מפכ"ל מבחוץ – יכול לנער ולשקם | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מפכ"ל מבחוץ – יכול לנער ולשקם

פורסם בתאריך 10/12/2014 ע"י אברהם פכטר בקטגוריה אומנות | צפיות: 1041 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: פכטר, מינוי מפכ"ל משטרה, הצנחת אדם מבחוץ, המשטרה במצבה האנוש הנוכחי, מינוי מפכ"ל מתוך המשטרה

ההתלבטות אם להביא מפכ"ל מבחוץ, או למנות מתוך שורות המשטרה, היא נכונה, יעילה וראויה, במצב רגיל, כשהגוף מתנהל בהתאם לנוהלים, לצרכים ויש הרמוניה במטה הכללי.
המצב כיום במשטרה – הוא של מצב חירום, לפני קריסה, אובדן של אימון הציבור, ריבוי פרשיות לא מחמיאות בכל הדרגים, מצב שמחייב מהלך אמיץ ודרמטי.
מצב חירום – דורש מינוי חירום. תזכרו את האלוף שכטרמן (מהשריון) ואת האלוף טרנר (חיל האוויר).
"ספרי מוסר יש לנו די והותר, אבל אנשי מוסר כל כך מעט". (יוסף חיים ברנר)
"מי שלא למד לציית, לא יוכל להיות מפקד טוב". (אריסטו)
הצנחת אדם מבחוץ
התופעה אינה יוצאת דופן או מפתיעה. פעמים אין ספור, חזרה התופעה של מינויים מבחוץ בגופים שהיו במצב של קריסה או ארגונית, או כלכלית, או מנהיגותית.
העקרון – קידום מבפנים
קידום אנשים מבפנים, כלומר: מתוך הארגון עד לצמרת – הוא עקרון כללי נכון וראוי, אבל כשנכנסים למצב של סכנת פירוק, של חוסר אימון במנהיגות בצמרת, חייבים לנקוט בצעד דרסטי כדי להציל את המצב.
הצנחות חיוביות
אם לבדוק את העבר הלא רחוק של כמה מן הגופים המובילים במדינה, ניווכח שהצנחת אנשים מבחוץ, רק עשתה להם טוב, קדמה אותם, הביאה לרגיעה והישגים.
במשטרה, בשב"כ ובמוסד
מבט קצר לעבר יכול להזכיר לציבור את האלוף שכטרמן ותא"ל טרנר שבאו מצה"ל ונהיו למפכ"לים, שהצעידו את המשטרה קדימה, כל אחד מהם בתחומים אחרים וביחד למשטרה טובה יותר.
המשטרה לא התמוטטה ממינויים אלה, אלא להיפך, התקדמה, התחזקה ו"מלחמות הגנרלים" פסקו ונעלמו עד לתקופה האחרונה.
גם אם יתברר שהבאת מפכ"ל מבחוץ תביא לפרישה נוספת, אין צורך להיבהל, תמיד יש מספיק אנשים צעירים, מוכשרים, יעילים ורעבים שימלאו את מקומם.
במוסד ובשב"כ
במוסד משך שנים הובאו אלופי צה"ל לעמוד בראש המוסד והובילו אותם להישגים בלתי רגילים, למבצעים כמו בסרטים ואפילו טובים יותר ולשם דבר בעולם הביון.
האלופים מאיר עמית, חקה, מאיר דגן – הוציאו שם טוב ומסורת של הצלחות (אי אפשר בלי כמה פשלות), אך בשקלול הכללי אחד מאירגוני הביון הטובים ביותר בעולם.
בשב"כ עברו את אותו תהליך, בלי זעזועים ובלי פירוקים עם מינויו של האלוף עמי איילון.
אותה תופעה היתה גם בפרקליטות המדינה – עם מינויים של יועצים לממשלה, מתוך מאגר עורכי הדין הפרטיים, כנ"ל בבית המשפט העליון, במשרד המשפטים ובעוד גופים פרטיים או ציבוריים, שהביאו אמנם לזעזוע, אבל חיובי.
המשטרה במצבה הנואש הנוכחי – כאשר השחיתות, אובדן קווי מוסר, ידיים לא נקיות, קשרים פסולים עם חצרות רבנים שהביאו את תנ"צ ברכה וניצב ארביב, לפתח חקירות המשטרה, תלונות על הטרדה מינית וקשרים עם שוטרות תוך הבדלי דרגות ומעמדות, שיש בהן חשד לניצול מעמד ושררה – הפכו לתופעות שחייבים לשרש במהירות בטרם כל המנגנון יתפרק.
במצב עניינים זה – רק אדם מבחוץ, אמיץ, ישר, לא עושה חשבון, לא מעורב בעימותים ובקשרים הפנימיים במשטרה, יכול להציל את הגוף המפרפר הזה.
אדם מבחוץ – שלא חייב לאף אחד מהארגון ואולי לא מכיר את רוב השחקנים העיקריים, הוא המתאים ביותר לתפקיד.
אדם מתוך המשטרה – ויהיה המתאים ביותר לתפקיד, מבחינת וותק, ידע ותפקידים, עלול לא להצליח מסיבות רבות: חברתיות, פסיכולוגיות, ארגוניות ומנהיגותיות.
מסקנה: רצוי למנות אדם מתאים לתפקיד מחוץ למערכת, כדי להבריא את המערכת. להיות מפכ"ל – לא צריך להיות קודם מפקד תחנת משטרה. זה אמנם לא מזיק ויכול להועיל, אבל אפשר להצליח, ויש דוגמאות בשפע בכל תחומי החברה והעשייה שאדם מוכשר, חכם, אמיץ ובעל כישורי מנהיגות, יכול להצליח להנהיג כל גוף שיעמוד בראשו.
המשטרה במצבה הנוכחי – לא זקוקה למפכ"ל שגרתי, אלא למפכ"ל יצירתי, בעל כריזמה ויכולות מנהיגותיות וארגוניות מוכחות.

אודות אברהם פכטר

אברהם פכטר

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר