הופעתן של נעלי הפוינט | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


הופעתן של נעלי הפוינט

פורסם בתאריך 05/03/2008 ע"י אילנית רוזנברג בקטגוריה אומנות | צפיות: 3099 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: בלט, נעלי פוינט

אחד המאפיינים המובהקים המזוהה עם הבלט הקלסי הוא העליה על קצות האצבעות באמצעות נעלי הפוינט. אלו נעלים שבחזיתן גבס מיוחד המאפשר את העמידה על קצות האצבעות וסולייתן מעובה, על מנת לתת תמיכה לקרסול, בשעה שמשקל הגוף נתון על בהונות כף הרגל.

ראשית השימוש בנעלים אלו נעשה במחצית הראשונה של המאה ה-19, עם פריחתה של התקופה הרומנטית באמנות. נושאי הבלט בשנות השלושים של מאה זו נלקחו מאגדות ופנטזיות אודות יצורים דמיוניים על אנושיים ("הסלפידות" , "ג'יזל"). כדי ליצור את התחושה השמיימית העל-טבעית עלו הרקדניות על קצות אצבעותיהן כשתלבושתן עשויה מבד חצי שקוף וקליל. הרקדניות הראשונות פורצות הדרך, נאלצו לרפד את פנים נעל הריקוד הרכה בפדים, בשעה שעמדו על קצות אצבעותיהן, אך המאמץ הרב שנלווה לעמידה על נעל רכה ניכר היה בזרועותיהן ובפניהן, כך שהמראה הכללי לא היה מחמיא.

את נעל הפוינט הראשונה יצר הכוראוגרף פיליפו טליוני עבור בתו מרי טליוני, הרקדנית המהוללת באותה תקופה(1804-1884), כדי שתוכל להאריך את משך שהייתה על קצות אצבעותיה, תפחית את המאמץ הכרוך בעמידה על קצות האצבעות ותעצים את אשליית הריחוף השמיימית אוורירית, אותה שאפו הכוריאוגרפים להשיג.

מרי טליוני, בהופעתה ב-"סלפידות" (1823) לפי כוריאוגרפיה שיצר אביה עבורה, הביאה את הבלט הרומנטי לשיאים שטרם נראו עד אז. בהיותה דקיקה וקלילה (בשונה מהרקדניות באותה תקופה) עדינה ומלאת חן, אפשרה לה נעל הפוינט להכנס לדמות העל-ארצית בהצלחה כובשת.

נעל הפוינט ספקה את האמצעי הטכני שאפשר התנועעות חופשית על קצות האצבעות. מעתה נתן היה להרחיב ולפתח את אוצר התנועות שבוצעו על פוינט כמו גם את הפן האמנותי של צעדי הבלט (קווים יפים יותר, תנועה שזורמת ללא מאמץ פיזי ניכר ולכן גם הבעות פנים מלאות רגש בהתאם לעלילה).

מאז עברה הנעל שינויים ושכלולים שנועדו להפחית את האי נוחות והכאב שעלולים ללוות את השמוש בנעלי פוינט.
נעל הפוינט נועדה אמנם ליצור את אשלית הריחוף בתקופת הבלט הרומנטי, אך נותרה על רגליה של הרקדנית גם בתקופות שלאחר מכן ללא שום קשר ליעוד הראשוני. כיום מזוהה נעל הפוינט עם בלט קלסי וניאו קלסי והיא חלק ממאפיניה של הרקדנית הקלסית. נתן למוצאה אפילו ביצירות מחול ג'אז קלסי . הכוריאוגרף ג'ורג' בלאנשין (1904-1983),ׂ מי שהיה מנהלה האמנותי של ה-"ניו יורק סיטי בלט" על פני עשרות שנים, הרבה להשתמש בעבודותיו הנאו-קלסיות בנעלי פוינט.

כל ילדה שמתחילה לבקר בשיעורי בלט קלסי מחכה ליום בו תטופף לראשונה על נעלי פוינט. שני השיקולים שיש להתחשב בהם בטרם ניתן האישור לעלות על פוינט הם חוזקן של עצמות כף הרגל והשליטה בשרירים הנושאים את משקל הגוף. מורות מוסמכות להוראת הבלט לא תאפשרנה שימוש בנעלי פוינט בטרם מלאו לתלמידה שתיים עשרה, וגם זאת בתנאי שמאחוריה מספר שנות לימוד מסודר.

 

לפני גיל שתיים עשרה העצמות הקטנות של כף הרגל עדין רכות, והעמסה של משקל הגוף עליהן עלולה להזיק להן. כל מערכת שרירי הגוף פעילה בשעת עליה על פוינט, החל ששרירי הצוואר דרך שרירי הגב, הכתפיים, הבטן, הישבן , הירכיים, השוקיים וכמובן שרירי כף הרגל. אפילו הידים לוקחות חלק בשעת הפעולה כדי לסייע בשמירה על יציבה בריאה, שכן עמידה על אצבעות מחייבת גם יציבה נכונה תוך הפעלת שרירי הבטן והגב בו זמנית, על מנת למנוע לורדוזה מותנית ( שקע של עמוד השדרה באזור המותניים). כל השרירים עובדים בהרמוניה, כדי לעזור לשאת את הגוף גבוה ככל שאפשר, ועל ידי כך להפחית מהעומס שנוצר על שטח כה קטן של קצות האצבעות.

דרוש זמן כדי לבנות ולפתח מערכת תומכת של שרירים. גם ההבנה וההכרה של כל אותם גורמים שלוקחים חלק בעבודה נכונה ובריאה נרכשות במשך שנים. המשתמע מכך הוא, שעל מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים בגוף, יש להתחשב ברמה אליה הגיעה התלמידה ובגילה, בטרם ינתן לה האישור לעלות על פוינט.
 

אודות אילנית רוזנברג

עוסקת בתחום הבלט שלושים שנה.

אילנית רוזנברג

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר