בנק דם טבורי – בנקי דם טבורי בישראל | Publisher

בנק דם טבורי – בנקי דם טבורי בישראל

פורסם בתאריך 08/19/2010 ע"י מיכל הרץ בקטגוריה רפואת ילדים

הדפס מאמר

בנק דם טבורי הינו מוסד המשמר דם טבורי למידת הצורך עבור אלה המעוניינים בכך. דם טבורי הינו דם הנאסף מהשלייה וחבל הטבור של נשים יולדות. דם זה מכיל תאי גזע שניתן לבודד אותם ולשמר אותם.
איסוף דם טבורי ואחסונו בבנק דם טבורי כרוכה בהוצאה כספית מצד ההורים. עם זאת הוצאה זאת יכולה להתגלות כמוצדקת : דם טבורי הינו מקור מצוין לתאי גזע – תאים המשמשים להשתלות בקרב חולים בסוגים רבים של מחלות ממאירות. אם אתם מתלבטים בשאלה אם שימור בבנק דם טבורי משתלם עבורכם כדאי לשקול את כל האספקטים המעורבים מעניין מכיוון שקיימת רק הזדמנות אחת לשימור דם טבורי והיא מייד לאחר הלידה ורק בהסכמת ההורים.

בנק דם טבורי – ציבורי מול פרטי
בשנות ה-90- בוצעו לראשונה השתלות של תאי גזע ממקור טבורי שעברו בהצלחה בקרב חולים במחלות ממאירות כמו אנמיה קשה ולוקמיה. בעקבות הצלחות אלה קמו בנקים לשימור דם טבורי שכל ייעודם הוא איסוף ושימור על אוסף התאים היקר הזה.
פועלים שני סוגים של בנק דם טבורי –ציבורי ופרטי. בנק דם טבורי ציבורי כפי ששמו מרמז פועל לטובת הציבור ללא גביית תשלום. עניין זה נמצא גם בעוכרו: שימור דם טבורי כרוך בהוצאות רבות שאין להן מימון. בנק דם טבורי ציבורי אינו נהנה מסובסידיות ממשלתיות או מימון חיצוני אחר ולכן פעילותו מוגבלת. כמו כן בבנק דם טבורי ציבורי ברגע שנתרם דם לא נעשה קשר בין התורם ומקבל התרומה- זהות התורם אינה ידועה.
בניגוד לכך, בנק דם טבורי פרטי גובה תשלום מהורים המבקשים לשמר דם טבורי. בתמורה לכך נשמר דם טבורי במשך שנים ארוכות. במקרה של שימור דם טבורי בבנק פרטי דם טבורי שנאסף יהיה בבלעדיות של המשפחה והיא כמובן יודעת את זהות התורם. במקרה כזה יש סיכוי גדול יותר להתאמה גנטית אם התרומה נעשית למשל מאח לאחות. בנק דם טבורי פרטי אמנם כרוך בתשלום אבל הוא מעניק למשפחה זמינות מיידית למקור תאי גזע להשתלה במקרה ומתעורר בכך צורך.
שימור דם בבנק דם טבורי כיום
שימור דם טבורי בבנק דם טבורי יכול להתבצע באחד מהגופים שפועלים בארץ. קיימת גם אפשרות לאסוף דם טבורי לאחר הלידה ולשלוח אותו לבנק דם טבורי בחוץ לארץ וזאת לפי שיקול ההורים.
תמורת תשלום עבור שימור דם טבורי קונה המשפחה תעודת ביטחון לעתיד שאולי לא ישתמשו בה אבל הסיכוי תמיד קיים. זהו למעשה הגיון עליו מושתת כל ביטוח רפואי – הסיכון היחיד שפועל כאן הוא באובדן הכסף. מצד שני לעיתים כדאי להשקיע בביטוח כדי להגן על עצמנו מפני תרחישים שיכולים חלילה לקרות לכל אחד מאיתנו . אם יש במשפחה שלכם רקע של מחלות ממאירות וגנטיות כדאי לשקול את הסוגיה הזאת בכובד ראש ואולי להתייעץ עם אנשי מקצוע מכיוון שקיימת רק הזמנות אחת לשימור דם טבורי.


אודות מיכל הרץ

דם טבורי תאי גזע


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/13198/בנק-דם-טבורי-–-בנקי-דם-טבורי-בישראל