המעבר ממסגרת הגן למסגרת בית הספר – גשר או משבר | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


המעבר ממסגרת הגן למסגרת בית הספר – גשר או משבר

פורסם בתאריך 07/12/2008 ע"י זיו סופר בקטגוריה חינ וכ יסודי | צפיות: 3715 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: חינ וכ, מעבר, גן, בית ספר, בי"ס, לימודים, יסודי, כיתה

מעבר מוגדר כתהליכ שי× וי מצורה אחת לש× ייה, ממצב, מפעילות או ממקום אחד לש× י ומאופיין, בדרכ כלל, בשי× ויים פ× ימיים באדם עצמו, בשי× ויים ביחסים ובתפקידים של האדם עצמו ובשי× ויים המתרחשים בסביבתו.
המעברים מלווים את חיי× ו. רובם × ורמטיביים: לידה, עליה לכיתה א', המעבר לבית ספר תיכון, הגיוס לצבא, × ישואין, מעבר עבודה וכד'. אכ יש× ם מעברים שאי× ם × ורמטיביים כמו מחלה קשה, תאו× ת דרכים, זכייה בסכום כסף מאד גדול, מוות בטרם עת וכד'. למרות שהמעברים הם חלק בלתי × פרד מחיי× ו, חשוב להתכו× ן אליהם וזאת כדי לאפשר ל× ו ולסביבה הסתגלות הדרגתית ורציפות בין המצב הקודם למצב הבא.
מעבר × ורמטיבי טומן בחובו שלושה שלבים עיקריים:
1) היפרדות - עזיבת האזור האחד...
2) חציית מפתן הדלת - לא כאן, אכ עדיין לא שם...
3) כ× יסה לאזור האחר - החיים חוזרים למסלולם אכ מעמדה וממקום אחרים.
המעבר אי× ו בהכרח משבר, אכ הוא עלול להיות. אם כן, מתי × חשב המעבר למשבר? כשהמעבר מצריכ שי× וי × יכר והוא מחייב את האדם לש× ות את דרכי התגובה המקובלות או את מ× ג× ו× י ההג× ה המקובלים שלו אז הופכ המעבר למשבר. כאשר תהליכ המעבר אי× ו שלם או מהיר מאד א× ו צפויים לראות סימ× י מצוקה ובמקרים חמורים אף משבר. מצב זה עלול להתרחש כאשר המעבר הוא פתאומי, לדוגמא פיטורים מפתיעים ומיידיים שאז לאדם אין אפשרות להיפרד בצורה מלאה והשלב הש× י מתרחש כאשר האדם × מצא כבר ב"אזור האחר". אפשרות × וספת היא, שהאדם לא התכו× ן למעבר מבעוד מועד למרות שזה היה ידוע מראש. לדוגמא, אי התכו× × ות של האדם עצמו והסביבה ליום שאחרי הפרישה לפ× סיה. כל אלו יוצרים מצבים של חוסר וודאות, לחץ וחרדה.
העלייה לכיתה א'
כאמור, העלייה לכיתה א' הי× ה מעבר × ורמטיבי במעגל החיים. זהו מעבר חיובי המסמל התפתחות וצמיחה בהמשכ לפרידה מהגן. עם זאת, חשוב מאד להתכו× ן אליו, הן ברמת הילד והן ברמה המשפחתית, כדי לשמור על המאפיי× ים החיוביים של המעבר ולמ× וע את המשבר. ככל שהילד יהיה מוכן יותר למעבר והמעבר יהפוכ למוצלח, זורם וקל ככ יגדל הסיכוי שיוכל לחוות צפייה והצלחה למעברים הבאים לחייו.
תקופה זו מאופיי× ת בפרידה של הילד ממסגרת הגן אותה הוא מכיר - מסגרת אי× טימית יותר, מאפשרת יותר והישגית פחות מבית הספר. לעומת זאת, בית הספר הוא סביבה חדשה, בלתי מוכרת וגדולה עבור הילד. הכ× יסה לכיתה א' דורשת מהילד לעמוד באתגרים קשים יותר מאלו שהתמודד איתם במסגרת הקודמת. למרות, שכבר בגן × דרש הילד לעמוד בחוקים, ב× ורמות הת× הגות, במשימות ובמטלות כעת הוא × דרש לכל אלה ביתר שאת.
השי× ויים איתם הילד מתמודד
 שלא כמו בגן, בו מודגשים שיתוף הפעולה והעזרה ההדדית, בבית- הספר מודגשת ההישגיות האישית.
 בעוד שבגן הדגש הוא על הפעילות המשחקית-הבעתית-לימודית משותפת, בבית-הספר מודגשת הפעילות הלימודית האי× דיווידואלית.
 בגן השאיפה היא להתקדמות שו× ה בתחומים שו× ים ואילו בבית-הספר השאיפה היא להתקדמות אחידה בכל מקצועות הלמידה.
 בגן הערכת ההישגים היא כללית בעוד שבבית-הספר הערכת ההישגים היא על-ידי ציו× ים.
הגורמים המשפיעים על אופי המעבר
יש× ם שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על יכולת העמידה של הילד במעבר:
1) מב× ה אישיותו של הילד.
2) הכ× תו המוקדמת למעבר.
3) גישתה של המשפחה למעבר.
מכיוון שקצרה היריעה מלדון במרכיב הראשון, במאמר זה אתמקד בש× י המרכיבים האחרים: הכ× תו של הילד למעבר וגישתה של המשפחה.
הכ× ת הילד
 חשוב ש× שוחח עם הילד על המעבר ו× סביר לו מה עומד להתרחש בבית הספר: מה מצופה ממ× ו בשיעורים ובהפסקות, כיצד ב× וי יום הלימודים, מהם שיעורי הבית, כיצד יגיע אל בית הספר וכיצד יחזור ממ× ו.
 דבר × וסף שמפחית חרדה הוא היכרות פיזית עם הסביבה. חשוב שהילד יכיר מבעוד מועד את מיקומו של בית הספר ביחס לבית ואת מב× הו הפיזי כלומר היכן הכיתה, חדר המורים, השירותים, אולם הספורט, הספרייה, החצר וכד'.
 כמובן שהיכרות עם המורים ובעיקר המח× כת ועם התלמידים האחרים גם היא חשובה מאד לצמצום אי הוודאות והפחתת תחושות החרדה והלחץ.
 כחלק מהשיח ה× וגע לפרידה מהגן ולעליה לכיתה א', חשוב לתת מקום ולגיטימציה לרגשותיו של הילד. אמירות כ"יהיה בסדר, כולם עוברים את זה" או "אין לכ מה לדאוג" אי× ן מרגיעות אלא עלולות ליצור אצל הילד תחושה שאף אחד אי× ו מבין אותו.
 עלי× ו כהורים לטעת בילד תחושות של מסוגלות, ערכ עצמי וביטחון עצמי. זאת × יתן לעשות על ידי עידוד מילולי, על ידי מתן מטלות שהילד יכול לעמוד בהן ועל ידי ביטויי חיבה וקרבה.
 לא להיות שיפוטיים כלפי רגשותיו, הת× הגותו והישגיו של הילד.
 במקביל, עלי× ו להיות קשובים וער× יים לאיתותי מצוקה בתקופה הראשו× ה שלאחר המעבר.
הגישה המשפחתית למערכת בית הספר
מחקר ש× ערכ ב× ושא מראה שתחושת האמון הדדי בין ההורים לצוות בית הספר משפיעה על הסתגלותו של הילד למסגרת הבית-ספרית. לכן חשוב להציג לילד את מערכת בית הספר באור חיובי ואת המח× כת כדמות משמעותית ומיטיבה.
המעבר מהגן לכיתה א' דורשת, אולי יותר מכול תחום חי× וכי אחר, שיתוף פעולה בין ההורים וצוות בית הספר. תקופת שי× ויים זו למשפחה, לילד ולבית הספר עצמו שבה × וצרות ציפיות חדשות, מערכות יחסים חדשות ויכולות חדשות יכולה להיות בעלת השפעה רבה על הסתגלותו העתידית של הילד למעברים בכלל ולמערכת החי× וכ בפרט.
מקורות
 המעבר מהגן לבית הספר / מלכה וידיסלבסקי.
 מעבר לכיתה א': צומת של דאגות / מערכת דוקטורס
 מגן הילדים אל בית-הספר / גדעון לוין
 שלום כיתה א' / גדי רוזן
 Life Transitions, Role Histories and Mental Health / Blair Wheaton
 Collaboration in building partnerships between families and schools: The National Center for Early Development and Learning’s Kindergarten Transition Intervention / Robert C. Pianta, Marcia Kraft-Sayre, Sara Rimm-Kaufman, Nancy Gercke, Terri Higgins.
www.zivsoffer.co.il

אודות זיו סופר

מטפל אישי וקבוצתי, מטפל EMDR, מדריכ הורים, יועץ נ ישואין, מנ חה סדנ אות, מנ הל ומשתתף בפורומים שונ ים באינ טרנ ט. משלב גישות טיפוליות שונ ות. עוסק בהעצמה אישית וזוגית, בהתמודדות עם משברי חיים, עובד עם מתבגרים ומבוגרים. בעל נ יסיון רב בעבודה עם נ שים וגברים החיים במעגל האלימות. www.zivsoffer.co.il

זיו סופר

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר