מטבחים ביפן | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מטבחים ביפן

פורסם בתאריך 09/10/2009 ע"י שרון דהן בקטגוריה עיצוב פנים | צפיות: 732 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: מטבחים, מטבח, עיצוב מטבחים

ביפן המטבחים עוצבו סביב בורות שהוסקו בפחם. השימוש בתנורים מטבחים החל במאה השלישית לספירה. תנורים אלו היו למעשה הראשונים שנמצאו בשימוש האנושות. תנורים אלו עשויים חמר וטיט והוסקו על ידי עץ, נקראו "קאמאדו". לאחר התפתחות הקמאדו בישלו מטבחים בשתי השיטות – התנור שימש לחימום אורז בזמן שבור ההסקה חימם את הבית ושימש לבישול מרקים. היפנים הקפידו על היגיינה כבר בימי הביניים בעת שהאירופאים סבלו ממחלות וסניטציה נמוכה מאוד. לכן גם המטבחים באותה עת היו נקיים. הנשים היו אמונות על הבישול ותפעול המטבחים במטבחים המשפחתיים, ואילו במטבחים המקצועיים בקרב האצולה, בעיקר גברים נהגו לטפל. היפנים הקפידו על מזון טרי והיו בעיקר צמחונים עד לכניסת הבשר במאה ה-3 מקוריאה. הקוריאנים ייבאו אל יפן שיטות מגוונות לשימוש באורז הנפוץ ביפן ובכך שינו את השיטות והשימוש במטבח היפני. סושי, למשל, התפתח מצורת שימור בשר דג באורז לא מבושל וחומץ – עד שהפך למאכל המוכר לנו כיום. הן תהליכי הבישול והן המאכלים משקפים את הנטייה להרמוניה הקיימת בתרבות יפן, כאז גם היום.
מטבחים היפני לא היה מקור היחיד להרמוניה – גם מטבחים הסיני דגל כבר בימי הביניים בתפיסה זו. ידוע כי לשתי התרבויות השפעות עצומות זו על זו – כך גם בתחום הפעלת המטבחים בעת העתיקה. המטבחים בסין הופעלו אף הם בשיטות דומות, אולם נעשה שימוש בחומרי גלם נוספים אשר היפנים נמנעו מהם בשל צמחונות. כיוון שמירב האוכלוסייה הסינית הייתה דלה מאוד באמצעים – הן מקורות אנרגיה להפעלת מטבח והן חומריים – מתכונים רבים נשענים על הכנה במטבח דל אמצעים בו ההכנה קצרה ומשלבת בתוכה מירב הטעמים והמרכיבים שאפשר במינימום זמן הכנה והוצאת אנרגיה. המעמד השלט נהנה כמובן ממטעמים אשר הוכנו במטבחים משוכללים ביחס לעם, והמנות היו משופעות טעמים ומעודנות. חשיבות עיצוב הבית לפי תורת הפנג-שווי הסיני השפיעה כמובן גם על מיקום המטבח בבית, ומיקום כל פרט במטבחים כבר בעת העתיקה.
לאחר המצאת הארובה עברה האנושות משימוש באש מחוץ לכותלי הבית – אל כותלי הבית. האש דלקה מתחת לארובה, ומעליה הועמד סיר מתכת (ברזל ברונזה או נחושת) במקום כלי החרס במטבחים הקדומים יותר. סירים אלו נתלו על גבי מוט וניתן היה לכוון את מיקומם מעל האש בכדי לשלוט במידת הבישול. כמו כן הומצאו מתקני צליית בשר משוכללים לצלייה במטבחים מעל האש,כגון מתקן שהומצא על ידי ליאונרדו דה-וינצ'י לצלייה אחידה במתקן המסתובב אוטומטית.
השימוש בתנורים שינה את פני המטבח הימי ביניימי לקראת סוף אותה תקופה, ונותר כמעט זהה עד למהפכה התעשייתית הפקת החשמל ושינוי אספקת המים.
עם התקדמותם של אלו חלו שינויים המקרבים את עיצוב המטבחים הישן אל העיצוב המוכר לנו היום – המטבחים המודרניים יותר. המצאת תנורי ברזל אשר האש סגורה בהם לגמרי, כיריים המאפשרים בישול של מספר סירים בעת ובעונה אחת, אשר היו בעיקר נחלת המעמדות הגבוהים.
 

אודות שרון דהן

כותב המאמר שרון דהן מנהל פורטל רמונט - אתר השיפוצים , בנייה ועיצוב הבית המקיף בישראל

שרון דהן

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר