מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


פרופיל: טובה ברמץ

צור קשר עם טובה

ניקוד מצטבר: 0 | מאמרים: 3


 מאמרים שנכתבו על ידי טובה ברמץ
  • הכנה לריאיון עבודה

    פורסם בתאריך 07/13/2011 תחת קטגוריה סדנאות

    הראיון

    לעתים קרובות רמת ההכנה לראיון עבודה היא זו שמבחינה בין מועמד מוצלח לבין מועמד מוצלח פחות.

    לריאיון מטרות רבות ביניהן:

    • בדיקת ההתאמה בין דרישת התפקיד לכישורי המועמד

    • בדיקת ההתאמה בין התגמולים שמציע הארגון לבין צרכיו וציפיותיו של המועמד

    • הבחנה בין מועמדים למרות הדמיון בתארים ותעודות

    • אימות המידע המופיע בקורות החיים

    • בירור רמת ידיעותיו של המועמד בתחומים, שאותם הוא מציג כתחומי ההתמחות שלו

    • בדיקת הרושם הראשוני – האם הוא משתנה במהלך הריאיון

    • מראה חזותי

    • צורת דיבור

    • התנהגות במצבי לחץ


    כל המראיינים ללא יוצאים מן הכלל שואלים שאלה אחת, אשר יכולה ללבוש צורות שונות " מדוע עלי לקבל אותך לתפקיד?"
    להלן מספר המלצות אשר יעזרו לכם לשפר את סיכוייכם להצליח בראיונות העבודה שלכם בעתיד.


    הראיון מתחיל הרבה לפני קיומו בפועל. אם נקבע לכם מועד לריאיון, חשוב מאד להתכונן אליו.
    זהו הזמן לתחקיר מודיעיני אודות המעסיק הפוטנציאלי שלכם.

    בררו מהו סל המוצרים או השירותים שהוא מספק, מה גודלו של הארגון, מה הפוטנציאל שלכם להתקדם בו, מיהם אנשי המפתח בארגון ומיהם המתחרים.
    המידע שתאספו יגביר את ביטחונכם העצמי במהלך הריאיון ויאפשר לכם להרשים את המראיין כמי שמתעניינים ברצינות בארגון.

    המראיין לא יוכל לקבל החלטה לגביכם מבלי להכירכם. שאלה נפוצה בראיונות עבודה היא "ספר לי על עצמך". אל תחכו שהשאלה תישאל במהלך הראיון. דעו מה יש לכם להציע למעסיק פוטנציאלי עוד בטרם נכנסתם לחדרו.

    העריכו את עצמכם במונחים של חוזקות ותרגמו אותם לכישורים שיועילו למעסיק.
    לאחר שבדקתם את דרישות התפקיד, רצוי שתזכרו לפחות שלושה עד חמישה יכולות, אשר עשויות לדעתכם לסייע לכם להצליח בתפקיד. במהלך הריאיון הדגישו אותם באזניו של המראיין.

    15% מהצלחתו של האדם מקורם בידע ו- 85% בכישורי חיים, באישיות וביכולת להנהיג אחרים.

    רצוי שתכירו גם בחולשות שלכם. אף אחד מאיתנו לא מושלם. אם אתם מתבקשים לציין חולשה אל תפרטו יותר מדי, ונסו להראות כיצד היא מהווה יתרון לארגון.

    הדבר החשוב ביותר שיש לזכור הוא שהמעסיק מחפש עובד שיתרום לארגון שלו תרומה משמעותית.
    עליכם מוטלת האחריות לשכנע את המראיין, שמכל המרואיינים, אתם הבחירה הטובה ביותר שלו במונחים של השכלה, ניסיון תעסוקתי ותכונות אישיות.

    למדו לתקשר ביעילות. רהיטות וכושר ביטוי חשובים מאד להצלחה במהלך ראיונות עבודה.
    הדרך הטובה ביותר לשפר מיומנויות תקשורת היא להתאמן במשחקי תפקידים לפני הראיון.
    חשוב מאד לא לשנן בעל פה את מה שאתם רוצים לומר. אם באים עם נאום מוכן מראש, מאבדים מהספונטניות והתקשורת יעילה פחות.

    הריאיון הוא סיטואציה תקשורתית וככזה הוא תחום בזמן ועליו להיות יעיל. מכיוון שהתמזל מזלכם וזומנתם
    לריאיון, רצוי להגיע מספר דקות מוקדם יותר מאשר לאחר. האיחור מותיר רושם שלילי ומקצר את פרק הזמן
    שהמראיין הקדיש לריאיון עמכם.

    התלבשו בהתאם - הרושם הראשוני משפיע יותר ממה שאנחנו חושבים. הכלל הוא להתלבש ברמה אחת יותר מקוד הלבוש המקובל בחברה שבה אתם מתראיינים.

    יש מרואיינים הסבורים, שמכיוון שלנגד עיניו של המראיין מצויים קורות החיים ששלחו, הם פטורים מלתקשר אתו. "הכל כתוב בקורות החיים" זוהי אחת התגובות השגויות של המרואיין כאשר הוא נשאל
    במהלך הריאיון.
    עליכם להשתתף באופן פעיל ואסור לכם להניח שהמראיין מכיר אתכם כפי שאתם מכירים את עצמכם.
    ענו על השאלות של המראיין.

    למרות "לחץ הזמן" ואולי דווקא בגללו, כדאי "לקחת את הזמן". הקשיבו באמת לשאלות הנשאלות, חשבו על תשובה, בררו את המילים והשיבו תשובות אמיתיות.

    זכרו שקורות החיים מספקים את העובדות, אבל הראיון מספק את התשובות לשאלות "מדוע?" ו"כיצד?".

    מטרת הריאיון איננה לספר למראיין מה שלדעתכם הוא רוצה לשמוע. אם תנסו "לעבוד" על המראיין, הסיכויים שלכם לריאיון נוסף אפסיים.

    לא מספיק רק לצאת בהצהרות, עליכם להיות מסוגלים גם להוכיח אותן. אם אתם מציינים שיש לכם יכולות, כישורים הישגים, הכינו דוגמאות הממחישות זאת.

    הגם שנושא השכר משמעותי, אל תהיו אלה שמעלים את הנושא במהלך הראיון. יחד עם זאת, ברגע שהנושא עולה, עליכם להיות מוכנים להתייחס אליו. גם כאן נדרשת הכנה מוקדמת ובדיקת השוק לגבי טווח השכר בתחום שלכם בהתייחס לכישורים וניסיון דומים לשלכם.

    ההמלצה שלי היא להיות ריאלים. אם תנקבו בסכום גבוה מדי המראיין יפסול אתכם על הסף. מי שצפיות השכר שלו נמוכות מדי עלול להיתפס בעיני המראיין כאדם חסר שאיפות, או מועמד פחות ראוי במקרה הגרוע יותר, ובמקרה הטוב יותר יקבל הצעה נמוכה ויחסום את הפתח לניהול משא ומתן עתידי על תנאי העסקתו.

    עם סיום הריאיון, לחצו יד, הודו למראיין על הזמן שהקדיש לכם ואם אתם מעוניינים בתפקיד, זה הזמן לומר זאת למראיין. אל תשערו שהמראיין מבין זאת מבלי שאמרתם לו.
    מכיוון שלרוב לא תקבלו הצעת עבודה בריאיון הראשון, שאלו לגבי המשך התהליך ומתי אתם יכולים להתקשר כדי לקבל תשובה. בצורה כזאת אתם מאלצים את המראיין לא להשאיר אתכם תלויים באוויר, כל זמן שהוא מחפש מישהו מתאים או מוכשר יותר.


    לאחר הראיון שלחו מייל תודה וציינו בו שוב את העניין שלכם בתפקיד. זוהי גם הזדמנות טובה להדגיש שוב את כישוריכם ובכך לרענן את זכרונו של המראיין.

    זה הזמן להעלות שאלה שלא שאלתם במהלך הראיון על הכתב. אם תקבלו תשובה מהירה פירוש הדבר שהמראיין מעוניין בכם.

    התייחסו לכל ריאיון כחוויית למידה. מיד לאחר הראיון שאלו את עצמכם:
    האם הצגתי את הכישורים והיכולות שלי בצורה הטובה ביותר?
    האם דיברתי יותר מדי או פחות מדי?
    האם הייתי מתוח מדי או אגרסיבי מדי, או אולי לא הייתי אגרסיבי מספיק?
    כיצד אני יכול להשתפר בריאיון הבא?

    בדרך זו תוכלו לשכלל את הכישורים שלכם. זכרו, ככל שתתראיינו יותר, כך תשפרו את הכישורים שלכם ותגדילו את סיכוייכם לזכות בתפקיד שבו אתם חושקים ..קרא את המאמר השלם ..

  • המראיין והמרואיין בסיטואציה התקשורתית

    פורסם בתאריך 07/13/2011 תחת קטגוריה סדנאות

    המראיין והמרואיין בסיטואציה התקשורתית.

    בסיומה של אחת מההרצאות שלי בנושא "תהליכי מיון וגיוס", פנה אלי אחד מהנוכחים והביע את מצוקתו לאור העובדה שהוא מוזמן לראיונות עבודה, אבל במהלכם המראיינים מתמקדים בעבודתו הנוכחית ולא בו עצמו, בכישוריו וביכולותיו.

    התברר שבמסגרת עבודתו כמפיק בטלביזיה, נטל חלק ברבות מתכניות הריאליטי המציפות אותנו בעונות האחרונות. כאשר הוא מגיע לראיון עבודה, השיחה נסבה על עבודתו הנוכחית ולא על התפקיד אשר לשמו הוא מתראיין.

    יהיו כאלה שיאמרו, אם אינך מעוניין להמשיך בתחום הזה, מזער את ניסיונך כדי שהמראיין יתמקד בתפקיד הבא ולא בתפקיד הקודם. לדעתי, במידה מסוימת בבחור בר מזל, הוא מועמד אשר קורות החיים שלו פותחים לו דלתות רבות ומזכים אותו בראיונות עבודה. הרי לגביו אין זה משנה מדוע הוא מזומן לראיונות עבודה, מבחינתו יש משהו בקורות החיים שלו, אשר פותח לו דלת והשאלה החשובה יותר היא כיצד ינצל את ההזדמנות שניתנה לו כדי לקדם את האינטרסים שלו בראיון העבודה עצמו.

    זהו הנושא אשר ברצוני להתייחס אליו בכתבה זו. תחומי האחריות של המראיין והמרואיין בסיטואציה התקשורתית, אשר שמה ראיון עבודה.

    כפי שציינתי באחד ממאמרי הקודמים, הריאיון הוא סיטואציה תקשורתית, וככזה הוא אמור להיות תחום בזמן ולהיות יעיל.
    מי ששולט בסיטואצית הריאיון הוא המראיין, ועליו מוטלת האחריות להשיג את מטרתו של הריאיון כלומר, לבדוק את מידת התאמתו של המרואיין לתפקיד נתון.

    ככל סיטואציה תקשורתית, גם הריאיון תחום בזמן. במהלכו על שני הצדדים להתמקד בנושאים החשובים באמת, ולא להיסחף לשיחות המסיטות אותם ממטרת הריאיון. ושוב, גם כאן עיקר האחריות מוטלת על המראיין ולא על המרואיין.

    מראיין המנצל את הראיון כדי לספק את סקרנותו בלבד, לא רק שאיננו משיג את מטרת הראיון, הוא גם מבזבז את זמנו שלו וגם את זמנו של המרואיין, וכמובן שהוא מותיר רושם לא מקצועי.

    מכיוון שכולנו בני אדם, איננו מצפים שהמראיין יתעלם מפרטים פיקנטיים המופיעים בקורות חייו של המרואיין. ההמלצה שלי היא להשתמש בפיקנטריה כאמצעי לשבירת הקרח בתחילת הראיון.

    הטכניקה של להתחבר לתחביב משותף, שירות צבאי ביחידה משותפת וכדומה מוכרת ועוזרת למראיין ליצור אווירת ריאיון נעימה, פחות פורמאלית, ומסייעת למרואיין להשתחרר מהמתח אשר מתלווה באופן טבעי לכל סיטואציה של ראיון.

    לפיכך ניתן להתייחס למקום העבודה של אותו מרואיין ולהתעדכן בקצרה לגבי החדשות בביצת הריאליטי הישראלית, אבל צריך גם לשמור על פרופורציה ולעבור לנושאים החשובים באמת בריאיון.

    גם אם המראיין יודע מראש , שהמועמד איננו מתאים לתפקיד, אבל לא הצליח להתגבר על סקרנותו ומזמן אותו כקוריוז לריאיון עבודה (וייתכנו מקרים כאלה, הגם שהם נדירים), למען ההגינות עליו לערוך למועמד ראיון מקצועי ואישיותי ורק לאחר שיבחן את כל המידע שלפניו, לפסול אותו בשל אי התאמה, או לחלופין לבדוק את מידת התאמתו לתפקיד אחר.

    תחום אחריותו של המרואיין קצת פחות ברור מעבר לאחריות המוטלת עליו לשתף פעולה עם המראיין ולהשיב על שאלותיו, בודאי לגבי התכנים שהציג בקורות החיים.
    למועמד, במקרה שלנו יש קלף מנצח. משהו בקורות החיים שלו גורם למגייסים לרצות לראותו פנים אל פנים והוא מזומן לראיונות עבודה.

    השאלה שנשאלת היא כיצד על המרואיין לנהוג כאשר המראיין איננו מקצועי.
    ההמלצה שלי למרואיינים כאלה היא לגלות מידה רבה יותר של אחריות מזו שמגלה המראיין. ניתנה להם הזדמנות ועליהם לנצל אותה עד תום.

    במהלך השיחה על עבודתם יש להם הזדמנות מצוינת להבליט את כישוריהם ואת התכונות ה"רכות", אשר באות לידי ביטוי במהלך עבודתם. התכונות ה"רכות" הן אותן תכונות אשר כל מעסיק מחפש בעובדיו, יוזמה, אחריות, חריצות, יכולת עבודה בצוות, יכולת למידה גבוהה, מוטיבציה ומיומנויות תקשורת בינאישית.

    לחלופין או בנוסף לכך, המרואיין יכול לגלות מידה רבה יותר של אחריות ולנסות לקבוע את הנושאים שעליו ידבר במהלך הריאיון.

    לדוגמא ,הוא יכול לומר " אשמח מאד לשתף אותך בנעשה מאחורי הקלעים בתכניות הללו, אבל אשמח אם נעשה זאת לקראת סיומו של הריאיון". באופן כזה המרואיין מזכיר למראיין בעדינות שאין מדובר בשיחת חולין על כוס קפה, אלא שהגיע לצורך מטרה מאד מסוימת.

    מראיין מקצועי יתעשת מיד, מראיין פחות מקצועי יחמיץ ככל הנראה הזדמנות להכיר את המרואיין לעומק, הוא גם יחמיץ הזדמנות לנהוג באופן מקצועי ומעורר כבוד, והמרואיין יצא מהראיון עם טעם מר בפה.

    מכיוון שאנו עוסקים בבני אדם, מן הראוי להעניק למרואיינים שלנו את הכבוד שלו הם ראויים. ..קרא את המאמר השלם ..

  • קורות חיים "מוכרים"

    פורסם בתאריך 07/13/2011 תחת קטגוריה סדנאות

    לפני כעשר שנים, כאשר מחפשי עבודה נהגו לשלוח קורות חיים בפקס או בדואר, היו נערמים תילי תילים של קורות חיים על שולחנותיהם של המגייסים. באחד הימים הגיע המנכ"ל שלי חצה באופן שרירותי את הערימה וזרק מאות קורות חיים לפח. כאשר הזדעקתי ואמרתי לו "מה עשית? כרגע זרקתי עשרות מועמדים ראויים לפח" הוא השיב לי "ראויים אבל חסרי מזל". לעניינו, נשאלת השאלה האם די להיות בר מזל כדי להיות מזומן לראיון עבודה?

    התשובה לשאלה זו היא כמובן שלילית. כאשר מחפש עבודה שולח קורות חיים לדרישה מסוימת, מטרתו היא להיות מזומן לריאיון עבודה, ולא כפי שרבים חושבים בטעות לקבל את תפקיד חייו. כדי להשיג מטרה זו עליו להיות מסוגלים למכור את עצמו בצורה המיטבית. מחפש העבודה הוא גם המוצר וגם איש המכירות.

    לרבים מאתנו קשה עם הרעיון שעלינו למכור את עצמנו, הרי לימדו אותנו ש"אין הנחום מעיד על עיסתו", וש"יהללך זר ולא פיך" ולפתע אנו נאלצים לפעול כדי לקדם את האינטרסים שלנו.

    הקושי הזה גורם לרבים לפנות ל"מומחים" כדי שיכתבו את קורות החיים שלהם.

    ההמלצה שלי היא שכל אחד יכתוב את קורות החיים שלו בעצמו. הלא אנחנו מכירים את עצמנו טוב יותר מכל אחד אחר, ולו גם הקרוב ביותר אלינו.

    השאלה שכל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו, עוד לפני שהוא מתפנה לכתוב קורות חיים היא "מה יש לי למכור?"

    קל לנו להתמקד בתארים ובהגדרות תפקיד, וכתוצאה מכם, לעתים קרובות אני רואה שמועמדים מתעלמים בקורות החיים שלהם מכישורים ויכולות.

    האופן שבו כל אחד מאיתנו רואה את עצמו חשוב ולכן אל לנו להתייחס אל עצמנו כמובן מאליו.

    עלינו לשאול מה עשינו? מה אנו מסוגלים לעשות? בכל אחד מאיתנו יש יותר ממה שהעין רואה.

    אחרי שביצענו הערכה עצמית עלינו לקבוע לעצמנו מטרה. אם ברצוננו לתכנן את הקריירה שלנו עלינו לשאול את עצמנו לאן ברצוננו להגיע. אם אין לנו מטרה הרי שכל דרך תהיה טובה, אם יש לנו מטרה הרי שנוכל לתכנן את יעדינו לטווח הקצר ולטווח הארוך ולפעול בצורה מושכלת להשיגם.

    לאחר שהגדרנו את היעדים שלנו, עלינו לשאול את עצמנו מי יכול לעזור לנו להשיג את היעדים הללו?

    רק לאחר שביצענו את השלבים הללו אנו יכולים לפנות לכתיבת קורות החיים שלנו.

    כאשר אנו פונים למשרה אנו מוכרים כישורים, ניסיון, איכויות ופוטנציאל. לא משנה עד כמה אנחנו מצוינים, ההצלחה שלנו בעתיד תלויה במידה רבה באופן שבו אנו משווקים את עצמנו.

    קורות החיים הם אחד מכלי השיווק החשובים ביותר. קורות החיים הם מסמך מכירות שמדגיש את הכישורים, ההישגים והניסיון באופן כזה שהמגייס, הקורא אותם ירצה להיפגש איתנו פנים אל פנים.

    אם שלחנו קורות חיים ולא נענינו יכולות להיות לכך מספר סיבות:

    •יתכן שהניסיון והכישורים שלנו אינם מתאימים לדרישות התפקיד. כאן חשוב לדעת שאם אנו מתקשים להתאים בין דרישות התפקיד לניסיון ולכישורים שלנו, רצוי לא לפנות לדרישה הזו כי הסיכויים לקבל מענה לדרישה נמוכים מאד.
    •ייתכן שלא הבלטנו מספיק את כישורינו ויכולותינו ולכן חשוב לבדוק שוב את פרופיל האישי שבנינו ולתקן אותו בהתאם.
    •קורות החיים לא הגיעו ליעדם, תמיד רצוי לברר טלפונית מי הנמען של קורות החיים ולודא שהמסמך אכן הגיע ליעדו.
    •קורות החיים היו ארוכים ומשעממים. אין כללי ברזל לכתיבת קורות חיים, אולם קיימים כללים מנחים ורצוי לדבוק בהם.
    •היה קשה לעקוב אחר הכתוב. כמו בכל מסר תקשורתי, רצוי להציג את המידע ברצף מובן וקל לקריאה.
    אנו רואים שרוב הסיבות לדחיית קורות החיים שאנו שולחים תלויות בנו, ולכן האחריות לכתיבת קורות חיים "מוכרים", מוטלת עלינו. אנחנו בוחרים את העיצוב, מחליטים מה לכלול בהם ומה לא, מה יהיה אורכם וכיצד יוצגו.

    כאשר כותבים קורות חיים צריך לזכור שעליהם להיות:

    •רלוונטיים
    •למכור את ההישגים
    •קריאים
    •מפורטים ומדויקים
    •אמיתיים
    •מדגישים כישורים שפותחו בעבודה ומחוצה לה
    ברגע שמישהו מקבל את קורות החיים נוצר רושם מיידי שמושפע מ:

    הניקיון של קורות החיים

    איכות הכתיבה וקלות הקריאה

    על קורות החיים להראות טוב ולהיות קריאים עליהם לתת לקורא את מה שהוא רוצה לקרוא.

    לא משנה כמה אנחנו מתאימים לתפקיד מסוים, החשוב הוא כיצד קורות החיים שלנו מציגים אותנו.

    כולנו יודעים עד כמה חשוב הרושם הראשוני, אשר נקבע בשניות הראשונות למפגש שלנו עם אחרים.

    עלינו להרשים במידה דומה את הנמען אשר מקבל לידיו את קורות החיים שלנו, להבליט בהם את ייחודנו,

    את התועלת שהוא עשוי להפיק מאיתנו, ולגרום לו להרים את שפופרת הטלפון ולזמן אותנו לריאיון עבודה.

    בהצלחה ..קרא את המאמר השלם ..


RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר