חשיבותה ומשמעותה של הערת אזהרה בעת רכישת דירה מקבלן | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


חשיבותה ומשמעותה של הערת אזהרה בעת רכישת דירה מקבלן

פורסם בתאריך 02/14/2013 ע"י גיא מנדלסון בקטגוריה נדל"ן בארץ | צפיות: 899 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: נדלן, השקעה, דירות מגורים, השקעה בנדלן, עורך דין מקרקעין, רכישת דירה, מס שבח, מחשבון מס רכישה, מס שבח מקרקעין, עורך דין, מקרקעין, נדל"ן, נדל ן,

רכישת דירה חדשה היא צעד חשוב בחייו של כל אחד מאיתנו. אנו משקיעים בצעד זה את מיטב כספנו, ובמרבית המקרים מתחייבים להמשיך ולשלם במשך שנים רבות. לכן, חשוב להכיר את הבטחונות השונים הזמינים לרוכשי דירה חדשה מקבלן, ובעיקר את הערת האזהרה – מושג שנשמע אינספור פעמים בעת תהליך הרכישה.
אז מהי הערת אזהרה?
הערת אזהרה הינה למעשה רישום הערה במרשם המקרקעין של המדינה, אשר מציין את שיוך הקרקע עליה הדירה בנויה (או תיבנה), ואת התחייבותו של בעל הקרקע לעשות בה עסקה לטובת גורם אחד, או להמנע מעשיית עסקאות שונות הנוגעות לאותה קרקע.
הרעיון כאן הוא למעשה לשמש בטוחה עבור רוכשים עתידיים של דירות הנבנות על ידי קבלני בנייה. הקבלן, שבמקרה מסויים הקרקע עליו תבנה הדירה שייכת לו, רושם את הערת האזהרה (בעזרת עורכי דינו), בה הוא מתחייב לבצע עסקת מכירה בקרקע או בחלק ממנה (במקרים של בניית בנייני דירות) אך ורק עם הגורם איתו נחתם חוזה הנוגע לדירה. במקרה כזה, אין באפשרותו של הקבלן לבצע "עסקאות כפולות" או דברים דומים על הקרקע או על הדירה, ובנוסף, אם יוטלו על הקבלן עיקולים מסיבות שונות – הדירה מוגנת מפניהם מפני שהערת האזהרה לטוב הרוכשים קודמת לעיקולים.
מתי הערת אזהרה אינה משמשת כבטוחה עבור הרוכשים?
הערת אזהרה אינה מהווה בטוחה עבור הרוכשים במקרים בהם ישנו ליווי פיננסי לפרוייקט הנבנה על ידי הקבלן. פירושו של הליווי הפיננסי הוא שעבוד של הנכס (בין אם מדובר בקרקע לפני בנייה ובין אם נכס בנוי) אל הבנק, עד אשר תסתיים הבנייה וכל הרוכשים יקבלו את הדירות שקנו, ובתמורה להלוואת כספי הבנק לקבלן.
לליווי הפיננסי כמה יתרונות: הראשון הוא שהבנק בודק היטב את הקבלן הבונה לפני שהוא מחליט להעניק לו את הליווי, כך שמהבחינה הזו מקבלים הרוכשים אות מסוים לגבי אמינות הקבלן. היתרון השני הוא שהכספים שמשלמים הרוכשים מועברים למעשה לבנק, והוא שאחראי להעביר את הכסף הלאה אל הקבלן – על פי התנאים שסוכמו בחוזה הליווי.
עם זאת, הערת אזהרה, כאמור, אינה מועילה מאוד במקרה הזה. הסיבה לכך היא שהנכס כבר משועבד בכל מקרה לבנק. הפתרון לבעיה זו הוא "מכתב החרגה" אשר מועבר על ידי הבנק אל הרוכשים, ובו הוא מאשר כי הנכס שייך להם, ואין באפשרות הבנק לממש את הדירה במקרה והבנק נאלץ לממש את הפרויקט כולו. לכן, חשוב לשים לב – בפרוייקט שיש לו ליווי פיננסי, אל תסתפקו בהערת אזהרה בלבד. הקפידו לקבל ערבויות בנקאיות ובמועד הכניסה לדירה עלכם לקבל "מכתב החרגה" מאת הבנק המלווה.

אודות גיא מנדלסון

גיא מנדלסון

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר