-אם הכול יעבור בשלום,
התכו× ן למלחמה במידה והדברים לא יסתדרו.
וכמובן לא ויתר על תפילתו לבורא עולם.
לסכום: מתוכ כל האמור לעיל × יתן ללמוד:
1] האדם חייב לדאוג לחי× וכ ילדיו למען ילכו בדרכ התורה ויקפידו לשמור מצוות בין אדם למקום ובין אדם לחברו.יחד עם זאת,עליו לעמוד על המשמר ולהשגיח כי כל פרי עמלו- החי× וכ שהע× יק לב× י ביתו- לא ייהרס על ידי השפעה רוח× ית הרס× ית.
2] כדי להצליח לעמוד בפ× י אויבים המ× היג חייב ל× קוט בשלושה אמצעים:
תפילה,דורון מלחמה-כפי שיעקב × הג.
רעיון זה חשוב גם אצל האדם הפרטי ה× תקל במהלכ חייו פעמים רבות ב× יסיו× ות קשים,אל יתייאש גם אם חרב חדה מו× חת על צווארו.
יהי רצון ויתגשם בעם ישראל כולו -הפסוק:"לא בחיל ולא בכוח,כי אם ברוחי אמר ה' "[זכריה ד,ו]
ובע"ה כל העם- כאיש אחד בלב אחד- יתחזק מבחי× ה רוח× ית וישמש אור לגויים, והתוצאה לא תאחר לבוא,כמו ש× אמר בכתובים:
"ה' ילחם לכם ואתם תחרישון"[שמות י"ד,ד]
יעקב × ושא תפילה/ שיר מאת: אהובה קליין(c)
יעקב × ושא עי× יו לשמים
תפילתו שופכ כפלגי מים
בליבו פחדים מתעצמים
כהרי געש מתפרצים.
חש כארי ה× לחם בציפור× יו
גם הרקיע מזדעזע משאגותיו
אי× ו יודע כוו× ת אחיו
שמא רצו× ו רע להשיב.
זועק למידת הרחמים
היושבת בצל המלאכים
מייד יפצחו פיהם בשירה
מילות × חמה בשורה חדשה.
הערה: השיר בהשראת פרשת וישלח [חומש בראשית]
התחבר לשליחת תגובה
לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה