המאפיניים הפליליים לעבירות האונס | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


המאפיניים הפליליים לעבירות האונס

פורסם בתאריך 04/08/2018 ע"י ויאם נוג׳ידאת בקטגוריה חוק ומשפט | צפיות: 1436 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: אונס, מאפייני זיהוי פלילי, אלימות, מצב חסר אונים, קורבנות.

הגדרת הבעיה. אונס הוא פשע מאוד ספציפי, שמהותו סיפוק אלים לצורך מיני, אשר חשיבותו בהתנהגות האנושית היא אחד המקומות המובילים לקשיים בחקירת פשעים אלה, הנובעים, מצד אחד, מהספציפיות בתחום יחסי המין, ומאידך גיסא אין תמיכה מדעית ופלילית מספקת בפעילותם של גופי החקירה לפני המשפט בסוגיות אלה, בפרט בכל הנוגע לשלמות המאפיינים הפליליים של פשעים אלה. נראה כי שני היבטים אלה דורשים מחקר נוסף, תוך התחשבות בצורכי הפרקטיקה כדי למלא את הפערים הקיימים, אשר מטרתם במאמר זה.
בזמנים שונים תשומת הלב הבעייתית הזאת הושלמה על ידי מדענים מקומיים וזרים ידועים , עם זאת, עד כה יש בעיה של תמיכה משפטית משבעת רצון לחקירת עבירות האונס, תוך התחשבות במצב הנוכחי של רמת הפגיעה מפשעים מסוג זה.

מטרת המאמר. לחקור את המאפיינים הפליליים לעבירת האונס, בהתאם למאפייני עבירות אלה ויחסיהן עם הקורבנות, וגם כן לנתח את מרכיביו.

רלוונטיות הנושא. ניתוח הפרקטיקה של חקירת האונס מראה כי חשוב ביותר לקחת בחשבון את אופי היחסים בין העבריין והקורבן, אשר זה אינו מספיק, לדעתנו, מופנית תשומת הלב לשיטות הקיימות לחקירת האונס. ככלל, המאפיינים הפליליים של אונס מוצגים ללא הבדל בין הפשעים אלה, אשר תלוים בנוכחות או בהעדר קשרים חברתיים בין העבריין והקורבן. אבל הספציפיות של פשע זה עוסקת ביחסים אינטימיים שבהם תפקיד משמעותי שייך לקורבן, שתכונותיה והתנהגותה האישית הן, ככלל, המפתח להקמת נסיבות רבות בחקירת האונס. זאת בשל העובדה שהקורבן והעבריין, ככלל, נמצאים ביחסי גומלין רגילים.

סקירת החומר העיקרי. נראה כי נסיבות אלה צריכות להוות בסיס למאפיינים הפליליים של עבירות האונס, אשר יאפשרו לקבוע את מנגנון ביצוען ולספק את בסיס המידע הדרוש לקבלת החלטות בהליך פלילי ספציפי. בהתחשב בכך, רצוי לחלק את המאפיינים הפליליים של האונס לשתי קבוצות נפרדות: - אונס שבוצע על ידי אדם לא מוכר לקורבן (היעדר קשרים חברתיים ביניהם); - אונס שבוצע על ידי אדם מוכר לקורבן.

אונס שבוצע על ידי אדם לא מוכר לקורבן, ככלל, יש אופי להתקפת הקורבן לצורך קיום יחסי מין. קטגוריה זו של פשעים יכולה להתבצע לבד או על ידי קבוצה של אנשים. עבור קבוצת האונס זו ישנן המאפיינים הבאים.

זהות העבריין. אונס של קבוצה זו נעשה בעיקר על ידי צעירים (כולל קטינים) וגברים עם תכונות שליליות: -
- העדר עבודה קבועה או מיומנת ( ומכאן מעמד חברתי נמוך);
- נטייה לעבירות;
- זלזול וחוסר כבוד אכזרי ליחסי המין כלפי הצד השני;
- התמכרות לאלכוהול או לסמים;
- נוכחות תסביך נחיתות והרצון לאישוש עצמי;
- נוכחות הפרעות נפשיות (לתרום להופעה ופיתוח של תכונות כגון עצבנות, אכזריות, תוקפנות);
- נוכחות של חריגות ואבנורמליות מינית (גילויים פתולוגיים של תשוקה מינית);
- רישום פלילי, לרבות בגין ביצוע עבירות מין.
עבור עבריינים רבים האונס הוא לא רק סיפוק מיני רגיל, אלא גם סוג של חיזוק עצמי, אשר מלווה בשפל, אלימות פיזית ונפשית נגד הקורבן. בכל מקרה ספציפי, אישיותו של העבריין עשויה להיות מגוונת בתכונות שליליות אלה. אשר ניתן לסווג מספר סוגים של עבריינים בקטגוריה זו: "ציידים" (לצוד נשים לא מוכרות, ופתאום לתקוף), אנסים פדופילים (ביצוע אונס בנערים וצעירות קטינים),אנסים מטורפים (להשיג סיפוק מיני מאלימות בשילוב אכזריות, התעללות או רצח), וכו.

שיטות הכנה, ביצוע והסתרה לעבירת האונס. אופייני למעשי העבריינים בקטגוריה זו הוא הציפייה לקורבן במקום נוח ומסוים להתקפה (למשל, בדרך מהבית לעבודה או לימודים). לפעמים פעולות ההכנה מורכבות בבחירת קורבנות מסוימים, שהעבריין מבקר במקומות שבהם נשים רבות, בוחר את הכי אטרקטיבית, לדעתו, וצופה בהן, ואז מבצע ההתקפה. בעבר, התוקף יכול במשך זמן רב לעקוב אחרי הקורבן המיועד, לומד את תוואי התנועה שלה וזיהוי המקומות הנוחות להתקפה. פעולות אלה דומות למי שמבצע אונס סדרתי, לפתות נשים (במיוחד קטינים) למקום מסוים בתירוצים שונים (נא לציין את הדרך, את ההצעה לקחת הביתה, לכאורה לבקשת ההורים, הבטחה להראות מקום מעניין , בעלי חיים, ציוד מחשב, או משחקים וכו).
פעולות המכוונות ישירות לקיום עבירת האונס ניתנות לחלוקה לשתי קבוצות הקשורות זו בזו:
1) לדכא את הרצון ולהתגבר על התנגדות הקורבן; 2) קיום יחסי מין עם הקורבן.
פעולות הקבוצה הראשונה - מתבצעות במקרים רבים בשימוש אלימות פיזית (חבלות, מכות, דקירות, חתכים, איפוק ידיים ורגליים). לעתים קרובות, משולב עם הצקה לקורבן (לדוגמה , ביצוע אונס על ידי קבוצת קטינים), אשר מלווה בהחדרת חפצים שונים בכפייה לתוך גוף הקורבן (בקבוקים, מקלות). לעתים קרובות, אנשים אלימים משתמשים באלימות כדי לדכא את הרצון להתנגד, אשר באה לידי ביטוי בביטויים של איומי רצח או פגיעה גופנית, כולל השימוש בנשק קר או חם.
פעולות הקבוצה השנייה – קיום יחסי מין עם הקורבן המתממשים בצורה אלימה - החדרת איבר המין הזכרי לאיבר המין של הקורבן נגד רצונה(החדרת איבר המין של העבריין לתוך נרתיק האישה), אשר יכול לגרום להריונה. ראוי לציין כי הקדמה בכוח של הפין לתוך פי הטבעת או הפה כדי לספק תשוקה מינית היא לא אונס, אלה סיפוק אלים של תשוקה מינית בצורה לא טבעית( מעשה סדום). שיטות הסתרת האונס שבוצע על ידי אדם לא מוכר לקורבן הן: א) ביצוע התקפה פתאומית הגורמת חבלה גופנית לקורבן וכניסתה לחוסר הכרה שבה כדי למנוע זיהוי אפשרי; ב) להסוות את הופעתו של העבריין; ג) הרס עקבות האונס בזירת האירוע; ד) הרס עקבות האונס על גופו ובגדיו (עקבות של דם, זרע, הפרשות ואגינליות על הגוף והבגדים, וכו).

מצב (מקום, זמן, תנאים) ביצוע עבירת האונס. תכונות המצב של קבוצת אונס זו למעשיו של העבריין נקבעים על ידי השיטות לעיל. רוב מקרי האונס שאינם קשורים ליחסים פליליים מסוימים נעשים באזורים נטושים, שטחים פתוחים (יער, מגרש ריק, שדה, יער הפארק, אתרי בנייה). לפיכך, מקום ביצוע האונס מאופיין בתכונות הבאות:
- בידוד מוחלט או יחסי ריחוק ממגע עם אנשים;
- תנאים נוחים להתקפה פתאומית;
- זמינות הדרכים העומדות בפני העבריין ליציאה ממקום אונס.
עם זאת, ישנם מקרי אונס,בקבוצה זו, שמקומם בחדרים (חדר שירות בדיסקו, כניסה למועדון הלילה, מרתף,עליית גג, וכו ') או במקום מגוריו של העבריין (במעונות, דירה, בית), שם הוא מפתה את הקורבן . אבל במקרה הזה, זירת הפשע מתאפיינת בבידוד וריחוק מכל מגע אנושי. הרוב המכריע של עבירות האונס המתבצעות על ידי עבריינים לא מוכרים מתקיים בשעות הערב או הלילה.

עקבות עבירת האונס. בשיטות הפעולה של העבריין ומצב ביצוע העבירה, מנגנון היווצרות העקבות קשור זה בזה, עקבותיו האופייניים של הפשע והלוקליזציה שלהם קשורים זה לזה. עבור אונס שבוצע ע?י אדם לא מוכר, למעט עקבות של אלימות פיזית (חבלה גופנית) ועקבות של קיום יחסי מין (דם, זרע, שיער), מיקרו-חלקיקים על הגוף והבגדים, המאופיינים: במעקב אחרי עקבות (נעליים, כלי רכב) במקום המתנת הקורבן; חפצים שנשארו על ידי העבריין במקום ההמתנה (בדלי סיגריות, עטיפות ממתקים, או שרידי זרעים וכו) אשר מצבעים על זמן משמעותי לנוכחות אדם במקום זה; חלקיקי אדמה וצמחייה מהמקום על הבגדים והנעליים של העבריין והקורבן (מציינים את המקום המשותף שלהם). מקור חשוב למידע על העבריין הם העדים אשר יכלו לראות אותו לפני או אחרי ביצוע הפשע. עקבות אלה משמשים כדי לחפש את זהותו של העבריין.

תכונות הקורבנות. בקטגוריה זו של אונס, רוב הקורבנות הן נשים בעלות תכונות חיוביות ומוסריות. הם הופכים לקורבנות של העבריין בטעות, בגלל גורמים אובייקטיביים, מתגוררות באזור הפשע של העיר, ריחוק ממקום העבודה או הלימודים (נאלצת לעזוב את הבית מוקדם ולחזור מאוחר); צריך לעבור במקומות נטושים (מגרשים ריקים, מחצבות, פארקי יער). לפעמים נשים כאלה נמצאות במקום מסוכן בלילה והופכות לקורבנות של פושעים עם הפרעות נפשית.
יש לציין כי במקרים רבים המפורטים בקטגוריה זו , ובגלל המאפיינים הפסיכולוגיים כמו הפחד הגדול לקורבנות ע?י התקפה פתאומית ואיומים מצד העבריין אינן מפעילות התנגדות למעשה ולא קוראים לעזרה. לדוגמה, תחושה של חוסר אונים יכולה להתעורר אצל נשים - קורבנות כתוצאה לביצוע עבירות אונס ע?י קבוצת אנשים. א.ס. אנדרייב ו ל.נ.קייקו, שערכו מחקר על הקשר בין "הקורבן והעבריין" במקרים כאלה, צוין כי יותר מ 43% מהקורבנות לא מתנגדות.
אבל יש גם מקרים של התנהגות פרובוקטיבית ולא מוסרית של הקורבן . לדוגמה, התנהגות הקורבן הרשלנית (התקשרות חסרת אחריות ורשלנית עם גברים לא מוכרים, הסכמה לשתיית אלכוהול במקום נטוש ולא מוכר) יכול לעורר אצל אדם בעל תכונות אישיות שלילית לבצע פשע.

אונס שבוצע על ידי אדם מוכר לקורבן. קבוצת פשעים אלה שונה מקבוצת הפשעים הקודמת, על ידי העובדה כי העבריין בעת קיום יחסי המין משתמש בקשרים החברתיים הקיימים בינו לבין קורבן האלימות (עבודה משותפת , קרבת משפחה, שכנים, ידידות). נסיבות אלה משפיעות באופן משמעותי על מנגנון ביצוע האונס ועל המשך חקירתו במונחים של קביעת נסיבות ספציפיות (משימות טקטיות),וגרסאות. לעבירות אונס אלה ישנן המאפיינים הבאים:

זהות העבריין. פרויד זיגמונד הוסיף והפנה את תשומת הלב לעובדה כי ישנם אנשים רבים שאינם נורמליים בחייהם המיניים, אבל הם ככל אדם רגיל וטבעי מבחינת ההתפתחות התרבותית והאנושית. אך רק המיניות נותרה נקודת החולשה שלהם. לכן מנקודת המבט החברתית, בקרב המתעללים המינית, זוהי דווקא קטגורית האנשים, המאופיינת על ידי חיפוש אחרי אובייקט מיני בסביבה הקרובה שלו.
העבריינים שמבצעים אונס באנשים ממכריהם נפגשים בין קבוצות חברתיות שונות, ויכולים להיות בעלי מעמד חברתי שונה. הם יכולים להיות נציגים של כל שכבות האוכלסיה.עובדת ההיכרות עם הנפגעת משמשת את המתעלל כדי ליצור הגנה לעצמו מפני תביעה אפשרית, וקובע את אופן פעולתו (הכנה, ביצוע, הסתרת הפשע). כפי שמראה בפועל, זה יוצר את הבעיה הגדולה בתביעה על מנת להוכיח את העובדה לביצוע יחסי מין בכפיה.
יש לציין כי החקיקה הפלילית של מדינות שונות מגבשת בצורה שונה את הרכב האונס תוך התחשבות בקטוגריה זו של הפשעים. לדוגמה, על פי סעיף 345 לחוק העונשין הישראלי מכיר באונס, קיום יחסי מין עם אישה, בלא הסכמתו החופשית או בהסכמתה, אשר הושגה במרמה לגבי זהותו של האדם שהגיע אליה באמצע אקט מיני או לטיב המעשה עצמו. הרמאות במקרה זה (חלק 3 , סעיף 346 ) נחשב, למשל, מצב שבו הבטחת שווא לנישואין, התחזות כפנוי למרות היותו נשוי, במציאות הוא לא כך. כלומר, העבריין ע?פ החקיקה הפלילית הישראלית הוא מי שמפת אישה לקיים יחסי מין על ידי דיווח מידע כוזב בכוונה, בפרט, מבטיח לבצע פעולות מסוימות שבהן האישה מעוניינת. באוקראינה למשל, מבחינה זו, נעשה שימוש בגישה שונה לחלוטין. בהחלטת בית המשפט העליון של אוקראינה "על פרקטיקה שיפוטית במקרים של פשעים נגד חופש מיני ויושרה מינית» מספר 5 מתאריך 30/05/2008 הדגישה חד משמעית כי אונס צריך להיות מובן על ידי קיום יחסי מין טבעיים בין אנשים, תוך התעלמות מהרצון של הקורבן ועם שימוש באלימות פיזית, איום לשימוש בו או שימוש במצב חסר אונים של אדם זה. רשימת הפעולות הבלתי חוקית, שקובעת את אונס, היא ממצה. לכן, מעשיו של אדם אשר השיג את הסכמת בני המין השני כדי לקיים יחסים באמצעים אחרים, כגון על ידי הצעות פולשניות להיכנס ליחסי מין או דרך הטעיה או התעללות באמון (הצהרת אהבה, הבטחה שווא להתחתן, לשלם עבור שירותי מין, וכו). לא יכול להיחשב כאונס (פסקה 1).

שיטות הכנה, ביצוע והסתרה לעבירת האונס. כאמור, עובדת היכרותו של העבריין על ידי הקורבן משפיעה באופן משמעותי על דרכי מעשיו. הם יכולים להתחלק לשני מרכיבים:1) תגובת הקורבן לאלימות המינית, אשר בקלות הייה מפתה אותה למקום נוח עבור קיום יחסי המין; (2) קיום יחסי מין בתנאים, כי לדעת העבריין, הקורבן יכולה לפנות לגורמי אכיפת החוק.
תגובת הקורבן לאלימות המינית ופיתוייה למקום נוח לקיום יחסי מין מתבצעות על ידי התוקף בגלל תכונותיה האישית (תמימות, חוסר ניסיון במערכות יחסים מיניים, התמכרות לאלכוהול, מחלת נפש). בפרט, הזמנה לאירוע ביקור לכבוד יום ההולדת שלו, חגיגה של אירוע מסוים, פיקניק ועוד. כתנאי לקיום יחסי מין בכפייה, אשר מנעו מן הקורבן לפנות לרשויות אכיפת החוק, היא השימוש באיומים ואלימות פיזית, הפצת מידע המשמיץ את הקורבן, ואמצעים אחרים של לחץ פסיכולוגי. כאחת האפשרויות למעשיו של העבריין הוא השימוש במצב חסר אונים של הקורבן שבו הוא ממוקם או מוצג על ידי הכנסה לתוך גופה אלכוהול, כדורי שינה, תרופות חזקות, או סמים.
לכן, כאשר העבריינים מבצעים אונס בקרב מכריהם , העבריינים משתמשים:
1 ) באלימות פיזית כדי להתגבר על ההתנגדות הקורבן במהלך יחסי מין;
2 ) שימוש בכל מיני איומים על מנת למנוע מהקורבן לפנות אל רשויות אכיפת החוק;
3 ) שימוש במצב חסר אונים של הקורבן, אשר עשוי להיות עקב מחלה, הכנסה לגוף אלכוהול, כדורי שינה, סמים.

מצב (מקום, זמן, תנאים) ביצוע עבירת האונס. המספר הגדול ביותר של עבירות האונס בקטגוריה זו מתבצעות בחדרים (דירות ובתים), בדרך כלל במקום מגוריו של האנס או הקורבן, הקשורים על ידי קשר נישואין או יחסי ידידות. לפעמים עבירות אונס כאלה יכולות להיות בחיק הטבע (למשל, במהלך הפיקניק). חלק ניכר מקורבנות עבירות האונס המכירים את העבריין מתרחשים בשעות היום בהעדר אנשים מקורבים להם. אבל יש מקרים שבהם האונס נעשים בקבוצה של חברים או קטינים המוכרים זה לזה.

עקבות עבירת האונס. בקטגוריה זו של אונס, עקבות נוכחותו של המתעלל בזירת האירוע אינן בעלות משמעות זהה לזו שבמקרים אונס של קבוצת הסיווג הקודמת שאין כל אפשרות לאתר ולזהות את האדם. העובדה שהאונס בוצע על ידי אדם מסוים (מוכר), ובפניה על ידי הקורבן עצמה לרשויות אכיפת החוק ובעדות שלה שלאחר מכן. לכן, עדיפות ניתנת לעקבות אחרים המאפשרים לנו לקבוע את השלמת האופי האלים להמעשה המיני , נוכחות של כוונה נכונה ומוטיבציה. בפרט, עקבות אלה עשויים להיות מעשים, מצד אחד, לפני קיום יחסי המין בכפיה, ומצד שני, התרחשותם לאחר ביצוע האונס.
בהתחשב לעדות הקורבן עשויה גם היא להיות שותפה לביצוע העבירה, לכן העדות שלה חייבת להיות מאושר ע?י מקורות אחרים. בפרט, עדים מהסביבה הקרובה של הקורבן והחשוד, שידע:
- על מהות ואופי היחסים בין החשוד לנפגעת;
- עובדת פגישתם במקום מסוים;
- על הנסיבות שקדמו לפגישה זו;
- על האירועים שהתרחשו לאחר הפגישה.
יחד עם עקבות ביצוע יחסי מין בכפיה (פגיעה גופנית, הפרשות זרע, דם וכו), עדויות של עדים על נסיבות אלה עשויות להיות בעלות משמעות נסיבתית בהליכים פליליים.

תכונות הקורבנות. הקבוצה הגדולה ביותר של קורבנות הן נשים וקטינות, שאיתן העבריין מכיר מזמן והיו בקשר מסוים. רמת ההכריות עשויה להיות שונה. על בסיס זה בקבוצה זו ניתן להבחין בשתי קבוצות משנה, אשר הן שונות משמעית זה מזה:
א) קורבנות שנפגשו עם העבריין ערב האונס (בדרך כלל אלה נערות, אשר מסכימות בחוסר זהירות ליצור קשר עם גברים זרים, למשל, לנהוג במכונית יקרה, ללכת לביקור, לשתות משקאות אלכוהול);
ב) קורבנות שהיו עם העבריין במערכות יחסים ארוכת טווח (קרובי משפחה, שכנים, חברים בעבודה או בלימודים).
התנהגות הקורבנות מאופיינת במצבים שאין להם התנגדות תחת השפעת האיומים מצד העבריינים (פושעים), ואת מקום ביוצע עבירת האונס הוא בדרך כלל בדיור. נסיבות אלה יכולות לשמש הגנה על ידי הצהרת החשוד (נאשם) כי רואה בהתנהגות האישה כהסכמה לקיום יחסי מין.

לסיכום, האמור לעיל, יש לציין כי ההיווצרות המאפיינים פליליים של עבירות האונס ביחס לקבוצות מסוימות של פשעים אלה מאפשרת לציין מנגנון הביצוע שלהם וליצור בסיס למידע הדרוש, והמדויק יותר לקבלת החלטות בהליכים פליליים ספציפיים.

אודות ויאם נוג׳ידאת

עו״ד נוג׳ידאת ויאם סטודנטית לדקטורט במשפט הפלילי

ויאם נוג׳ידאת

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר