גישות ניהול חדשות תקציר | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


גישות ניהול חדשות תקציר

פורסם בתאריך 06/09/2015 ע"י איתמר כוכבי בקטגוריה חוק ומשפט | צפיות: 1803 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: תמחיר, שיטות חדשות, מחיר ליחידה, חשבונאות ניהולית, ניהול

 

גישות ניהול חדשות תקציר

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".
אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורס "עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.
מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

תפקידו של התמחיר: לספק מידע על עלות המוצרים, להעריך את רמת הביצוע של המנהלים, למדוד עלויות ורמת ביצוע, לפקח על עלויות ולספק מידע למקבלי החלטות ולפיכך יש לשלבו עם
גישות ניהול חדשות
גישות הניהול החדשות מבקרות את שיטת התמחיר הקלאסי הקיים בחשבונאות הניהולית וקובעות כי גישת התמחיר המסורתי מיושנת ואינה נותנת מענה לשיטות התמחיר המודרניות. התמחיר המסורתי התפתח בשנות ה-20 במפעלים יצרניים גדולים בעלי מוצר וייצור המוני של מספר מוצרים קטן, הצורכים אותה כמות חומרים, עבודה ועקיפות. בתמחיר המסורתי המרכיב העיקרי היה החומר הישיר ושכר העבודה הישיר ואילו העלויות העקיפות היו מועטות יחסית והקצאתן למוצרים על בסיס שכר ישיר, שיקפה נכונה את המצב הזה. המהפכה בשיטות הניהול, שהינה בעיקר מהפכה בניהול הייצור, הביאה לקיצור בזמני תגובה, להגדלת התפוקות, לשיפור איכות המוצרים ולהקטנת מלאים.
גישת זמני תגובה, Just In Time (יפאן) – גישה המהווה טכניקה לקיצור זמני תגובה, להקטנת מלאים ולמניעת בזבוזים במערכת. טכניקות לדוגמא מיישמי שיטה זו הן: טיפול בגודל מנת הייצור (מעבר למנות קטנות יותר), קיצור זמני כינון בתהליך, טיפול במלאים בייחוד בתהליך. חשוב לציין כי שיטה זו מחייבת אספקת פריטים ישר לקווי הייצור.
גישת TOC Theory Of Constraints ד"ר גולדרט -ניהול לפי שיטת האילוצים – התמחיר הקלאסי הוא אויב הייצור, ולפיכך השיטה שפותחה היא בת שבעה שלבים המתווה דרכים להתמקדות באילוצי המערכת השונים (צווארי בקבוק, אילוצי שוק, אילוצי מדיניות, אילוצי סרק ועוד) ומנסחת את תהליך התכנון. השיטה עוסקת בפיתוח מדדי ביצוע כמו תפוקה, מלאי והוצאות תפעוליות. הראייה לדעתו של גולדרט צריכה להיות כוללת ברמה של הפירמה ואין משמעות לעלותו של כל מוצר בנפרד. לדעתו אין משמעות מיוחדת לעלות נפרדת של כל מוצר ורווח למוצר.

גישת TQM Quality Management Total -ניהול איכות, (ד"ר דמינג, ביפאן) – שיטה ניהולית המאמינה בשיפור מתמיד של תהליכים, בשאיפה לייצור מוצר נכון ושירות נכון. מטרתה הכללית היא לשפר את ביצועי הארגון דרך שיפור איכות המוצרים, השירותים והתהליכים. השיטה דוגלת בשיפור מתמיד של התהליכים, שאיפה לייצור מוצר ושירות נכון, בביצוע ראשון, קיום בקרה ע"י העובדים, והסתייעות בכלים גרפיים-סטטיסטיים לשם שיפור האיכות.
גישת עיקרון קיט המלאי – CK (CK - The Complete Kit Concept) גישת הקיט המלאי – גישה מעשית ופשוטה להגדלת תפוקות, הפחתת עלויות ולקיצור משכי תגובות. בשיטה זו קיימת ערכת זיווד (Kit) שכאשר אחד ממרכיביה חסר לא ניתן להשלים את המשימה. שיטה זו למעשה מתווה מתודולוגיה להגדרת כללי משחק להגדרת הקיט, אי הכנסת קיטים חסרים ובקרת חוסרים בקיט.
תמחיר מטרה - Target Costing (יפאן) – העיקרון הכללי הוא ניהול ריכוזיות המוכתבת מלמעלה. תכנון תקציב "מלמעלה למטה" כך שהדיווח הינו באחריות ההנהלה הראשית ולא ביחידות הביצוע השונות בארגון העסקי ולכן מתאים למרכזי עלות שבהם ניתן להפעיל תמחיר תקן ולא למפעל המנוהל לפי מרכזי רווח. במסגרת זו על מחיר השוק להכתיב את עלות הייצור. במידה והחברה מצליחה לייצר את המוצר ש"עלות מטרה" נמוכה ממחיר השוק היא תצליח לייצר רווח. גישה זו חותרת להשגת שליטה מלאה על תהליך הייצור – המטרה היא להפחית עלויות תוך שיפור באיכות המוצר. לכל עובד אחריות לייצור ובידו הסמכות לעצור את קו הייצור במקרה של מוצר פגום. המטרה היא לזהות ככל שניתן מוקדם יותר מוצרים פגומים ולהפסיק את עיבודם, לזהות במהרה את התקלה ולהמשיך בהליך הייצור. התמחיר לפי גישה זו נהפך לכלי לפיקוח ולא לקבלת החלטות. הדגש הוא בפיקוח על העלויות המשתנות.
תמחיר ABC (Activity Based Costing) – שיטת תמחיר מבוסס פעילויות הוא שיטה לניתוח פעילות עסקית באופן שמביא לחישובי עלות המבוססים על פעילויות (על אופן צריכת המשאבים). למשל היא מנסה לבטל את המיון בין עלויות משתנות לעלויות קבועות ומציעה מדרג היררכי לפי מחוללי העלויות (עלויות המשתנות ברמת היחידה, ברמת המנה, ברמת התהליך, ברמת המוצר וברמת המפעל). שיטה זו מנסה לחלק יותר נכון את העלויות העקיפות לפי הפעילות. לשם הפעלת השיטה צריך להציע תחילה ניתוח מעמיק של פעילויות ומחוללי עלויות. ניהול התמחיר צריך להיות מותאם לניהול הייצור ויש לראות בן כלי ניהולי.
תמחיר הזמנות - תמחיר לפי הזמנה (Job costing) – בשיטה זו התמחור נקבע באופן נפרד לגבי כל הזמנה והזמנה. שיטת תמחיר זו צוברת את סך העלויות השוטפות עבור הזמנת הייצור הספציפית. לכל הזמנה והזמנה כרטיס עלות משלה המתאים לייצור המוצר הבודד לפי הזמנה. שיטת תמחיר הזמנה מתאימה למפעלים בעלי ייצור מוצרים או מתן שירותים מיוחדים.
המסקנה:
לכל מפעל יש להתאים את שיטת התמחיר המתאימה לו, שתהיה מבוססת על אופי הייצור ושתהיה קשורה עם ניהול הייצור כך שתוכל לשרת את מנהלי המפעל ברמות השונות ותשקף את הפעילות באופן נאות בכל המפעל.

הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות.
הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורס "עקרונות החשבונאות".
ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-23 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.
מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.
מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל': 5443671- 050
e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 

אודות איתמר כוכבי

הכותב: ד\"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-16 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. ד\"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-21 שנה) , וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ,דיני עבודה ובנקאות. מחבר הספר: \"רווחה בעולם קפיטליסטי\" Welfare in a Capitalist World , אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס. מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04, פל\': 5443671- 050 e-mail: cpa-adv-itamar@bezeqint.net

איתמר כוכבי

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר