יתרונות קרן ההשתלמות | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


יתרונות קרן ההשתלמות

פורסם בתאריך 08/18/2013 ע"י איתמר כוכבי בקטגוריה חוק ומשפט | צפיות: 1135 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: קרן השתלמות, פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים

 

 

 

 


יתרונות קרן ההשתלמות – ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון-כלכלן

קרן השתלמות הינה תוכנית חיסכון לטווח בינוני. במסגרת תוכנית הקרן מפקידים עובדים שכירים מדי חודש העובד והמעביד כספים בקרן - בהתאם לגובה שכרו של העובד. את הכספים בקרן ניתן למשוך לאחר שש שנים לכל מטרה וללא שום תנאי.
קרן השתלמות היא בגדר חיסכון רשות. המעביד אינו חייב לחסוך עבור העובד בקרן, למרות שמרבית המעבידים המאוגדים כן עושים זאת. ההפרשה לחיסכון מבוצעת הן על ידי המעביד (7.5%) והן על ידי העובד (2.5%), לכאורה לצורך השתלמות העובד (בקרן ההשתלמות למורים סכומי הפרשות מיוחדים, אשר הינם 8.4% - מוסד ההוראה, 4.2% המורה).
קרן ההשתלמות נהנית מכמה הטבות ממשרד האוצר של מדינת ישראל אשר הופכות אותה לאטרקטיבית במיוחד. ניתן פטור ממס על הרווחים שנצברו בחשבון (בשונה מאפיקי החיסכון שהנם חייבים במס), פטור ממס הכנסה על הסכום שמשלם המעביד, פטור ממס בריאות ופטור מביטוח לאומי.
בקרן השתלמות זכאי להפקיד כל עובד שמקום העבודה שלו הסכים לחסוך בעבורו בקרן השתלמות.
נוסף על קרנות ההשתלמות לשכירים קיימות גם קרנות השתלמות למורים, לעצמאים ולחברי קיבוץ. התנאים בקרנות האלה שונים מהתנאים בקרנות הרגילות של השכירים.
במידה והחוסך אינו זקוק לכסף למטרה ספציפית, מומלץ מאוד להשאירו בקרן ההשתלמות ולא למשוך אותו בתום שש השנים כאשר הקרן נפתחת, ללא תשלום מס. הפטור ממס על הרווח אינו מסתיים בתום שש השנים הראשונות, ולמעשה רווחי הקרן כולם פטורים ממס (הפטור חל על רווחים שנבעו מהפקדות עד תקרה של כ-20,000 שקל בשנה). טועה מי שמחליט להעביר את הכסף לחשבון הבנק ומשם להשקיע אותו באפיקים אחרים שכן שם ישלם 20% מס על הרווח (מס רווחי הון).
ההפרשה לקרן ההשתלמות (עד 10% מהשכר הן מהעובד והן מהמעביד), מוכרת כהוצאה לצורך מס ואינה ממוסה במס הוני (מיסוי ההשקעות הפאסיביות בבנק).
שכיר
בדרך כלל מעביד לא מוכן להפריש ולפתוח לעובד קרן השתלמות אלא כעבור זמן מה, וזאת מאחר והמעביד צריך להשלים תוספת למשכורת העובד העומדת על כ- 7.5% משכר היסוד. העובד המקבל 7.5% מהמעביד משלים עוד 2.5% משכר היסוד, כך שהסה"כ מועבר לקרן ההשתלמות 10% מערך משכורת העובד.
נקודה נוספת חשובה לציון היא כי במהלך חיי קרן ההשתלמות מצטברת גם תשואה על הקרן.
בנוסף, ניתן להפקיד בקרן ההשתלמות כל סכום, אולם הפטור ממס על רווחי הון חל רק על 20,000 השקלים הראשונים לשכיר. על כל ההפקדות אשר הינם מעבר לתקרה האמורה לעיל, ישלם העובד כאמור מס רווחי הון העומד על 20%.
אין ספק כי מדובר בתוספת ניכרת להכנסה.
עד 11/2005 המעביד קבע בלעדית באיזה קרן יהיה החיסכון של עובדיו, ממועד זה עברה ההחלטה לידי העובדים והם רשאים להחליט היכן לחסוך את הכסף.

עצמאי
עצמאי מפריש לעצמו את כל כספי קרן ההשתלמות (בשונה מעובד שהמעביד משתתף עימו בהפרשות לקרן). ההפקדה בקרן השתלמות היא הוצאה מוכרת, כך שמלבד התשואה על הקרן (הרווח ההוני בשוק ההון) הפטורה ממס, העצמאי מקבל ממס הכנסה החזר על ההפקדה עצמה. תקרת ההפקדה לעצמאי נמוכה יותר משכיר, הסכום המרבי שעצמאי יכול להפריש מידי שנה לקרן השתלמות עומד על כ-18,000 ₪.
ככלל, עצמאים סובלים ממצב של תת הפרשות פנסיוניות לעומת שכירים ולכן חשוב לקבל החלטה בנוגע לסכום ההפרשה, בכדי שייוותר ברשותם חיסכון נוסף מטעם קרן ההשתלמות עם יציאתם לגמלאות בגיל פנסיה.

ההפרשה לקרן השתלמות על פי התקרות הנ"ל פטורה ממס בעת ההפקדה ובעת המשיכה (כעבור 6 שנים), וכן פטורה ממס רווחי הון (ועדת רבינוביץ - הרפורמה לשנת 2003) על הקרן, התשואות והרווחים. נכון לשנת 2012 תקרת ההפקדה לעצמאי עומדת על כ-18,000 ₪.

מסלולי השקעה
מכיוון שמדובר בהשקעה לטווח זמן בינוני, חשוב לבדוק מה התשואות של מנהלי ההשקעות השונים. יש בתי השקעות הטובים במסלול המנייתי (הספקולטיבי), ויש בתי השקעות הטובים יותר במסלול הסולידי, הבחירה תלויה באופייכם כאוהבי סיכונים או כשונאי סיכונים.
קרן מנייתית- לאורך זמן מניבה את התשואה הטובה ביותר, כך שאם אתם צעירים או התחלתם בקרן חדשה אפשרות הקרן המנייתית הינה בעדיפות, אם הנכם ספקולטיביים באופייכם.
קרן סולידית- שונאי סיכון עדיף שיבקשו מחברות ההשקעה המנהלות את קרן ההשתלמות להשקיע את כספי הקרן במכשירים סולידיים כמו מק"מ או פק"מ.
תקרת השכר המוכרת לצורך חיסכון בקרן השתלמות מתעדכנת מידי שנה. את הקרן ניתן לשחרר כעבור 3 שנים לצורך השתלמות. אך מי שמעוניין לשחרר את הכסף לכל מטרה אחרת שאינה השתלמות רשאי לעשות זאת כעבור 6 שנים.
גם עצמאיים כאמור רשאים לחסוך בקרנות ההשתלמות השונות הקיימים בבתי ההשקעות וכן להעביר מקרן אחת לשנייה.
קרנות ההון מפרסמות את גובה התשואות שהשיגה הקרן מידי חודש בחודשו, שכן הן משקיעות את נכסיהן כמקובל באפיקים אחרים (כגון קופות גמל וקרנות שונות). התשואה היא אחד הגורמים החשובים שלפיהם ניתן לדעת את כדאיות החיסכון. גורמים נוספים הם רמת הסיכון, גודל הקרן, וכמובן דמי ניהול הנגבים ע"י הקרן. מומלץ כי דמי הניהול המשולמים לבתי ההשקעות לא יעלו על 1.2% מסכום הצבירה.
 

 

 

 

 הטכניון
מכון טכנולוגי לישראל
הפקולטה להנדסת תעשיה וניהול
קרית הטכניון - חיפה 32000
 

 

 

 

 

 

 

 

 

TECHNION
ISRAEL INSTITUTE OF TECHNOLOGY
Faculty of Industrial Engineering and Management
Technion City - Haifa 32000 – Israel

 

 

 

 

 

 

 

אודות איתמר כוכבי

איתמר כוכבי

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר