פסיכולוג ילדים לטיפול בהפרעות חרדה | Publisher

פסיכולוג ילדים לטיפול בהפרעות חרדה

פורסם בתאריך 08/25/2010 ע"י תמר טובי בקטגוריה בריאות הנפש

הדפס מאמר

הפרעות חרדה בילדים הינה בעיה נפוצה שהן ההורים והן הילד סובלים ממנה מאוד. פחדים חוזרים מנושאים ממוקדים, אילמות סלקטיבית, קשיים חברתיים, טקסים והתנהגות נוקשה, הימנעויות- כל אילו יכולים להוות סימפטומים לבעיה שבבסיסה עומדת חרדה.

 

הורים לילדים שסובלים מחרדה מתקשים פעמים רבות להבין מהי בעייתו של הילד, מדוע הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג וכיצד הם יכולים לסייע לו. הם חשים קונפליקט בין רצונם לגונן על הילד לבין הרצון לאפשר לו להתמודד ולקבל כלים שיאפשרו לו גדילה והתמודדות בעתיד.

כשאנו מדברים על "הפרעות חרדה", אנו מתכוונים למקרים בהם תגובת החרדה מופיעה בתדירות ובעוצמה אשר גורמות למצוקה או מפריעות לפעילות היומיומית של הילד.

אצל ילדים אילו מתעוררת חרדה גם במצבים שאין בהם סכנה אמיתית. ילדים חרדים נוטים לתפוס אירועים שליליים בעלי סבירות נמוכה (כמו תאונה או הידבקות במחלה נדירה) כבעלי סבירות גבוהה ולכן לחוש דאגה מתמשכת.

טיפול באמצעות פסיכולוג קליני לילדים ולמתבגרים מסייע במגוון דרכים. הם מקבלים תמיכה רגשית, פותרים קונפליקטים עם אנשים בחייהם, מבינים לעומק רגשות ובעיות, ומנסים פתרונות חדשים לבעיות ישנות. מטרות הטיפול יכולות להיות ספציפיות (שינוי התנהגותי, שיפור מערכות יחסים עם חברים ובני משפחה), או כלליות יותר (הפחתת חרדה, העלאת הדימוי העצמי). מידת הזמן הנדרשת לטיפול פסיכותרפי תלויה במידת המורכבות והחומרה של הבעיה עימה מתמודדים.

פוביות  ספציפיות בילדים

ילדים עלולים לחוות פוביות ספציפיות, שמוגדרות כפחדים עזים ובלתי רציונליים במצבים או מדברים מסוימים, (למשל, כלבים, דבורים, זריקות, חושך, מעליות, מנהרות, טיסות, וכו '). בילדים, היכולת להבין כי הפחד מעצמים כאלה הינו בלתי סביר, הינה מוגבלת. בד"כ, יגלו ילדים ומתבגרים הסובלים מפוביות ספציפיות מצוקה רבה כאשר יתעמתו מול אותם אובייקטים או מצבים מעוררי חרדה.

סימפטומים מרכזיים של פוביות ספציפיות

הימנעות ממצבים המעוררים את החרדה: הפחד מהאובייקט גורם לשיבוש משמעותי בשגרה היומיומית של הילד, בתפקוד במגרת הלימודים והמשפחה ופוגם בקשרים חברתיים. אצל ילדים, החרדה עשויה להתבטא בבכי, התקפי זעם, קפיאה במקום או היצמדות להורים.
בנוסף, ילדים עלולים לחוות תסמינים פיסיולוגים כגון דפיקות לב מואצות, קשיי נשימה, סחרחורת, בחילה, הזעה מוגברת (למשל, בכפות הידיים) ועוד לנוכח האובייקט או המצב מעוררי החרדה.

טיפול בילדים – פוביות ספציפיות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח כיעיל בטיפול בפוביות ספציפיות, כגון פחד מכלבים, עכבישים, חושך, מחטים וכו'. טכניקות נפוצות כוללות הדרכה להרפיה, דמיון מודרך, חיזוקים חיוביים מההורים (למשל, שבח, תרשימי מדבקות), ומעקב צמוד של הילד והוריו על התנהגויות חיוביות של הילד.

בנוסף, הילדים לומדים לשנות את גישתם לגבי החרדה ולהחליף את המחשבות השליליות במחשבה חיובית, שתסייע להם בהתמודדות. הילדים לומדים גם, דרך תהליך של חשיפה בהדרכת פסיכולוג ילדים מוסמך, דרכים "בטוחות" להיכנס בהדרגה למצבים שהם בעבר נמנעו מהם בשל חרדה.

פוביה חברתית בילדים:

פוביה חברתית מייצגת חרדה מפני האפשרות להיות נבוך או מושפל במצבים חברתיים. חרדה חברתית לרוב מופיעה בתקופה המוקדמת של גיל ההתבגרות, ואף בגילאים צעירים יותר. ילדים הסובלים מחרדה חברתית בד"כ מגלים ביישנות קיצונית בהתנהגותם וחרדים שמא יעשו או יאמרו דבר מה בסביבה חברתית שיגרום למבוכתם. חלק מהילדים בקטגוריה זו אף מאמינים כי הם פחות "מוכשרים ומסוגלים" ביחס לאחרים. פחדים נפוצים של ילדים/מתבגרים עם חרדה חברתית כוללים השתתפות במפגשים חברתיים כגון מסיבות, ניהול שיחה עם דמות סמכותית בחייהם (למשל, מורה או מנהל בית ספר) או דיבור בציבור. פחדים נוספים פחות נפוצים עשויים לכלול פחד משימוש בשירותים ציבוריים, אכילה בנוכחות אחרים, שיחות טלפון או כתיבה על הלוח מול שאר הכיתה. אין לבלבל בין חרדה חברתית לביישנות – מדובר בשתי סיטואציות שונות. אנשים ביישנים עשויים להרגיש לא נוח במחיצת אחרים, אבל הם לא בהכרח נמנעים מאותם מצבים שגורמים להם להרגיש שלא בנוח.
חרדה חברתית גורמת לשיבוש בשגרת החיים הנורמטיבית של הילד, ומפריעה לתפקוד תקין במסגרת הלימודים ו/או קשרים חברתיים.

סימפטומים של חרדה חברתית

חרדה מתמשכת ותמידית ממצב או מספר מצבים בהם הילד חשוף לאנשים לא מוכרים או חש שנבחן על ידי אחרים.
הילד מתחיל להימנע ולפחד מאירועים הקשורים בבית הספר, וכן ניתן להבחין בהפרעה משמעותית במרבית הפעילויות החברתיות בהן הוא לוקח חלק . התלונה הנפוצה ביותר בקרב צעירים רבים הוא פחד להופיע כטיפש או לעשות משהו שיזמין תגובה של לעג וצחוק מאחרים.

טיפול בחרדה חברתית אצל ילדים

מרכיבי הטיפול כוללים הקניית מיומנויות חברתיות מתאימות לילדים אשר חסרים ידע אודות מצבים חברתיים והתנהגויות חברתיות מתאימות. ילדים ובני נוער לומדים גם לזהות ולשנות את המחשבות החרדתיות הגורמות להגברת תחושות של חרדה במצבים חברתיים. באמצעות חשיבה חיובית, מחשבות רציונליות יוכלו מרבית הילדים עם חרדה חברתית לחוות מצבים חברתיים בקלות רבה יותר. טכניקות טיפול קוגניטיביות עשויות לעזור לילדים להקטין עיוותים בצורת החשיבה שלהם. ביצועים חברתיים נפגעים בשל דאגנות יתר והערכה עצמית שלילית ומושכים תשומת לב הרחק מרמזים המנחים לגבי התנהגות חברתית מתאימה. ילדים ומתבגרים מודרכים לפתח רשימה של מצבים מאתגרים עבורם, כגון השתתפות במסיבות, לדבר בטלפון, או לדבר עם חברים. במהלך הטיפול, הילדים לומדים ליישם את מיומנויות ההתמודדות שלהם בהדרגה מול מצבים אלה. ההצלחות של ילדים עם חרדה חברתית צריכות לקבל הכרה וחיזוקים על ידי המטפל ועל ידי ההורים. מטפלים נוטים גם להשתמש בטכניקות מידול, שבהן המיומנויות לאינטראקציה חברתית מודגמות לראשונה על ידי מטפל מיומן ולאחר מכן מועברות לתרגול עם הילד או המתבגר. מחקרים עדכניים תומכים בצירוף ההורים במספר פגישות טיפוליות, ע"מ שיוכלו לעמוד על טיבה של החרדה, והתקדמות הטיפול בפוביה החברתית. הטיפול הקבוצתי מיושם לעתים קרובות בטיפול בחרדה חברתית, כיוון שהוא מספק הזדמנויות לאינטראקציה עם ילדים בני אותו גיל.

הטיפול בהפרעות חרדה בילדים הינו טיפול מובנה שמשלב בתוכו אלמנטים שונים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הדגש בטיפול הינו על התמודדות עם הבעיה תוך מתן כלים ותמיכה על מנת לעשות זאת, הטיפול בהפרעות חרדה בילדים כולל במקרים רבים גם לימוד של טכניקות הרפיה בעזרת מכשיר ביופידבק.
 


אודות תמר טובי

רועי שופן פסיכולוג בל אביב - מומחה לטיפול בילדים מתבגרים ומבוגרים. רועי שופן הוא פסיכולוג קליני העוסק בטיפולים פסיכודינאמיים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפולי חרדה, בטיפולים ממוקדים וקצרי מועד, בטיפולים המשלבים עבודה עם ביו-פידבק, בהתערבות במשבר ובאבחון והערכה.


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/13278/פסיכולוג-ילדים-לטיפול-בהפרעות-חרדה