הבית כמרקחה. | Publisher

הבית כמרקחה.

פורסם בתאריך 06/23/2018 ע"י קורה שורץ בקטגוריה פעילויות

הדפס מאמר

הבית כמרקחה.

הנכדים מתחילים את החופש הגדול והסבים מגוייסים לעזרה ראשונה, שניה, שלישית – כמה שרק אפשר.
כולנו יודעים על יציאה עם הנכדים לים, לבריכה, לקניון ועוד אפשרויות שעולות לא מעט . מדי פעם בכל זאת רוצים להשאר עם הנכדים גם בבית, להנות ממיזוג האויר ומאינטימיות . היות והמצפון לא מרשה לנו להשאיר אותם דבוקים לטלויזיה ולטלפון הסלולרי, כדאי שנמצא גם תעסוקה מעניינת אחרת. אגב, יש עוד רעיונות באתר "מעניין את הסבתא".
הפעם, נכריז לנכדים על יום "בית המרקחת". בכל בית של סבא וסבתא יש כבר אי-אלו כדורים, סירופים, פלסטרים,משחות – בקיצור, ציוד די עשיר להרחבת ההשכלה של הנכדים.
נתחיל להציג פלסטר ולשאול למה הוא משמש. כל נכד יודע שמניחים פלסטר על פצע – אבל כמה מהנכדים יודעים שהמטרה היא למנוע זיהום? ומה זה זיהום? למה חשוב גם לשטוף ידיים ביציאה מהשרותים ולפני הארוחות? מדוע יש באפריקה כל כך הרבה ילדים שנפגעים מזיהומים?
אם יש לכם בבית תחבושת, הראו אותה. נסו לתת לנכד לחבוש לאחד האחים שלו פצע דמיוני. התרגול יכול להיות מועיל לעתים.
לגבי כדורים שונים:נשאל את הנכדים מדוע הם נקראים כדורים? נכון שהם עגולים, אבל יש גם כאלה שצורתם מוארכת, מלבנית או אליפטית – ואף הם נקראים כדורים.
נשלוף כעת שני כדורים שונים: אחד עם חריץ באמצע, אחד חלק. האם הנכדים יודעים מה ההבדל בין שני הכדורים האלה ? קרוב לודאי שהם לא יודעים. נסביר לכל נכד שמותר לחצות כדור שיש בו חריץ, כיון שהחומר מחולק בו בצורה אחידה. אם אין חריץ, אסור לחצות. במדה ויש לכם מכשיר שחוצה כדורים, תנו לנכדים להתנסות – זה לא מסוכן וזה ירתק אותם.
מה לגבי סירופ? מתי לאחרונה אחד הנכדים קיבל סירופ? נגד שעול? להורדת חום? אפשר לקחת כוס מים ולטפטף לתוך המים כמה טיפות סירופ. אם המים נצבעים, סימן שהסירופ מסיס במים, כמו סוכר ומלח. אם הסירופ כבד ושוקע, מסבירים לנכדים שהמשקל הסגולי של הסירופ גדול מזה של המים, והסירופ שוקע כמו אבן בים. אולי הסירופ צף? אז הוא קל יותר מהמים, ואפשר להראות לנכדים מה קורה כשמוסיפים שמן למים.
מה עוד יש בבתי המרקחת? יש משחות שונות: בשפופרת, בקופסא. מה היתרון של המשחה? אגב, מה שורש המלה? אם הנכדים כבר למדו תנ"ך, אפשר להזכיר להם ששמואל הצטווה למשוח את שאול למלך, ואחר כך את דוד.
אפשר לספר לנכדים שכבר בימי קדם עסקו הנשים בליקוט עשבים והשתמשו בהם לריפוי.זה אחד המקצועות העתיקים בעולם (ולא מה שחשבתם...).
ואם כבר מרחיבים את השכלת הנכדים, אפשר לדבר על שורש המלה. אילו עוד מלים מכירים הנכדים מאותו שורש? יודעים שיש גם ריבה שנקראת "מרקחת"? מה ההבדל בינהן? בריבה הפירות מעוכים כמשחה, במרקחת יש חתיכות פרי שלמות – וזה הזמן לתת להם כריך עם ריבה: מגיע להם. חופש נעים וטעים לסבים ולנכדים!

אודות קורה שורץ

קורה שורץ www.saba-sabta.co.il


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/42809/הבית-כמרקחה