משכנתאות בריבית הפריים | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


משכנתאות בריבית הפריים

פורסם בתאריך 10/15/2009 ע"י גליה שריד בקטגוריה משכנתאות והלוואות | צפיות: 1083 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: משכנתא, משכנתאות, בשכנתה בריבית פריים, מחשבון משכנתא, משכתנא משתנה, משכנתה, נדלן, רכישת דירה, דירות

הורדת ריבית בנק ישראל לשפל חסר תקדים, במהלך השנים 2008 ו – 2009, הביאה לעליה בכמות רוכשי הדירות ובהתאם גם לאלו שנוטלים משכנתא לצורך רכישת דירה, כאשר רבים מנוטלי המשכנתאות בחרו במשכנתאות בריבית הפריים, שנגזרות מריבית בנק ישראל. ריבית הפריים הגיעה לשיעור נמוך במיוחד הנמוך מ – 2%, ובתנאים אלו קשה שלא להתפתות ולרכוש דירה, כאשר ההחזר נמוך, בפרט בהשוואה לתשואת השכירות שניתן לקבל על דירות – לאור העובדה שמחירי השכריויות לא השתנו באופן משמעותי ובמקומות מסויימים אף עלו.

האם ההחלטה על רכישת דירה באמצעות משכנתא בריביות שפל הינה נכונה? התשובה לשאלה זו תלויה כמובן במספר גורמים ואין היא חד משמעית. לעתים קרובות שאלה זו מתבררת רק כעבור חודשים או שנים רבות ובדיעבד, כך שבמועד נטילת המשכנתא קשה להעריך ולחזות במדויק אם עסקת המשכנתא הינה משתלמת או כרוכה בסיכון שאינו סביר. ניתן כמובן להעזר במחשבון משכנתא, אז כלי זה מוגבל שכן הוא מתחשב אך ורק בפרמטרים ידועים מראש.

בין היתר, השאלה אם משתלם לקחת משכנתא תלויה בעסקה ובמחיר הנכס (אם נרכש במחיר הוגן או במחיר גבוה משוויו האמיתי), אם ריבית בנק ישראל תישאר ברמות נמוכות עוד תקופה ארוכה או שמא התגברות הלחצים האינפלציוניים תביא לעלייתה וכיו"ב. יש המביאים בחשבון שיקולים נוספים כדוגמת עסקאות חלופיות בשוק ואלטרנטיבות אחרות ועוד.

מאחר שמדובר בגורמים שמשתנים מעסקה לעסקה, הרי שקשה לקבוע כללים או עקרונות אחידים בנושא. יחד עם זאת, טרם נטילת משכנתא בעת זו, בה תנאי המשכנתאות נמצאים בשפל, חשוב ליתן את הדעת לכמה סוגיות חשובות:
1. משכנתא בריבית הפריים היא כמובן משכנתא משתנה, שמרכיב הריבית בה נבחן ו/או מתעדכן מדי חודש בחודשו. שינויים אלו אינם מתאימים לחלק מהאנשים, שאינם בנויים לאי וודאות ותנודתיות ברמה חודשית.
2. נטילת משכנתא בריבית שפל, משמעותה כיוון עליה בלבד. כלומר, אין ספק שריבית הפריים, ובהתאם גם החזרי המשכנתא, יעלו תוך תקופה מסויימת, גם אם המועד בו תבוצע עליה משמעותית אינו ברור. על כן, יש לקחת בחשבון עליה אפשרית של החזרי המשכנתא, גם בשיעורים של עשרות אחוזים. חשוב לבדוק אם העסקה תהיה בעיניכם משתלמת גם בהינתן אפשרות עליה כאמור, ואם תוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא גם אם הריביות יעלו, בתרחיש סביר זה.
3. בתקופה בה יש נהירה אחר משכתאות, הדבר עלול להביא להתפתחות בועה בשוק הנדל"ן, ולקבלת החלטות בלתי רציונליות, רק בגלל הפיתוי בקבלת משכנתא בתנאים נוחים. יש להיזהר מכניסה לעסקאות מתוך גחמה או פיתויי שווא.

לסיכום, על אף סביבת המשכנתאות הנוחה שנוצרת לעתים בעקבות הורדת ריביות על ידי בנק ישראל, ממלץ להיזהר ולשקול היטב את כל השיקולים, טרם נטילת משכנתא בעת זו.

אודות גליה שריד

משכנתא פורטל

גליה שריד

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר