יזמות והימורים - שני דברים שונים | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


יזמות והימורים - שני דברים שונים

פורסם בתאריך 10/30/2008 ע"י יוסף שביט בקטגוריה עסקים וכלכלה | צפיות: 2034 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: יזמות, שיווק, תוכנית עסקית, תכנון, הימורים, הצלחה, עסק, עסקים

יזמות עסקית הינה תהליך המשלב שלושה גורמים - לקוח , בעל ממון ובעל רעיון. עם זאת, יכול גורם מסוים להיות שניים מתוך שלושת הגורמים שהוזכרו ובלבד שיתקיים תיווך בין צורך של הלקוח למוצר או שירות שמציע בעל הרעיון. בשילוב נכון בין שלושת הגורמים, נוצרת אינטראקציה שיכולה להתפתח לעסק שזוכה עם השנים להצליח במטרות אשר הוכתבו לו מראש. על אף שהמשפט האחרון "הצלחה במטרות שהוכתבו", נשמע הגיוני ודי בנאלי, הוא אינו תמיד נכון. יזמים רבים אינם יוצרים תוכנית פעולה מסודרת המכתיבה את המטרות העסקיות, את היעדים ואת ערכי הפעילות אשר על בסיסם מתקבלות ההחלטות. גם אם יש סוג של תוכנית, היא אינה כוללת כימות נכון של המטרות והיעדים שכולל זמן , כמות ואיכות. על כן, יזמים רבים פשוט "זורמים" להם תוך שהם מתנהלים בשיטת כיבוי השרפות שכה מוכרת במחוזותינו ועם הזמן נעלמים.

 

מחקרים רבים מראים, כי שיעור הישרדות העסקים הקטנים ובינוניים בישראל עומד על 30% בשנה החמישית לקיומם, נתון מדאיג לכל הדעות. הדבר, מעלה את השאלה, מה מוביל לקריסתם של עסקים רבים כל כך ?. מניסיוני כיועץ עסקי ומרצה ליזמים עולה כי יזמים רבים מתחילים מיזם מתוך חלום, מעין הגשמת פנטזיה עסקית. הדבר אינו רע, עם זאת, כאשר היזם מתחיל לוותר על תהליכים בסיסיים כמו ניתוח השוק, בניית תוכנית עסקית, זיהוי סיכונים פוטנציאליים וכיו"ב לפני הקמת העסק ובניית בסיס ידע במהלך פעילות העסק הם פשוט לוקחים סיכון לא מחושב. השיטה הלקויה הזו, מזכירה מאוד את התנהלותו של המהמר הממוצע שנכנס לקזינו - עם כניסתו הוא יודע כמה כסף יש לו אבל אין בידו את היכולת לשער עם כמה יצא - זה אחרי הכל עניין של מזל.

חוקרים שונים, ניסו בעבר לזהות תכונות אופי המאפיינות יזם. בין התכונות שהוזכרו ניתן לזהות שתי תכונות חשובות במיוחד - היכולת והרצון ללמוד והיכולת לנהל סיכונים כראוי. בתהליך הלמידה לומד היזם מהם הסיכונים האפשריים
? סיכונים הקשורים לעסק : תגובת מתחרים, זיהוי לקוי של צרכי לקוחות ורצונותיהם, סיכונים פיזיים, סיכונים עקב כוחות טבע, סיכונים עקב בעיות מאקרו כלכליות, מגמות חברתיות, דמוגראפיות ועוד.
? סיכונים אישיים : סיכונים פיננסיים, סיכוני קריירה ובזבוז זמן, סיכונים משפחתיים ועוד.
כל סיכון הינו פוטנציאל ממשי לנזק או אפילו לקריסת העסק.

בתהליך הקמת העסק על היזם לזהות כל סיכון אפשרי ולתת עליו את הדעת. ניתוח הסיכון חייב לכלול מספר גורמים
1. הסתברות התרחשות הנזק
2. ההשפעות שתיגרם במידה ויתרחש הנזק
3. כיצד ניתן למנוע או להפחית משמעות את הסיכונים.

קיימות מספר דרכים למניעת הנזקאו צמצומו וביניהן העברת הסיכון לגורם שלישי כדוגמת חברת ביטוח, יצירת קרן אליה יופרשו כספים למקרים חריגים, יצירת תוכניות פעולה למקרה חריג (לדוגמא נוהל התנהלות בשעת שריפה), גיוס שונה של עובדים בעלי יכולות שונות וכיו"ב. בחלק מהמקרים עצם המודעות לאפשרות שיגרם נזק מאפשרת את צמצום הסתברות התרחשותו. כלים נוספים לצמצום נזקים בעסקים כוללים תהליך למידה מעמיק של נושאים משפטיים רלוונטיים וביניהם כתיבת חוזים, חוקים וכיו"ב - דברים אלו יאפשרו להגן על בעל העסק במקרים חריגים.

לסיכום, תהליך היזמות הינו תהליך שיכול להוביל להצלחה רבה ולהגשמת חלומות. עם זאת, בכדי שהחלום יתגשם ולא יוביל לקריסה עסקית ואישית של בעל העסק, על היזם להיות מתוכנן ולנצל את העובדה שבעסק בניגוד לרולטה יש אפשרות לצמצם סיכונים ובכך למקסם את סיכויי ההצלחה.

לפרטים נוספים ולשאלות כנסו לאתר הבית - www.hadrachot.com

 

אודות יוסף שביט

יוסי שביט הינו יועץ עסקי ומרצה בתחומי היזמות, הניהול, השיווק, התקשורת ועוד. בעל תואר ראשון בניהול מערכות בריאות ותואר שני במנהל עסקים במגמה ליזמות והיי-טק באוניברסיטת בן גוריון. יוסי ייסד ומנהל עד היום את העסק "אפיקי יוזמה", הינו בעל ניסיון יזמי רב הן בפן היעוצי הפרקטי ליזמים רבים מאזור באר שבע, הדרום והארץ בכלל והן בפן האקדמי כעוזר מחקר במחקרים בתחומי היזמות.ניתן לעיין באתר העסק http://hadracho

יוסף שביט

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר