תנועה מפותחת - מדוע זה מסוכן לארגון? חלק שני | Publisher

תנועה מפותחת - מדוע זה מסוכן לארגון? חלק שני

פורסם בתאריך 05/11/2010 ע"י דני וידיסלבסקי בקטגוריה עסקים וכלכלה

הדפס מאמר

מונעים שחיקה


בהתבסס על קביעתו של האברד, כי שתפוקה היא הבסיס למורל, ניתן לראות בקלות כי תנועה מפותחת, לא מסייעת למורל, נהפוך הוא, היא מדרדרת אותו תהומה.

טעות נפוצה היא הלך הרוח הגורס ש"העובד מיצה את עצמו", "הגיע הזמן לרענן את שורותינו" ואמירות דומות.
השחיקה הנראית לעין היא רק הסימפטום של היעדר הישגים ותפוקה אמיתית ובעלת ערך – כל אלה נגרמים בעקבות תנועה מפותחת רבה, אשר חרף עבודה קשה שמושקעת, מנועת כל אפשרות לתפוקה משמעותית להתרחש, ומכאן הדרך לפגיעה במורל ושחיקה היא קצרה ביותר.

על מנת למנוע תחלופת עובדים, שחיקה ואווירה שלילית, חשוב להכיר ולהבין את כל 51 (כן – חמישים ואחת!) הדרכים השונות בהן נגרמת תנועה מפותחת.


גורמים בעייתיים


בכל ארגון ישנם אותם \'מומחים\' בשאיבת האנרגיה של המנהלים.
בדרכים מגוונות שונות הם גורמים לתנועה מפותחת כה רבה, עד כי המנהל מעדיף לעשות את העבודה בעצמו, או לחלופין מחפש חלופות לחופשה דחופה.

דרך מעצבנת במיוחד בה נגרמת תנועה מפותחת היא על ידי העסקה של אנשים שמציגים בעיות. עובדים כאלה, במקום לקחת אחריות על תפקידם, ולהגיע עם הצעות לפתרון בעיות שתחת תחום אחריותם, מספרים למנהל את בעיותיהם, בדרישה שהוא ימצא פתרון לדברים.
אולם מעניין לשים לב, כי למרות גזילת הזמן והתנועה המפותחת שהפעולה יוצרת למנהל, שכעת צריך לבצע גם את תפקיד הזוטר, אותו עובד בד"כ גם לא ישתמש בפתרון שהוגש לו.

מכאן המסקנה המתבקשת - לעולם אין לפתור בעיות שעובד מציג בפניך. תחת זאת יש לבקש ולקבל נתונים ועובדות רבים ככל שניתן, על מנת לחקור ולהבין את הגורם האמיתי של אותן צרות ולפתור רק את הבעיה העומדת בבסיס הדברים. בצורה כזאת תבטיח טיפול יסודי בבעיה ולא בסימפטומים שלה שהוצגו על ידי העובד.

סוג אחר של עובדים נוהגים לבצע תנועה מפותחת בהחזיקם ברעיון השגוי שהם צריכים שיהיה להם דבר מה, לפני שהם יוכלו לייצר ולהביא תועלת. במקום פשוט לייצר את התפוקה המוטלת עליהם, הם יכולים להסביר במומחיות כיצד העובדה שיש להם פלאפון מהדור השני בלבד, משפיעה לרעה על ביצועיהם, וממשיכים ומנמקים בצורה משכנעת ביותר ש"לא היה לנו ... . אז היה אפשר לבצע את העבודה לשביעות רצונו של בעל הבית".

 

בחלק הבא נבדוק איך מתמודדים עם אתגרים ביעילות מירבית.

דני וידיסלבסקי הוא מרצה ויועץ בכיר לעסקים. מתמחה בהורדת עומסים ממנהלים ובשיפור האפקטיביות הניהולית.


אודות דני וידיסלבסקי


הדפס מאמר

גרסת הדפסה למאמר:

http://www.publisher.co.il//article/11064/תנועה-מפותחת-מדוע-זה-מסוכן-לארגון-חלק-שני