מה היא קבלה? | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מה היא קבלה?

פורסם בתאריך 11/12/2010 ע"י זיו מאיר בקטגוריה דת ואמונה | צפיות: 1407 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: קבלה,

מהי קבלה, העולם המודרני והקבלה, וגלגול נשמות

 

מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "מדריך גלגול נשמות על פי הקבלה"

מהי הקבלה?

הקבלה נמצאת במרכזה של המסורת המיסטית המערבית, והיא דרך של התפתחות אישית והגשמה עצמית. הבסיס לקבלה הוא מפת עץ החיים, שהינה דיאגרמה העוסקת בתודעת האדם. היא משמשת השראה מתמדת למחפשי האמת, התרים אחרי חכמה פנימית, הקבלה מבטאת את הקשר שבין חיי היום יום לרוחניות הקיימת בתוכנו. הקבלה אף מציעה מבט מפורט ותשובות הגיוניות על כיצד נוצר העולם בו אנו חיים: לצורך מה נוצר העולם, טבענו האנושי, מטרת חיינו בעולם הזה, היחסים בינינו לבין עצמנו, על עולמות נוספים ועל גלגול נשמות....

במשך שנים רבות לא היה מעמדה של הקבלה ברור, היא הייתה תורת הסוד היהודית, בעיקר בשל היישומים המעשיים שלה. אולם כיום, כיוון שאנשים רבים כל כך, מחפשים אחרי משמעות רוחנית לחייהם, רבים מגלים אותה מחדש. השפעתה הרבה מתבטאת בתחומים רבים ומגוונים; כגון: הפסיכולוגיה המערבית המודרנית, פרויד אבי הפסיכואנליזה גילה התעניינות רבה בקבלה ואף הושפע ממנה לא אחת, בכתביו שנערכו על ידי תלמידו יונג ניתן למצוא אזכורים רבים לעץ החיים.

משמעות המילה קבלה היא "גילוי" (ראה הרחבה בהמשך) המהות הפנימית שלנו. הדיאגרמה הקבליסטית "הספירות" הידועה גם בשם עץ- החיים משמשת מדריך לגוף, לאישיות, לנשמה ולרוח האדם. עץ החיים מתייחס לכל הרבדים הקיימים באדם ולא רק לאינטלקט ולכן מכונה הקבלה ה"מיסטיקה היהודית".

הקבלה היא גם היכולת שלנו לקבל לתוכנו חכמה והבנה פנימיים. כידוע, קיימת אבחנה בין "ידע" שבעיקרו הנו עניין תיאורטי, לבין "הבנה" שבמהותה היא עניין מעשי. לכן, אין כל תחליף לחוויית ההתנסות בקבלה, וכדי להתנסות בה בצורה נכונה חייבים להיות מעורבים בה בנוסף לשכל, המחשבות, הרגשות והחושים.

את הקבלה מחלקים לחמישה חלקים:

1) הקבלה "שבעל פה" הנסמכת על היבטים של הקבלה שעברו מדור לדור ונתקבלו בעל פה מאב לבן ואו גם ממורה או אדם כל שהוא שערך מסע לחיפוש עצמי. למעשה, כאשר מתחילים להשתמש בקבלה באופן מעשי, מדהים לגלות עד כמה הערות מקריות, הנאמרות על ידי אנשים אחרים, מעניקות לנו תובנות משמעותיות הנוגעות לחיינו.

2) הקבלה "שבכתב" אשר מתארת באופן מסורתי את המבנה והטבע של היקום.

3) הקבלה "המילולית" העוסקת בפיענוח המידע, המופיע בתוך הכתבים של הקבליסטים ובעיקר בתורה.

4) הקבלה "הסימבולית" העוסקת בהבנה ומיזוג של החוויות שאנו עוברים בחיינו, כאשר כל דבר אליו אנו קשורים נצפה כהמחשה סימבולית למשהו עמוק יותר.

5) הקבלה "המעשית" המתרכזת באופן המעשי היומיומי כדי ליצור שינוי אצל האדם בכל הרבדים הקיימים בו. כן היא משמשת אמצעי לתקשורת עם ישויות אחרות, גם אלה השוכנות בעולמות אחרים.

העולם המודרני והקבלה
הקבלה היא מיסטיקה יהודית, הטבועה בחותם הדת היהודית, ערכיה והליכותיה. יש בקבלה זרמים רבים, גישות שונות ולפעמים אפילו מנוגדות, אך הבסיס הרוחני משותף לכולם, היחס למקורות הידיעה, האופן המיוחד של הידיעה המיסטית, מערכת הסמלים והמושגים על אף שלעיתים הם שונים הם משלימים אחד את רעהו ומצדיקים את הכנסתם למסגרת כוללת אחת וראייתם כתחום אחד.

גדולי תורה נמנו עם הזרם הקבלי כגון: הראב"ד, החיד"א, הגר"א, ר'' חיים מוולוזין ורבי שניאור זלמן מליאדי האר"י הקדוש ועוד. כולם אישים מן השורה הראשונה בשדה ההלכה היהודית ונטלו חלק חשוב בהתפתחותה והפצתה של הקבלה.

הקבלה מעודדת התפתחות אישית, בין אישית ורוחנית, נושאים שבעידן זה הם בעלי חשיבות רבה. ניתן להשתמש בה לאחד מהנושאים האלה, או לכולם יחד, למעשה, כאשר אנחנו מתחילים לפתח את עצמנו באופן אישי, משפיע הדבר על הקשרים שלנו עם אנשים אחרים ופועל עלינו באופן רוחני. אנחנו לא אנשים בודדים עם אישיות עצמאית, שהיא חסרת קשר של נשמה, או רוח עם אנשים אחרים. מרגע שאנו מודעים לעצמנו בצורה זאת, שיש לנו "מרכז" או "נשמה", הופכת המציאות המעשית של חיי היום יום של חיינו, להיות חלק מן העולם כולו. כך ניתן לומר שאנו נשמות בודדות המחוברות יחד לרוחניות עולמית משותפת; לכל נשמה יש אישיות המורכבת ממחשבות, רגשות ותחושות שבאמצעותם ניתן לחוות את העולם ואת עצמנו. זהו חזונה של הקבלה המורכבת משלושה חלקים: נפש, רוח ונשמה המתבטאים בעץ החיים = האדם.

הקבלה מעניקה לנו הבנה חיה ומשמעותית של סמלים, מיתוסים, וחלומות, מבלי לקבוע איך צריך לפרש את הסמלים או מה המשמעות שלהם. היחסים בין סמל אחד והחוויה הישירה של האדם המתבונן בסמל הם המפתח להבנת הסמל.

כן ניתן ליישם את הקבלה בהתפתחות מעשית ורוחנית, כזאת שתהיה "מיסטית" או "פלאית". המיסטיקן רואה את העולם, משתדל לעשות תרגילים אשר יגרמו לו להתפתחות רוחנית ולהפוך את העולם לנשגב יותר.

הקבלה הינה כאמור המיסטיקה היהודית , בה קיים אף חלק מעשי, העשוי להיתפס לעיתים כמעשה נסים , (הרחבה לכך ראו בספרי "מיסטיקה מאגיה ותקשור ביהדות").

העבודה הקבליסטית חותרת להביא אותנו להרמוניה עם עצמנו ועם הסובב אותנו. הקבלה מתוארת כ "מקדש חי של הרוח", ומקדש זה חי רק כאשר נעשה שימוש ברוחניות שבו. עלינו לזכור שזו צריכה להיות המטרה אליה אנו שואפים להגיע.

על כן זכרו: נסים אינם מתרחשים בניגוד לטבע אלה בניגוד לידוע לנו על הטבע.

 

לפרטים נוספים, ורכישת ספרים בהוזלה ראה באתר המכללה  www.barakcollege.com

 

 

אודות זיו מאיר

זיו מאיר

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר