מיקי שחם, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: זירוז גדילת העצם ע"י תמרון של תאי גזע. | Publisher

פורסם בתאריך 09/22/2013 ע"י מיקי שחם בקטגוריה רפואת ילדים | צפיות: 918 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: מיקי שחם, דם טבורי, בנק דם טבורי, סיטוג'ן, תאי גזע

ScienceDaily) (25 ליוני, 2012)
אם אתה שובר רגל אתה יודע שצפויות לך מספר שבועות בגבס.
אילו אפשר היה לקצר את זמן ההחלמה בחצי ? או אפילו רק בעשירית? קיאן וונג, פרופסור לכימיה באוניברסיטת דרום קרולינה, עשה צעד משמעותי לקראת מטרה זו.
וואנג, אנדרו לי ועמיתיהם דיווחו ב Molecular Pharmaceutics שמשטחים המצופים בחלקיקי ננו ביולוגיים bionanoparticles יכולים להאיץ את השלבים המוקדמים של גדילת העצם.
הציפוי שלהם, המבוסס חלקית על נגיף שעבר מודיפיקציה, ה- modified Tobacco mosaic virus, הפחית את כמות הזמן שלקח להפוך תא גזע לקשרית עצם ( bone nodules )– משבועיים עד ליומיים.
כמו כן, מבהיר מיקי שחם, כי המפתח לזירוז ריפוי או גדילת עצם הוא לשדל תהליך טבעי להגביר הילוך.
":אם אתה שובר צלע או אצבע הריפוי הוא אוטומטי, "אמר וואנג. "אתה צריך להביא את מקטעי העצם ליישור על מנת להיות בטוח שזה עובד טוב ככל האפשר, ואחר כך הטבע ממשיך את הפעולה."
ריפוי הינו תהליך טבעי. גוף האדם באופן קבוע מייצר וממחזר תאים שאינם ממוינים: הם יכולים להפוך למרכיבים של מגוון רקמות, כגון עור , שריר או עצם, כתלות בצרכי הגוף.
נמסר על ידי מיקי שחם, כי דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות רפואת חידוש איברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, סוכרת וכיוב'.
התקשורת בין התאים – הקרויים תאי גזע – מופעלת ע"י אותות חיצוניים. בריפוי של העצם, הגוף חש בשבר ברמה התאית ומתחיל להפוך תאי גזע לתאי עצם חדשים במקום של השבר, וכך מקשר את חלקי השבר שוב ליחידה אחת.
התהליך מאוד איטי, מה שעוזר לאפשר לשבר להתאחות נכון, אבל לאחר נקודה מסויימת הציפיה גורמת לחוסר נוחות ואף במקרים מסויימים מזיקה מאוד.
"עם עצם הירך (femur פמור )שבור, אתה יכול להיות מוגבל לזמן רב," אמר וואנג. "במקרים כגון אלה, הם לפעמים מזריקים תרופה, המבוססת על חלבון , BMP-2, שמאוד יעילה בהאצת תהליך הריפוי.
למרבה הצער, זה מאוד יקר ויכול להיות מלווה בתופעות ללואי.
הובטח כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות "בנק החיים" וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.
בחיפוש אחר חלופות לפני 4 שנים, וואנג ועמיתיו גילו מספר זרזים לא צפויים של צמיחת עצם: וירוסי הצמחים plant viruses..
במקור הם התכוונו להשתמש בהם כביקורת מאחר ואינם מזיקים לאדם.
הם ציפו משטחי זכוכית עם ציפוי אחיד של Turnip yellow mosaic virus ו- Tobacco mosaic virus, שבמקור התכוונו להשתמש בהם כנקודת זינוק לבחינת אפשרויות פוטנציאליות אחרות.
אבל הם הופתעו לגלות שהציפויים לבד יכולים להפחית את הזמן הדרוש לגדילת קשריות nodules העצם מתאי הגזע. מאז, וואנג ועמיתיו התאימו את הגישה שלהם לתחום שמאיץ את גדילת העצם.
במהלך 4 השנים האחרונות, הם הראו שזה שילוב של כימיה כמו גם של טופוגרפיה של פני השטח, שמגדירה כמה זמן יקח לתא גזע ליצור קשריות (nodules ) של עצם.
תאי הגזע השוכנים בטופוגרפעה המוגדרת ע"י וירוס הצמחים plant virus, ובאותה ננוטופוגרפיה התאים יוצרים מגע עם מגוון קבוצות כימיות על פני השטח של הוירוס.
וואנג וצוות המחקר שלו עומדים לפקח על אותם משתנים. בניסוי שהובל ע"י לי, הם הרכיבו מספר שכבות מתחת למעטפת הוירוס על מנת להגביר יציבות.
כמו כן הם עשו מודיפיקציה של חלבון ויראלי על מנת להגביר את האינטראקציה בין המעטפת לתאי גזע ועזרו להם בצמיחת העצם.
המאמצים שלהם תוגמלו בקשריות (nodules) העצם שנוצרו כבר כעבור יומיים מהוספת תאי הגזע, בהשוואה לשבועיים על משטח זכוכית סטנדרטי. כמו כן הם עקבו בזהירות אחר האותות התאיים..
BMP2 מעורב בתהליך כמוצר תאי אינטרינסי ולא בתור תרופה מוספת.
"BMP-2 הינו חלבון עצם מורפוגני 2 bone morphogenetic protein. ניתן להוסיף אותו כתרופה המבוססת על חלבון, אבל מדובר בחלבון טבעי שמיוצר בתא, " אמר וואנג. "אנחנו רואים את ההפעלה (upregulation) של BMP-2 תוך 8 שעות על הפיגום החדש."
כמו כן הם מצאו ביטוי של אוסטאקלצין ועיכוב של סידן, שני תהליכים שמיוחסים ליצירת עצם, ויותר מבוטאים במעטפת החדשה.
"מה שראינו יכול להפוך למאוד שימושי, בייחוד כאשר זה מגיע לשתלים חיצוניים בעצם,"אמר וואנג. "יחד עם אלו, עליך להוסיף חומר זר, בידיעה שהציפוי יכול להגביר את צמיחת העצם זה מאוד מועיל."
"מה שיותר חשוב, הוא שאנחנו מרגישים שהתקדמנו במובן היותר כללי בהנדסת העצם. אנחנו הראנו את הקשר הכללי בין ננוטופוגרפיה לתגובה תאית. אם ניתן יהיה לפתח יותר את התוצאות שלנו, בעתיד ניתן יהיה להשתמש בטיטניום להחלפת עצם, ונוכל להיות מסוגלים להשתמש בסוגים שונים של תבנית בננוסקלות על משטח הטיטניום על מנת ליצור מגוון תגובות תאיות שונות."
צ'ונבין מאו, פרופסור במחלקה לכימיה וביוכימיה באוניברסיטת אוקלהומה, שלא היה מעורב בעבודה זו, כתב בדואר האלקטרוני e-mail ש"הודהם ונרגש" מהתוצאות.
"התצוגה של הפפטידים על וירוס, כולל וירוס מסוג Tobacco mosaic virus, הינה גישה עוצמתית להבנה של אופן ההכוונה של התמיינות תאי גזע ע"י חלקיקי נגיף."
"ממצא זה, שהצגת פפטיד תאחיזה לתא יכול לאפשר התמיינות מהירה של תאי גזע לתאים מייצרי עצם הינה חשובה מאוד להדרכת המדענים בעיצוב פיגום, שיכול להשרות יצירה מהירה של עצם ברפואה רגנרטיבית.
עוד נמסר כי מיקי שחם הוא שפיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:
• השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.
• סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.
• טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.
לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.

אודות מיקי שחם