מהי חרדה וכיצד מטפלים בה? | Publisher

מהי חרדה וכיצד מטפלים בה?

פורסם בתאריך 10/18/2016 ע"י אלעד רימו בקטגוריה בריאות הנפש

הדפס מאמר

חרדה היא אחת התופעות הרגשיות הנפוצות בעולם המערבי, האופיינית לילדים ולמבוגרים כאחד. חרדה יכולה להופיע בכל שלב בחיים, בכל גיל ובכל מצב סוציו-אקונומי. לרוב החרדה גורמת לפגיעה בתפקוד החברתי, הלימודי, הזוגי והתעסוקתי. בטבע חרדה היא תגובה טבעית של הגוף שנועדה לסייע לנו להתגונן ולהמלט ממצבים מסכני חיים שמאיימים עלינו. עם זאת, רגש זה הופך לבעיה כאשר התגובה היא למצבים שאינם מאיימים עלינו. אנשים הסובלים מבעיה זו יחוו חוסר נוחות רבה, מצוקות רגשיות ופגיעה בדימוי העצמי.

כיצד החרדה מתבטאת?

אנשים הסובלים מבעיה זאת יחוו שילוב של תופעות רגשיות וגופניות, כגון - עצבנות, חוסר שקט, מחשבות מציפות, דפוסי חשיבה קטסטרופליים, הפרעות שינה, כאבים בגוף, חשש מהתקפים נוספים והתנהגות המנעתית. לא כל התופעות חייבות להופיע ביחד. לפעמים מספיק תופעה אחת או שילוב של מספר תופעות שונות בשביל שהמצב יוגדר כחרדה ויצריך פנייה לאיש מקצוע לצורך טיפול בחרדה

מה הם סוגי החרדה הנפוצים?

חרדה חברתית - מצב זה מאופיין בעיקר מחשש של אדם ממצבים חברתיים שונים שעלולים לעורר אצלו תחושת חוסר נוחות או מבוכה. אדם זה נוטה לצמצם או להמנע כליל מפעילות חברתית מתוך חשש מדחייה, חוסר הבנה או מבוכה. מצב זה מאופיין בהמנעות מהתגברות על הקושי ומפגיעה משמעותית בתפקוד החברתי.

פוביה - פוביה היא פחד מחפצים, מצבים או אובייקטים מסוימים. לפעמים הבעיה מופיע עם טריגר קודם ולפעמים ללא טריגר. כגון: פחד מחרקים, ליצנים, בלונים, אש, גבהים, נהיגה בכביש, ועוד.

חרדה מכוללת - אדם הסובל מדאגה בלתי רציונאלית במשך פרק זמן ממושך הגורמת להופעה של סימנים גופניים ונפשיים, כגון כאבים במקומות שונים בגוף, עצבנות, חוסר שקט ועייפות.

הפרעת פאניקה - מצב בו אדם מסוים חווה םחד קיצוני ללא טריגר חיצוני. ההתקף יכול להיות חזק ועמצתי מאוד, עד כי האדם יאמין כי נמצא בסכנת חיים. לעתים קרובות האדם יפונה לקבלת טיפול רפואי על מנת להביא להקלה בתחושה. הבעיה העיקרית במצב זה היא התפתחות פחד מיציאה למקומות ציבוריים מתוך חשש להתקף נוסף.

כיצד ניתן לטפל בחרדה?

טיפול בחרדה כולל מספר שיטות שונות המשתנות ממטפל למטפל. אחת השיטות הנפוצות ביותר היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי המסייע להפחית חרדה ולשנות דפוסים התנהגותיים וחשיבתיים המשמרים את הבעיה. הטיפול מקנה כלים חשובים להתמודדות עם חרדה - הרגעה והרפיה, שינוי דפוסים וחיזוק הדימוי העצמי.


אודות אלעד רימו

מרכר רימון הינו מרכז טיפולי מתקדם המתמחה במגוון רחב של טיפולים פסיכולוגיים בקרב ילדים, נוער ומבוגרים. הקליניקות שלנו פזורות בכל רחבי הארץ. אנחנו עובדים עם המטפלים המובילים בתחום, בעלי ניסיון וותק רבים ויחסי אנוש מצויינים. הטיפולים שלנו כוללים: טיפול בחרדה, טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול רגשי, טיפול רגשי בילדים, ייעוץ זוגי, אבחון פסיכולוגי ועוד...


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/42159/מהי-חרדה-וכיצד-מטפלים-בה