רשלנות רפואית עקב חוסר מיומנות בלידה | Publisher

רשלנות רפואית עקב חוסר מיומנות בלידה

פורסם בתאריך 11/04/2013 ע"י אלעד שניר בקטגוריה רשלנות רפואית

הדפס מאמר

פסק דין בתיק 14748/03 עוסק בשאלת הרשלנות הרפואית של רופא בעת התמודדות עם לידה מסובכת. למרות שכולנו רוצים להאמין כי הרופאים מכירים היטב את הסיבוכים האפשריים של לידה ואף ערוכים להתמודד איתם על פי מבחן הרופא הסביר, פסקי דין מן הסוג הזה מוכיחים כי ישנם המון שטחים אפורים אותם כדאי להכיר.

עובדות המקרה מתארות מצב בו קטינה ילידת שנת 2001 הגישה תביעה באמצעות הוריה על סמך פקודת הנזיקין, בגין נזקי גוף שנגרמו לטענה בעת רשלנות רפואית בלידה. הרשלנות לכאורה גרמה על פי טענת התובעת לשיתוק שפירושו פגיעה במקלעת העצבים באיזור בית השחי ולנכות קשה ביד ימין.

לא כל טעות היא רשלנות רפואית

פסק הדין מתייחס לשאלה האם יש לקבל את התביעה ותחת איזו נסיבות. בית המשפט מעלה מספר סוגיות מהותיות המתייחסות אל רשלנות רפואית עקב חוסר מיומנות, וממסגר את התביעה תחת יסודם של סעיפים 35 ו-36 בפקודת הנזיקין (http://www.rashlanut.co.il/). סעיפים אלו מציינים את חובת הזהירות המושגית והקונקרטית של הרופא והצוות הרפואי. חובת הזהירות המושגית היא על פי סעיפים אלו עיקרון מרכזי ביחסים שבין רופא לחולה. במקרה הנ"ל אין ספק כי חלה חובת זהירות של הנתבעים כלפי התובעים וכן שנגרם לתובעים נזק.

מצד שני, בית המשפט מציין כי יש לאזן בין שני שיקולים כאשר בוחנים מהי חובת הזהירות המוטלת על הרופא. ראשית קיים רף זהירות גבוה שמטרתו להגן על הניזוקים, בעוד מנגד אמור החוק למנוע הכבדת יתר על גופים רפואיים. כאשר רופא מטפל לפי הידע הקיים ועושה כמיטב יכולתו תוך הפעלת כישורים מקובלים וטובים, אין מקום לקבוע מידה של רשלנות גם אם בסופו של דבר מתברר כי הרופא היה צריך לנקוט בשיטה אחרת. בית המשפט מציין בפירוש כי לא כל פגיעה היא תוצאה של תקלה או רשלנות רפואית בהיריון. בית המשפט החליט על פי פסק הדין לדחות את התביעה וקבע כי מדובר על אירוע רפואי אשר גם במיומנות סבירה לא ניתן היה למנוע את תוצאותיו הקשות.


אודות אלעד שניר

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ;


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/39625/רשלנות-רפואית-עקב-חוסר-מיומנות-בלידה