הצמיג תפעול - ואחזקה | Publisher

הצמיג תפעול - ואחזקה

פורסם בתאריך 02/09/2009 ע"י יצחק בן-צור בקטגוריה רכב

הדפס מאמר

כללי

הרכיב החשוב ביותר בעת הפעלת רכב מכל סוג הינו בטיחות הרכב.

ברמת רכיב הבטיחות תלויים חיי הנהג, האנשים לאורך מסלול נסיעת הרכב, שלמות הרכב,ושלמות המטען המוסע. רמת הבטיחות תלויה באופן ישיר במצב מערכות הבלימה, ההיגוי ומצב הצמיגים.
הצמיג הינו הרכיב החשוב ביותר במכלול הגלגל המקיים את המגע בין הרכב לכביש.
בנוסף לפעולות המסורתיות והידועות שהצמיג מבצע, דהיינו תמיכת הרכב בעת נסיעה, עצירה וחניה, הפיכת הכוחות המסופקים על ידי מערכת הכח לתנועה המסיעה את הרכב, הפחתת רעש לעומת אופן עשוי מברזל, הצמיג מספק "אחיזת כביש" בין הרכב לכביש - דהיינו - על הצמיג לספק בטיחות נסיעה מירבית בכל תנאי וצורת תשתית, בכל מצב ובכל מקום.

"אחיזת כביש" באיכות מירבית ניתנת להשגה ותלויה ישירות במצב לחץ האויר בצמיג במשך זמן תפעולו.

בהנחה שהצמיג שמורכב על רכב הינו צמיג בעל מאפינים טכניים נכונים ותואמים את צרכי המפעיל, הרי שלחץ האויר שאינו תואם לתנאי עבודתו של הרכב, יפגום בנוחיות
הנסיעה של הנהג, יגרום לדרגת עייפות גבוהה ומתמדת לנהג הנוהג ברכב, יפגום ביכולת שליטת הנהג ברכב, יגרום לשחיקתו המהירה של הצמיג בליווי נזקים למערכות ההיגוי, הבלימה, המתלים, תצרוכת דלק מופרזת לעומת הרגיל והוצאות תפעול ואחזקה מופרזות ומיותרות.

מסמך זה הינו תוצאת מחקר של כ 25 שנה, מתוכן 7 בישראל. המחקר כלל בדיקות מדידות וניתוחי שטח והתוצאות אושרו ואומתו גם על ידי יצרני הצמיגים והרכב במתכונת זו או אחרת.

אופן פעולת הצמיג

כמצויין מעלה, אחד מתפקידי הצמיג הינו הפיכת הכח המסופק על ידי מערכת הכח, לתנועה המסיעה את הרכב.
התנועה מושגת באמצעות החיכוך בין הצמיג לכביש, מושג המוכר כהתנגדות הגלגול.
ערכו של מקדם התנגדות הגלגול, הינו תוצר של מצב התשתיות, ומהירות הרכב במקצתו ובמאפיני וצורת התפעול של הצמיג ברובו.
לדיוק תקינות מקדם ההתנגדות השפעה מכרעת לגבי ביצועי,יציבות,בטיחות והוצאות
התפעול והאחזקה של הרכב.
דיוק התקינות, הינו תלוי ונגזר ישירות בלחץ האויר השורר בצמיג.
הסכנה לפגיעה בביצועי היציבות והבטיחות של הרכב גדלה אלפי מונים ברכבים שבהם על הסרן המניע מורכבים הצמיגים בצמדים דהיינו משאיות חלוקה, אוטובוסים
משאיות כבדות ורכבים כבדים אחרים.
ערך מקדם ההתנגדות לגלגול, הינו תוצאה ישירה של הקורלציה בין משטח המגע של הצמיג עם הכביש למימדיו ההנדסיים.
מימדי וצורת שטח בהמגע, נשלטים ותלויים בלחץ האויר שבתוך הצמיג.
לאורך כל שנות המחקר, הובחן בבירור שלחץ האויר בתוך הצמיג הפנימי בצמד עולה וגבוה ביחס פרבולואידי לעומת לחץ האויר שבצמיג החיצוני.
הסיבה לתוצאה הפרבולואידית הינה שערך מקדם הגלגול הינו סכום של מקדמים המחולקים בערכי לחץ האויר בחזקות קבועות. עליה בערך לחץ האויר, גורמת להקטנת שטח המגע, דהיינו הצמיג מתנפח ונשחק בצורה של ניפוח יתר, למרות שבתחילת הנסיעה תוצאת מדידת לחץ האויר בצמיגים היתה תקינה לחלוטין.
בעת נסיעה ללא מטען, ניפוח היתר קיים גם בצמיג החיצוני.
התוצאה הישירה הנגרמת מניפוח יתר הינה הפחתה משמעותית בערכי מקדם הגלגול.
הקטנת מקדם הגלגול באחד מצירי הרכב, יגרום להחלקה, דהיינו הצמיגים בצד אחד
יסתובבו מהר יותר לעומת הצמיגים בצידו השני של הרכב.
באם התופעה מתרחשת רק בצד אחד בגבולות "ההחלקה המותרת" תגרם הפרת איזון
ביציבות ובבטיחות הרכב – הפרת איזון שעדיין ניתנת לשליטה תלוי בנסיבות ובמיומנות הנהג.
במידה וערכי התופעה הינם מעבר לערכי "ההחלקה המותרת" הפרת האיזון הינה בלתי הפיכה ולרב התוצאות הינן טרגיות ברמה זו או אחרת.
במידה ותופעת ההחלקה מופיעה בשני צידי הרכב, אזי דינה כדין נעילת גלגלים והתוצאות בהתאם.
במצב נסיעה בעומס, עליית לחץ האויר בצמיג הפנימי גורמת להקטנת המרווח הסטנדרטי בין הצמד והדבר מתבטא בהגדלת שטח המגע.
מובחנת שחיקה מואצת בצמיג והתופעה מוכרת כנסיעה בלחץ אויר נמוך מהדרוש,
למרות שערכי מדידת לחץ האויר לפני תחילת הנסיעה היו תקנים לחלוטין.
הגדלת שטח המגע, גורמת להגדלת ערך מקדם הגלגול, דבר הגורם לשחיקת צמיגים מופרזת ומואצת, צריכת דלק מופרזת וכמו כן הופעת כוחות צידיים הגורמים להפרה
באיזון היציבות והבטיחות של הרכב.
התופעה מובחנת גם בעת נסיעה ללא עומס, באם אין מהלך זרימת חום תקין בצמיג
עקב מאפיני איכות וטיב ירודים של הצמיג.
בשעת בלימה, תאוטת הרכב נגרמת על ידי החיכוך בין הצמיג לכביש על ידי מאפיני
ההיצמדות של הצמיג (האדהזיה). ללחץ האויר, השפעה ישירה ומכרעת לגבי ערך מקדם זה. לחץ אויר לא תקין יגרום באופן ישיר להקטנת ערך התאוטה דהיינו הגדלת מרחק וזמן העצירה.

לא אחת, תאונות בעלות תוצאות המפורטות במסמך, נגרמות ללא אשמת נהג. למרות שזמן התגובה והפעולות המבוצעות על ידי הנהג הינן תקינות ונכונות, התאונה נגרמת, ועל סמך אורך סימני הבלימה הנמדדים, מואשם הנהג שלא בצדק בגרימת התאונה.
צמיגים ולחץ אויר נכונים ותקינים היו מונעים תאונות רבות.

סיכום

לאור המתואר מעלה, ברור שהרכבת מכשיר, כלי או רכיב לאבטחת לחץ אויר תקין בצמיגים למשך זמן פעילות הרכב, ימנע בודאות את התופעות המצויינות מעלה ואת
רב התאונות הנגרמות באיבודי שליטה, יציבות, בלימה והיגוי.

הרכבת רכיב המבטיח לחץ אויר תקין בצמיגים, צריך להיות מחוייב בתקנה על ידי הגורמים המוסמכים לכך, תקנה שתחול על כל רכב שבו גלגלים מורכבים בצמד.
 


אודות יצחק בן-צור

מהנדס רכב יצחק בן-צור


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/1668/הצמיג-תפעול-ואחזקה