שלום, אורח
קטגוריות
מאת רועי ישורון
מרבית הא× שים לא אוהבים למכור את עצמם. יחד עם זאת, כל אדם × דרש למכור את עצמו במהלכ ראיון עבודה, ופעמים רבות יתקבל לתפקיד אדם פחות מתאים, פשוט כי ידע למכור את עצמו בצורה טובה יותר.
וכאן המקום לשאול את השאלה המתבקשת: האם אתם יודעים למכור את עצמכם?
להלן כמה "טיפים" חשובים שיעזרו לכם:
1 - עשו שיעורי בית לפ× י הראיון
לפ× י ההגעה לראיון × סו לאסוף מידע רב ככל ה× יתן על החברה ועל התפקיד.
בקשו מהאדם שהזמין אתכם לראיון לספר לכם בקצרה על התפקיד, כ× סו לאתר האי× טר× ט של החברה וקראו את הכתוב בו בעיון, חפשו כתבות באי× טר× ט על החברה או על התחום בו היא עוסקת ובדקו את האופן בו החברה × יסחה את מודעת הדרושים לתפקיד.
הכ× ה מסוג זה תיתן לכם יתרון משמעותי על מועמדים שלא ביצעו הכ× ה, וזאת מכמה טעמים: אתם תגיעו רגועים יותר וממוקדים יותר לראיון, אתם תדעו לספר על עצמכם באופן שיותר מותאם לציפיות החברה (פירוט בהמשכ), ואתם תוכלו להרשים את החברה כא× שים רצי× יים, שעשו "שיעורי בית" לפ× י שהגיעו לראיון.
2 - ראיון העבודה מתחיל בעמדת ההמת× ה
הרושם הראשו× י עליכם מתקבל מהרגע שבו × כ× סתם לחברה: איכ דיברתם עם המזכירה, כיצד ישבתם כאשר חיכיתם לראיון, ומה עשיתם באותו הזמן: האם אתם מחויכים, האם אתם חסרי סבל× ות וכד'.
מספיק שמזכירתו האישית של המ× כ"ל שמלווה אותו כבר חמש ש× ים, תאמר לו באי× טרקום ש"אורית הגיעה, והיא לא × ראית כל ככ × חמדה" והסיכוי שלכם להתקבל צ× ח לסביבות האפס.
אל תפלו בפח של: "לשמור את הא× רגיות החיוביות לראיון עצמו". מהרגע שבו אתם × כ× סים לחברה בוח× ים אתכם, וכמו שאמרו חכמים: אין הזדמ× ות ש× ייה לרושם ראשו× י !!
3 - מה להגיד, או איכ להגיד?
מה יותר חשוב? התכ× ים שאתם מעבירים בראיון, או האופן שבו אתם מעבירים את התכ× ים?
מחקרים רבים מוכיחים שהדרכ שבה אתם מעבירים את התכ× ים, דהיי× ו: שפת הגוף שאתם משתמשים בה, והאופן שבו אתם משתמשים בקול שלכם, משפיעים על אפקטיביות העברת המסר, הרבה יותר מהתכ× ים עצמם.
אם ככ - מספר דגשים ב× ושא:
1. חייכו - חיוכ הוא אחד האמצעים הבטוחים ליצירת קירבה בראיון עבודה.
2. לחצו את יד המראיין - לחיצת יד אית× ה (לא חזקה מידי) חשובה מאד לרושם הראשו× י.
3. שבו ב× י× וחות - אל תזוזו בכיסא בחוסר × וחות. מצאו ת× וחה × וחה ושבו זקופים.
4. אל תשימו את הידיים על השולחן - המראיין יכול לפרש את זה כפלישה לטריטוריה שלו.
5. התאימו את קצב הדיבור שלכם לקצב הדיבור של המראיין - פער גדול ייצור ריחוק.
6. שדרו א× רגיה גבוהה, מעסיקים מחפשים עובדים א× רגטיים.
4 - ספר לי על עצמכ...
כמעט כל ראיון עבודה מגיע לשלב שבו המראיין מבקש מכם לספר על עצמכם.
בשלב הזה אתם מפשפשים בזיכרון ומוציאים מהמגירה ה× כו× ה את הפרז× טציה המרשימה שעבדתם עליה שלושה ימים, ושאתם מציגים אותה בפעם השלוש עשרה. אתם מרגישים מקצועיים, בעלי ביטחון ומרשימים במיוחד.
הבעיה היחידה היא שכל חברה מחפשת משהו אחר, ולכן לא מומלץ לספר את אותם הדברים, בחמישה ראיו× ות עבודה שו× ים. אז לפ× י שאתם מתחילים לספר למראיין שעבדתם 6 ש× ים בקיבוץ בגידול תר× גולות, תבדקו מה באמת החברה מחפשת, ככ שתוכלו להציג את עצמכם באופן שידגיש את הדברים החשובים ביותר עבור החברה.
בכדי לבחון את עצמכם בסיום ראיון, ולהבין אם ידעתם להתאים את אופן הצגת הדברים לחברה ולתפקיד, שאלו את עצמכם שתי שאלות:
1. האם אתם יודעים מהן ציפיות החברה מכם בעת ביצוע התפקיד - במקרה זה א× י מדבר על ציפיות שהן מעבר להגדרת תפקיד פורמלית, כגון: ציפייה להיות מ× היג ומוביל, ציפייה ליזום, ציפייה ליחסי א× וש מעולים וכד'. ככל שתדעו יותר על ציפיות החברה, עשיתם את עבודתכם בצורה טובה יותר.
2. האם סיפרתם על עצמכם באופן שמותאם למה שהחברה מחפשת. האם הדגשתם את הדברים שחשובים לחברה, שבאים לידי ביטוי ב× יסיון שלכם, ביכולות שלכם, ובתכו× ות האופי שלכם. האם האופן שבו הצגתם את עצמכם בחברה X שו× ה מהאופן שבו הצגתם את עצמכם בחברה Y.
זכרו – כל חברה מחפשת משהו אחר !!
5 - הסגירה
כמו בכל תהליכ מכירה, בסופו של דבר צריכ לסגור את העסקה. במקרה של ראיון עבודה קיים מלכוד: מצד אחד אתם רוצים לדעת מה סיכוייכם להתקבל, ומצד ש× י - אתם לא מעו× יי× ים להראות × להבים מידי.
קיימות שתי גישות מובהקות (תחליטו אתם באיזו גישה ל× קוט):
1. "א× י קשה להשגה" - "הייתי שמח שתודיעו לי כמה שיותר מהר, כי יש לי עוד כמה הצעות על הפרק".
2 ."הגישה המתלהבת" - במקרה זה אתם משדרים למראיין שאתם מאד רוצים את התפקיד. במקרים מסוימים ההתלהבות הזו מהתפקיד היא בדיוק מה שהמראיין או החברה מחפשים.
ולסיכום - זכרו שאתם מכירים את עצמכם חיים שלמים, והמראיין מכיר אתכם רק חצי שעה - עזרו לו להשלים את הפער בצורה הטובה ביותר, כדי שגם הוא יידע עד כמה אתם מוכשרים !!
רועי ישורון - מייסד ויו"ר חברת Marketwise, המובילה את תחום הייעוץ והדרכת המכירות בישראל. לפרטים בקרו באתר החברה בכתובת: www.market-wise.co.il
התחבר לשליחת תגובה
לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה