היתרונות שמעניק דרכון פולני | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


היתרונות שמעניק דרכון פולני

פורסם בתאריך 06/05/2008 ע"י אלעד שרון בקטגוריה אזרחויות זרות | צפיות: 8675 | דירוג ממוצע: 5 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: דרכון פולני, דרכון אירופאי, אזרחות פולנית, אזרחות אירופאית, אזרחות זרה, פולין

בעלי דרכון פולני הינם אזרחי האיחוד האירופי, מאז נוספה פולין לרשימת מדינות האיחוד, בחודש מאי 2004. הזכאות לקבל דרכון פולני, נגזרת מן הזכאות לאזרחות פולנית, ובהתאם, בעלי שורשים פולניים שהשיבו אזרחות פולנית, ככלל, זכאים לקבל דרכון פולני. כך למשל אלו שחיו בפולין, אך גם אחרים שחיו במדינות שנשלטו על ידי פולין בין המלחמות (כדוגמת אוקראינה וביילרוס) - אשר קיבלו אזרחות פולנית.

דרכון אירופאי מקנה לבעליו זכויות רבות, ובהן זכויות לעבודה במדינות שונות ברחבי אירופה, זכות למגורים, זכות ללימודים גבוהים במוסדות שונים ובעלוית נמוכות יותר ועוד. ואולם, דרכון פולני עדיין אינו שווה מעמד לכלל הדרכונים האירופאים (כדוגמת דרכון גרמני או דרכון בריטי), שכן כללי האיחוד מקנים למדינות המבוססות אפשרות להגביל באופנים שונים את זכויותיהם של בעלי דרכונים ממדינות שהצטרפו בשנים האחרונות לאיחוד (כדוגמת פולין, רומניה ועוד(.

דרכון פולני מאפשר כבר עתה להשתקע באירופה, בפולין ואף להנות מאפשרויות תעסוקה והשקעה, ללא צורך במשקיע מקומי. כן נהנים בעלי דרכון פולני מלימודים גבוהים בעלות נמוכה למדי בפולין ובמדינות נוספות ברחבי אירופה.

דרכון פולני ואזרחות פולנית אף מאפשרים קבלת ויזה לארה"ב ביתר קלות, מתוקף אמנה המאפשרת השקעה נמוכה של כ - 25,000$ (אף שסכום זה עשוי להתעדכן מעת לעת).

נתונים אלו הפכו את הדרכון הפולני לנחשק ביותר, במיוחד בקרב אזרחי עבר של פולין או מדינות שנשלטו על ידי פולין, ובהם גם ישראלים. בתוך כך, מספרם של הישראלים שהחלו בהליכים להשבת דרכון פולני, נאמד באלפים, בעוד שמספר הזכאים הפוטנציאליים עומד על עשרות אלפים ואף מאות.

ההליך להשבת אזרחות פולנית, הדרוש לצורך קבלת דרכון פולני, נמשך לרוב חודשים ארוכים, עקב התנהלותן של הרשויות הפולניות, אשר לעתים אף מקשות על אלו המבקשים להשיב אזרחות פולנית. לעתים אף נמשך ההליך מעבר למצופה, במיוחד כאשר הבקשה מוגשת בדרכים שאינן אופטימליות, או על ידי מי שאינו בקיא בדרכי
הפעולה.

יש הסבורים, כי התמורות שחלו במספרם של אלו המבקשים לקבל דרכון פולני, מאז הצטרפותה של פולין לאיחוד, עלולים להביא לשינויים בחקיקה, אשר יקשו בעתיד על קבלת דרכון אירופאי או יביאו להגבלת הזכויות בקרב מדינות האיחוד האחרות. כך ממליצים אחרים, להקדים ולפעול להשבת דרכון פולני, כל זמן שהמצב החקיקתי הקיים הינו בתוקף.

אודות אלעד שרון

אלעד שרון - יועץ משפטי המתמחה באזרחויות זרות.

אלעד שרון

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר