האם יש מקום לעונש מוות על מחבלים | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


האם יש מקום לעונש מוות על מחבלים

פורסם בתאריך 01/01/2018 ע"י אברהם פכטר בקטגוריה אקטואליה | צפיות: 774 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: פכטר, עונש מוות למחבלים, משפט פלילי, חוק הצבאי, עונש מאסר עולם, שופטים צבאיים, ממשלת ישראל, ממשל הצבאי, תדמית ישראל בעולם, בטחון ישראל

שלא תהיה אי הבנה בנושא – מחבל שיוצא מביתו במטרה לפגוע באזרח או חייל צה"ל, בארץ או ביו"ש, הוא בן מוות ועליו לדעת שלא יחזור חי לביתו.
אך מששפר גורלו נתפס או נפצע, הוא עובר לשלב אחר ולספירה משפטית שונה בו הכללים מכתיבים מדיניות שונה, בהתחשב בשיקולים ביטחוניים ושיקולים של תדמיתו ומעמדנו בעולם ומבחינת המשפט הבינלאומי.
לא לשכוח למדיניות של עונש מוות – כמו למקל חובלים, יש שני קצוות, ואנו חייבים לחשוב על אזרחי ישראל חטופים, חיילים או נעדרים שבידי האויב. ההתייחסות שלהם לחיי אדם שונה בעיקרה מהתייחסות שלנו, וההבדל הוא תהומי.
עונש מוות במשפט הפלילי – בוטל מזמן, ורק בחוק לעשיית דין הנאצים ועוזריהם, או בבגידה בזמן מלחמה, עדיין הסעיף קיים. אייכמן (היחידי) – הוצא למוות.
עונש מוות קיים בחוק הצבאי בשטחים המוחזקים, אך הוא לא בוצע, כמדיניות מתמשכת של ממשלות ישראל, מערכת הבטחון וצה"ל, משיקולים שציינתי לעיל.
אני הייתי התובע הצבאי הראשון בשכם במשפט בו הוטל עונש מוות על מחבל בשנת 1969 בניגוד לעמדתי וטענותיי כמייצג את מדיניות הממשלה והממשל הצבאי כשבית המשפט החליט פה אחד, כמצוין בחוק, להטיל עונש מוות.
ואכן למחרת היום, מפקד האזור, המיר את עונש המוות למאסר עולם. מאז היו מספר ניסיונות נוספים שלא צלחו.
בימים אלה, יש רוחות מלחמה המבקשים לתקן את החוק ולאפשר עונש מוות ברוב דעות, לאור האירועים האחרונים. להערכתי, הדבר לא יצלח בשל התנגדות ראשי השב"כ ומערכת הבטחון. נראה לי מטעמים פוליטיים פופוליסטיים.
מה שאני כן מציע – לתקן את החוק ולאפשר לבית משפט, הן צבאי והן אזרחי, להטיל עונש מאסר עולם, או עונש אחר ללא אפשרות חנינה בכל הסדר.
ממשלת ישראל – לא צריכה להאדיר את הרשות הפלסטינית ואת הטרור של ב"שהידים", כי הדבר ישחק לטובתם ולא ירתיע את הטרור.
אין מקום לעונש מוות – על-ידי בית משפט
האם להטיל עונש מוות על מחבלים. הסוגיה הזאת עומדת על הפרק ועל הדיון הציבורי מזה שלושה עשורים. בכל פעם שמחבל מצליח לפגוע קשות ולהשאר בחיים הרוחות סוערות ובצדק ודורשות עונש מוות. שלא תהיה אי הבנה בנושא מחבל שיוצא מביתו בכוונה לפגוע, בכל דרך שהיא בחייל, אזרח או מתנחל בתחומי הארץ או ביו"ש הוא בן מוות ועליו לקחת בחשבון שלא ייצא חי. אבל ברגע שנשאר בחיים ונתפס המצב משתנה. מחבל צריך לנטרל תוך ועקב ביצוע המעשה אסור להסס, אין מקום ללבטים לא צבאיים ולא מוסריים. אבל משיצא חי הוא עובר לספירה אחרת השיקולים שונים ודרך הטיפול בו שונה. עונש מוות במשפט ישחק לידי ארגוני החבלה, לא ירתיע ולא יפחית את הרצון לפיגועים ומעשי טרור ועלול אפילו להגבירו עם הוצאה להורג. לא לשכוח למקל שני קצוות וחיי אזרחינו וחיילנו יקרים ועדיפים על אלה של אויבנו. לפי צווי הממשל ניתן להטיל עונש מוות על מחבל בהרכב שלושה שופטים צבאיים פה אחד. מדיניות ממשלת ישראל ומערכת הבטחון היתה מאז ומתמיד לא להטיל עונש מוות. ראשי השב"כ וראשי הצבא כולל הממשל הצבאי היו נגד עונש מוות משיקולים ענייניים, שיקולי בטחון, שיקולים של תדמית ומעמד ישראל בעולם. הייתי התובע הצבאי הראשון שבמשפטו הוטל עונש מוות על מחבל, בבית המשפט הצבאי בשכם בשנת 1969 בניגוד לעמדתי. כשהצגתי את התנגדות המערכת אך שלושה שופטים פה אחד החליטו אחרת. למחרת היום עונש המוות הומר על ידי מפקד אזור יהודה ושומרון למאסר עולם. היו עוד מספר ניסיונות להטיל עונש מוות שלא צלחו. בימים אלה יש נטייה על ידי ראשי השלטון להמליץ על תיקון בחוק שיאפשר עונש מוות ברוב דעות, אך להערכתי זה לא יעבור מהשיקולים שציינתי לעיל. מה שכן הייתי מציע הוא תיקון בחוק המאפשר לבית המשפט הצבאי להטיל עונש מאסר עולם ללא אפשרות חנינה מכל סוג. מהלך שימנע ממחבל כזה להכנס לרשימה של שחרור מחבלים ,או החלפת שבויים ונעדרים. ואם כבר תיקון הייתי ממליץ על תיקון דומה בחוק הישראלי שיאפשר לבית משפט להטיל עונש עם התנייה על אפשרות חנינה בעבירות של פשעים חמורים. סעיף כזה של התניה מצוי בחוקים בארה"ב ,שם יכול בית משפט להטיל עונש ללא אפשרות חנינה בכלל או חנינה לאחר 20-25 שנה, בהתאם לחומרת העונש. סעיפים ברוח זאת רצויים מאוד גם בענישה בישראל בעבירות של פשע חמור. את המהלך והתיקון הזה, הצעתי כבר בעבר ואני מאמין שאולי בעתיד אכן יבוצע התיקון.

אודות אברהם פכטר

אברהם פכטר

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר