משרד הבריאות דואג לעשירים ולא לקשישים | Publisher

משרד הבריאות דואג לעשירים ולא לקשישים

פורסם בתאריך 08/19/2015 ע"י חיים אלפרין בקטגוריה גריאטריה

הדפס מאמר

משרד הבריאות דואג לעשירים ולא לקשישים
חוקי משרד הבריאות לבתי אבות – פגיעה בחולים ומיועדים לטובת החזקים ולהעיף את כל היזמים הקטנים
פרוגרמה 2016 תוכנית מנותקת מהשטח. תוכנית שמטרתה האמיתית להגדיל את ההוצאות שנדרשות בבניית בית אבות חדש, ובכך רק בעלי ההון הגדולים יוכלו להתמודד עם עלות ההקמה. יוקמו בתי אבות ענקיים בידי בעלי ההון הגדולים. הקשישים יאלצו להיות דיירים במקומות שבעלי ההון יחליטו ששם צריך להקים בית אבות ואיכות החיים של הקשישים תפגע.
משרד הבריאות מתכנן לצאת עם תוכנית חדשה שבה כל מי שבונה בית אבות חדש יחוייב לבנות על פי התוכנית, ובמשך הזמן יחוייבו בתי האבות הקיימים לעבור ולהשתנות בהתאם לתוכנית.
בתוכנית נראה שזכויות המטופלים היא התכלית של התוכנית, ברם, למעשה התוכנית היא גרנדיוזית שיוצרת חוקים וכללים והוראות שמייקרות את ההקמה ומייקרות את האחזקה והתפעול ומקשות על הטיפול בדיירים ואני אציג כמה דוגמאות:
1. כל חדר בבית האבות מחוייב להיות הרבה יותר גדול ושטחי הציבור גם כן, על פניו נראה שטובת הדיירים היא מול עיני הכותבים, למעשה נוצרות מחלקות ענקיות שאחות שנדרשת לטפל בדיירת, שנמצאת בצד השני של בית האבות, צריכה ללכת חצי קילומטר על מנת להגיע אל הדייר, מעבר לקושי הפיסי המרחק מגדיל את זמן התגובה ואת סבל הדיירים. תשישות האחות יכולה לפגוע בטיב הטיפול אם האחות נדרש כמה פעמים בלילה.
2. עגלת חימום – מעגלת חימום שעולה פחות מעשרת אלפים שקלים נדרשים בתי אבות לקנות עגלות חימום שעלותן כפולות. עד היום קשישים נהנו מאוכל ולא היו הרעלות מזון – מדוע יש צורך בהכפלת עלויות?
3. מיטות אשפוז – תקינה מוזרה שרק יצרן אחד יכול לספק את המיטה. קשישי ישראל כל כך ייחודיים שרק יצרן אחד מתאים להם או שיש כאן העדפה \"מעניינת\" ליצרן או ספק אחד?
אלו שלוש דוגמאות שבאמצעותן רואים את החוקים שמעלים את העלויות ההקמה. חוקים דרקוניים שיוצרות, הלכה למעשה, מונופול של בעלי הון שיוכלו להתמודד עם עלויות ההקמה. מה קרה לקשישי ישראל עד הפרוגרמה?
האם הם מתו בהמוניהם בבתי אבות?
האם תוחלת החיים שלהם קטנה מאשר בתי אבות בעולם?
האם היו התפרצויות של הרעלות מזון?
ובכן – לא!
יש שני הסברים לתוכנית המנותקת הזו?
1. מחברי התוכנית מנותקים מהשטח, ולמעשה החוקים הדרקוניים שלהם פוגעים בטיבהטיפול ומגבילים את היכולת של בתי האבות להתמקד באיכות ולא במענה להוראות הדרקוניות
2. ישנו רצון לחסל את בתי האבות הקטנים ולהשאיר את השטח רק לגדולים. אולי לא באופן מודע אבל בטוח שזה מה שקורה
בתי אבות קטנים נסגרים ובטוח שלא נפתחים.
במשרד הבריאות לא מבינים את החשיבות של עידוד הקמת בתי אבות קטנים ומפוזרים בשטח:
1. החשיבות של המשך הקשר עם המשפחות הוא משפר את איכות החיים של הקשישים לאין ערוך יותר מאשר עוד מ\"ר בחדר ועוד אביזר יקר. בתי אבות קטנים בשכונות וביישובים קטנים הם במגמת סגירה והדיירים נאלצים להתרחק ממשפחותיהם.
2. הקשר עם המשפחות הוא מרכיב חיוני ביותר בפיקוח על הטיפול, בני המשפחה שמגיעים הם יוצרים מערכת פיקוח לקרוביהם ולשאר הדיירים. – סגירה של בתי אבות תקטין את הביקורים.
3. בתי אבות בפריפריה עם צוות קטן ואינטימי יוצרים טיפול אישי עם מחוייבות אנושית.
4. בתי אבות בפריפריה יקטינו את האבטלה בפריפריה.
5. בתי אבות בפריפריה יקטינו את ההוצאות של המשפחות שנאלצות לככת רגליה ולהוציא משאבים רבים על מנת לבקר את הדיירים.
אני קורא למשרד הבריאות לשנות את גישתו הפטרונית ולעודד את בתי האבות הקטנים, כל עוד הם מסוגלים לתת טיפול ראוי. רוב הקשישים נמצאים בבתים שלהם ללא תנאי בתי חולים והוראות דרקוניות וחיים, אין סיבה שהחוקים החדשים יבוצעו!
כותב מאמר זה הוא מנהל בית אבות קטן שמרגיש את קושי ההשרדות.
http://haimalperin.wix.com/bait-bamoshava
https://sites.google.com/site/beitshahamzihron/

אודות חיים אלפרין


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/41109/משרד-הבריאות-דואג-לעשירים-ולא-לקשישים