דמי הודעה מוקדמת - חוק הודעה מוקדמת | Publisher

דמי הודעה מוקדמת - חוק הודעה מוקדמת

פורסם בתאריך 03/03/2015 ע"י איתמר כוכבי בקטגוריה חוק ומשפט

הדפס מאמר

\"\\\\\\"\\\\\\"\"

דמי הודעה מוקדמת - חוק הודעה מוקדמת
ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".
אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.
מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מבוא
(חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001).
החוק קובע כי מעביד המבקש לפטר עובד, חייב להודיע על כך בהודעה מוקדמת של מספר ימים, בהתאם לוותק העובד במקום העבודה. ובלשון החוק: "חובה ליתן הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות". משך ההודעה המוקדמת לפיטורים לעובד במשכורת חודשית הוא של יום אחד לכל חודש עבודה במהלך ששת חודשי העבודה הראשונים. במהלך התקופה שמהחודש השביעי ואילך לעבודתו ועד תום שנת עבודתו הראשונה, יקבל העובד הודעה מוקדמת של שישה ימים בתוספת של יומיים וחצי עבור כל חודש עבודה בתקופה האמורה.
לאחר שנת עבודתו הראשונה, מתארכת חובת ההודעה המוקדמת לחודש. פרק הזמן של ההודעה המוקדמת לעובד בשכר יומי, שעתי או על פי תפוקה, הוא לפי חישוב של יום אחד לכל חודש עבודה במהלך שנת עבודתו הראשונה. במהלך שנת עבודתו השנייה, 14 ימים בתוספת יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. במהלך שנת עבודתו השלישית, 21 ימים בתוספת של יום אחד עבור כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. לאחר שנת עבודתו השלישית, יקבל העובד חודש התראה מראש.

ויתור על ימי עבודה של עובד, שקיבל מכתב פיטורין
מעביד יכול להודיע לעובד (אף אם העובד נתן הודעה מוקדמת על התפטרותו), כי הוא מוותר על נוכחותו ועל עבודתו למעשה, בתקופת ההודעה המוקדמת. אולם, על המעביד מוטלת החובה לשלם לעובד פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל, בעד התקופה שלגביה ויתר על עבודתו.

תוצאות אי מתן הודעה מוקדמת
מעביד שפיטר עובד ולא נתן לו הודעה מוקדמת לפיטורים, ישלם לעובדו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת.
כמו כן, החוק חל גם על עובד שחדל לעבוד ולא נתן למעבידו הודעה מוקדמת. העובד ישלם למעבידו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל, בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת.
אישור לעובד על תקופת עבודתו
על המעביד מוטלת החובה לתת לעובד, בסיום העבודה, אישור בכתב בדבר תחילתם וסיומם של יחסי עובד-מעביד.
במידה ומעביד לא נתן לעובד אישור כאמור בסעיף קטן (א) עד תום ארבעה עשר ימים מיום העבודה האחרון של העובד או עד תום שבעה ימים מיום דרישת העובד בכתב, לפי המוקדם מביניהם, דינו קנס. כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.

תמורת הודעה מוקדמת בעת החלפת בעלים
כאשר בעלים מוכר חברה, או כל סוג אחר של עסק, הוא מפטר את העובדים, באופן רישומי בלבד, משלם להם פיצויי פיטורים, והם מתחילים-ממשיכים לעבוד אצל הבעלים החדש. כך, רוכש הבעלים החדש את העסק כשהוא נקי מחובת פיצויי פיטורים לעובדיו. העובדים, מצדם, נהנים מתשלום פיצויי הפיטורים, כך שאינם חשים כלל בהעברת הבעלות. הם ממשיכים להגיע לאותה עבודה, באותו המקום, ולקבל את משכורותיהם כרגיל.
ובכל זאת, מאחר שמדובר בפיטורים של עובדים, הדין הישראלי מחייב מעביד לתת הודעה מוקדמת לעובד שבכוונתו לפטר. זאת, על מנת שיהיה בידיו של העובד להתארגן לכך, לתור אחר עבודה חדשה ולהתכונן ליום שלאחר סיום עבודתו. מעביד המפר את חובתו זו חייב לשלם לעובד דמי הודעה מוקדמת.
בפסק דין חדש מחודש פברואר 2015 בבית הדין הארצי לעבודה, נפסקה הלכה חדשה בעניין מנעולי ירדני בע"מ ((ע"ע 28597-03-11). נקבע, כי כאשר מעביד מוכר את העסק ומפטר את העובדים, לפני העסקתם אצל המעביד החדש, חלה עליו חובה לתת להם הודעה מוקדמת. אם לא עשה כן, ישלם להם תמורת הודעה מוקדמת.
זאת, בניגוד לאמור בפסק דין משנת 2006 (ע"א 1363/02 חזין נ\\\\\\\' תנופה ואח\\\\\\\' - "פסק דין חזין"), בו קבע בית הדין הארצי לעבודה כי במצב של חילופי מעבידים, כאשר העובד ממשיך לעבוד באותו מקום עבודה אצל מעביד אחר, פטור המעביד הראשון מחובת תשלום תמורת הודעה מוקדמת.
נימוק הפסיקה היה כי מטרת דמי הודעה מוקדמת הינה לתת לעובד את האפשרות להתארגן בעקבות הפסקת עבודה. לפיכך, במקרה בו העובד ממשיך לעבוד באותו מקום, אין צורך לשלם לו על עבודתו הרציפה.
במקרה של מנעולי ירדני, העובדים סברו שהיה על החברה לשלם להם גם תמורת הודעה מוקדמת, זאת מאחר שחברת ירדני בע"מ לא הודיעה להם מבעוד מועד, בהתאם לחוק, על פיטוריהם.
בית הדין הארצי לעבודה קבע:
"העובדה כי בעת חילופי מעסיקים, מקום העבודה מוסיף להתקיים והמעסיק החדש מוכן לקלוט את העובד ולהמשיך את עסקתו ברציפות, אין משמעה כי יש בכך כדי לפטור את המעסיק הראשון ממילוי חובתו על-פי דין".
הנימוקים הם: לשונו הנחרצת של החוק - "מעסיק המבקש לפטר עובד ייתן לו הודעה מוקדמת לפיטורים". "הוראות אלה אינן כוללות כל הסתייגות לחובת המעסיק ליתן לעובד הודעה מוקדמת וזאת כל אימת שהוא בוחר לפטר את העובד", "חובת מתן הודעה מוקדמת הינה מוחלטת".
לפי בית הדין, "מושכלות ראשונים הם כי תכלית ההודעה המוקדמת היא לאפשר לעובד תקופת התארגנות למקום עבודה חלופי, עת מופסקת עבודתו". אם כן, על פניו נראה כי עובד אשר נשאר לעבוד באותו מקום עבודה, אין הוא זקוק לתקופת התארגנות ולכאורה אין צורך במתן הודעה מוקדמת.
אף על פי כן, מוסיף בית הדין כי "אין להתייחס לעובד כ"כלי על לוח השחמט", העובד הוא האחראי להחלטותיו והוא רשאי להחליט היכן ובשירות מי הוא מבקש לעבוד. עצם ההחלטה "להעבירו" ממעסיק למעסיק מאיינת את יכולתו של העובד להיות אדון להחלטותיו ושוללת ממנו את זכות הבחירה, וזאת, גם אם בסופו של דבר הוא מחליט להמשיך לעבוד במפעל, תחת המעסיק החדש.
זכותו של העובד לא "להימכר" יחד עם העסק והנחתו היא שכשיבקשו "להעבירו" למעביד החדש, יבואו עמו בדברים כדי לקבל את הסכמתו. "אף אחד מהצדדים אינו יכול לצאת מתוך הנחה שקיימת הסכמת העובדים לכך שהעברת הזכויות והחובות כלפי העובדים מהמעביד הקודם למעביד החדש \\\\\\\'מונחת בכיס\\\\\\\'".
"כל שעל המעביד לעשות, הוא לתת לעובדים הודעה מוקדמת, בכתב, במועד הקבוע בחוק. יעשה כן, לא יהיה עליו לשלם להם כלל דמי הודעה מוקדמת. מעסיק הבוחר לשמור לעצמו את המידע בדבר כוונתו להעביר את המפעל לבעלות אחרת ומונע בכך את חופש הבחירה של העובד, צריך לשאת בתשלום בגין הפרה זו".

התוצאה: חברת מנעולי ירדני בע"מ חויבה לשלם לעובדים דמי הודעה מוקדמת בסך כ-180 אלף שקלים.


הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.
הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".
ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.
מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.
מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל\\\\\\\': 5443671- 050
e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 

 

 

 


אודות איתמר כוכבי

הכותב: ד\\\\\\\\\\\\


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/40747/דמי-הודעה-מוקדמת-חוק-הודעה-מוקדמת