קונים ספר תורה? כמה טיפים לפני | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


קונים ספר תורה? כמה טיפים לפני

פורסם בתאריך 12/06/2011 ע"י נ כהן בקטגוריה סוגיות והלכות | צפיות: 1460 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: סופר סת

 בס"ד

 

קונים ספר תורה?

 

רכישת ספר תורה, היא אולי אחת הרכישות המשמעותיות ביותר שאדם עושה בימי חייו. רוב הקניות בימיי חיינו רובם רכישות זמניות ללא כל חשיבות רוחנית גדולה. אך קניית ס"ת לרוב הינה רכישה חד פעמית. גם אם הס"ת נבדקים, לרוב עובר זמן רב ולרוב לא תמיד ניתן לגלות את הטעויות..

רוב המעוניינים לרכוש ס"ת, לא שולטים בהלכות בכתיבת ס"ת ומה צריך לבדוק כשהולכים לרכוש ספרות סת"ם. ולכן, לדוגמא, איש שלא בעל מקצוע שמעוניין לרכוש אוטו- לא קונה רכב בלי לבחון לעומק את טיב הרכב יחד עם מכונאי רכב ( אם הכלי רכב לא תקין כל כך ברוב המקרים יש אפשרות לתקן אותו, אבל בס"ת לרוב אם הסת"ם הם לא בסדר לא רק שאין אפשרות לתקנן, גם אם מוצאים את זה. ולפעמים במקום לעשות מצוות עושים עבירות) במיוחד שהולכים לקנות ס"ת, אין לעשות בלי להתייעץ עם בעל מקצוע את רמת הספר תורה. רכישת ספר תורה ודאי אחת מין ההוצאות הכספיות הגדולות שאדם עושה בחייו.

כאשר מתכוונים לרכוש ס"ת, צריך לתת את הדעת כמה נושאים:

1. כמה כסף שברצוני בכדי לרכוש את הס"ת?

2. מה רמת ספר תורה שברצוני לקנות?

3. האם אני מעוניין לקנות ספר תורה מין המוכן או להמתין לכתיבת הספר תורה?

4. מיהו הסופר ממנו אני מתכנן לקנות את הספר תורה? (מהיכן עדיף לרכוש מסופר או ממכון ספרות ידוע? ).

 

1. כשבאים  לדון בשאלה הראשונה בקשר לספרי תורה יש לקחת בחשבון שחוץ מקנית הספר תורה יש עוד הוצאות נלוות כמו

א. קנית "בית" לספר התורה. (מחיר הבתים נעות מכ-4000 ₪ ל-30,000 ₪ ).

ב. הכנסת הס"ת לבית הכנסת מלווה  ברוב המקרים ברכב מיוחד ליווי להכנסת הספר תורה.

ג. סעודת מצווה.

ד. "שבת חתן" לספר תורה שלרוב מלווה ארוחת מצווה וכו'.

לעיתים קרובות הוצאות הנ"ל מסתכמות בעשרות אלפי שקלים. (בגלל האמור רוב מהקונים טועים טעות חמורה מאוד שמוותרים על רמת הספר תורה בכדי שיהיה להם מספיק כסף להוצאות הנ"ל).

 

2. איכות הס"ת נמדדת בכמה אופנים:

א. האם הסת"ם נכתב על קלף משוח או על קלף לא משוח? (כתיבה על קלף המשוח בסיד מקילה מאוד על הכתיבה אך היא פוגמת בהידור ההלכתי ומקצרת מאוד משמעותית את אורך חייו של הספר תורה).

ב. מה איכות כתיבת הספר תורה - אותיות הכתובות נכון על פי ההלכה, אחידות ויופי הכתיבה, ישרות הכתיבה (כתב ישר ושורות ישרות) וכו'.

ג. תיוג הסת"ם - האם הספר תורה מתויג תיוג מלא או לא.

ד. והדבר החשוב מכול מיהו הסופר שכתב את הספר תורה? האם הוא ירא שמים הבקי בהלכות ספרות סת"ם.

 

3. די הרבה הרוצים שכתיבת הספר תורה תהיה למען אדם מסוים. מבחינה הלכתית אין חשיבות לדבר שכל ס"ת תהיה מוקדשת למי למענו נכתב הספר תורה. למרות זאת אם מעונינים בכך יש אפשרות לכך, אולם צריך לקחת בחשבון שכתיבת ספר נארכת כתריסר חודשים.

 

4. הכותב הוא האדם היחיד בתבל שמסוגל לדעת אם הספר באמת ספר כשר, מכיוון שיש לא מעט הלכות בכתיבת הסת"ם שאם הכותב לא עושה אותם בדקדוק הרי הסת"ם פסול אין איש שיש באפשרותו למצוא את הפיסול, לדוגמא: קידוש הכתיבה וקידוש שמות ה' (בטרם הכתיבה צריך לומר "הריני כותב ספר תורה זה לשם כתיבת ספר תורה" וכו', ובכל פעם שרושם אחד משמות ה' חיב הסופר סת"ם לומר" הריני כותב את שם ה' לשם קדושתו") דיני חק תוכות שלא כסידרן ועוד.

האם הסופר סת"ם הוא איש ירא שמים המקפיד בקיום המצוות? - לצערי הרב אפשר למצוא בזמן הזה לא מעט אנשים שלא שומרי תורה ומצוות הכותבים ספרי תורה, תפילין ומזוזות. גרפיקאים וסטודנטים למיניהם בין יהודים ובין גויים הכותבים ומוכרים סת"ם.

מי שמעוניין לרכוש ס"ת, ומכיר באופן אישי סופר סת"ם ויודע שהסופר הוא איש ירא שמים יכול לקנות ישירות מהסופר סת"ם אבל אם לא מכיר אותו באופן אישי צריך שירכוש ממכון ספרות סת"ם, או לפחות לקבל חוות דעת מקצועי על איכות הספר ממכון ספרות סת"ם בעל המלצות מרבנים מוכרים.

בתפילה שלא תצא תקלה מתחת ידינו

אודות נ כהן

נ כהן

נ כהן

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר