מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים? | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים?

פורסם בתאריך 08/18/2012 ע"י אבירם היכל בקטגוריה חינוך ולימודים | צפיות: 766 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: לקויות למידה, הוראה מתקנת, קשב וריכוז, ללא ריטלין, הפרעת קשב וריכוז, אסטרטגיות למידה

 12:00 בצהריים, ההפסקה נגמרה ואני נכנס לכיתה להעביר שיעור חשבון.
"רועי, קרא בבקשה את הבעיה שבעמוד 24 בספר" אני אומר לאחד התלמידים הטובים בכיתה.
"מכונית נוסעת במהירות של 80 קילומטר בשעה מירושלים לתל אביב..." הוא מתחיל לקרוא וקול של פיהוק גדול היוצא מפיו נשמע לפתע בכיתה.

בכיתה רגילה, התלמידים "יודעים" שאם מישהו מפהק, כנראה שהוא לא ישן בלילה או שהחומר משעמם או שאולי הוא מנסה להצחיק את החבר'ה ולעצבן את המורה.
בכיתה שלי, לעומת זאת, התלמידים יודעים שפיהוקים בלימודים לא קשורים לליצן של הכיתה וגם לא לחוסר שינה.
תלמידי ח' 3 יודעים מה באמת גורם לעייפות בזמן הלימודים - גם אם ישנת מצוין בלילה שלפני!

ומה באמת גורם לתלמידים להיות עייפים (וגם חסרי קשב, חולמניים וחסרי מוטיבציה) בלימודים?

את הגורם לכך אפשר למצוא באופן מאוד ברור בקורס "ללמוד כיצד ללמוד" המבוסס על עבודותיו של ל. רון האברד.
בספר הקורס כתוב: "המחסום החשוב ביותר ללמידה הוא המילה שאינה מובנת כהלכה".
ובהמשך כתוב: "כאשר אינך מבין מילה שקראת אתה עלול להרגיש שהכול מחוק מהזיכרון, או עייפות, או כאילו אתה "לא שם". (ואלו רק חלק מהתופעות שמוזכרות עלולות להתרחש בזמן שאתה נתקל במילה שאינך מבין כהלכה).

רועי עוצר את הקריאה ואומר בקול: "כנראה שיש לי מילה שאני לא מבין כמו שצריך".
"כל הכבוד שהבחנת בכך, בוא נמצא אותה" אני אומר ושואל את רועי: "האם אתה יודע מה זה קילומטר?"
"באמת לא הבנתי איך מכונית נוסעת במשקל של 80 קילומטר".
אני מבין מייד מה קרה פה ואומר: "תלמידים, מי יודע מה זה קילו?"
"קילו זה משקל" הם צועקים לעברי. אני מצביע על המילון שתמיד מונח על שולחני בכיתה ואומר: "בואו נבדוק!"
אני מקריא בקול את ההגדרה שבמילון: "קילו זה 1,000".
רוב התלמידים מופתעים לגלות שקילו זה לא משקל! קילו זה 1000!
רועי, שבינתיים פיהק עוד כמה פעמים בזמן ההסבר מתבהר פתאום ואומר: "אהה.. אז קילומטר זה 1,000 מטר, זה בכלל לא קשור למשקל. קילוגרם זה 1,000 גרם והגרם זה המשקל, לא הקילו".

אני חושב לעצמי בסיפוק איזו כיתה מיוחדת יצרתי פה!

כמה חבל שברוב הכיתות האחרות תלמידים כמו רועי היו נשארים עם 'מילה שאינה מובנת כהלכה', שהייתה גורמת להם לעוד בלבולים ועייפות בלימודים ובחיים.

"חשוב להבין שלכולנו יש 'מילים שאינן מובנות כהלכה' ושזהו המחסום החשוב ביותר בלמידה" אני חוזר ואומר לילדים בפעם המי יודע כמה. "לפעמים אנחנו אפילו לא יודעים שאנחנו לא מבינים את המילים כמו שצריך. בדיוק כמו בדוגמה של רועי, שחשב שקילו זה משקל. הוא אפילו לא ידע שהוא לא יודע מה זה קילו. וכמו שראיתם הוא לא היה היחיד" אני מוסיף.
כמורים, כהורים ובעיקר כתלמידים חשוב לדעת לשים לב שמילים לא מובנות כהלכה לא חייבות להיות רק המילים המסובכות והנדירות. מילים שאינן מובנות כהלכה יכולות להיות מילים ששמענו כבר הרבה פעמים ואנו רק חושבים שאנו יודעים מה המשמעות שלהן.

לכן תמיד חשוב לשים לב גם למילים הבאות:
מילים פשוטות (שמופיעות לעיתים קרובות בשפה): כמו למשל "מדוע", "כיצד", "האם", "אך" וכדומה. אם תבדוק, תופתע לגלות כמה מילים פשוטות ילדים וגם מבוגרים לא מבינים כמו שצריך.
ואגב, אותם ילדים שעונים תשובות שלא קשורות לשאלה, כמעט תמיד מתבלבלים בגלל שהם לא מבינים את מילות השאלה או מילים בהוראות.
מילים שקשורות לנושא מסוים (מונחים): כשמישהו מלמד חשבון למשל, חשוב שיבדוק האם התלמידים מבינים את כל המילים שקשורות לחשבון. מילים כמו "מספר", "ספרה", "סכום", "הפרש", "מכנה", "מונה", "מנה", "משוואה", "פונקציה" וכו'. אם התלמיד לא יודע להגדיר במהירות ובדייקנות את המונחים - יהיה בלתי אפשרי ללמד אותו באמת את הנושא! (כמובן שחשבון זה רק דוגמה ולכל נושא יש את המונחים שלו).
שם הנושא: אלגברה, גאוגרפיה, טריגונומטריה, פיזיקה, כימייה, ביולוגיה, סוציולוגיה, גיאומטריה וכו'.... (אני בטוח שחלק מאיתנו כבר עכשיו מפהקים). כדי ליצור מוטיבציה ללמידה ולא לגרום לחוסר הבנה ועייפות חשוב להבין את המשמעות של הנושא שאנחנו לומדים. אם זה לא נראה לך חשוב להסביר את המילה הראשונה של הנושא, תחשוב אם היית רוצה ללמוד את הנושא הבא: "גירדולציה", בלי לדעת מה זה.
סימנים: סימני פיסוק, ניקוד וסימנים רבים אחרים יכולים להיכלל תחת המחסום של "מילה שאינה מובנת כהלכה". חשוב להגדיר גם אותם כמו שצריך!

אם המורים, ההורים והתלמידים יכירו לעומק ויבינו את המחסום של 'מילה שאינה מובנת כהלכה' וכתוצאה מכך יבהירו את המילים בצורה טובה יהיה לנו חינוך חדש בישראל.

אני מקווה שאהבת את הטיפ הזה! בעיני הוא כל כך חשוב שאני רוצה לבקש ממך בקשה שאף פעם לא ביקשתי!
הבקשה שלי אליך היא - תעביר את זה הלאה!
בבקשה העבר את הטיפ הזה לכמה שיותר אנשים! שלח אותו במייל לחברים, למורים של הילד שלך, למורה הפרטי של ילדך, למאבחנים וכו'. שתף אותו בפייסבוק ובכל מקום אחר שתוכל. מניסיון, לחלק מהמורים שיקראו את הטיפ הזה יפלו כל כך הרבה אסימונים והם ישפרו את שיטת ההוראה שלהם - וכך יהיה טוב יותר!

תודה לך :-)

אבירם היכל, מנהל תבונה חינוך חדש בישראל.
אתה תמיד מוזמן ליצור איתי קשר למרכז תבונה לטלפון: 03-5743734
או למייל שלי: aviram@tvuna-online.co.il
www.tvuna-online.co.il

הערה חשובה: מאמר זה מבוסס על שיטת 'טכנולוגית הלמידה' אשר פותחה על ידי הסופר ואיש החינוך ל. רון האברד.

אודות אבירם היכל

אבירם היכל, בוגר במנהל עסקים ומאמן בשיטת Applied Scholastics העולמית, הוא הבעלים והמייסד של 'תבונה'. 'תבונה' אשר הוקמה בשנת 2000 מסייעת לילדים לשפר את הקשב והריכוז, הלמידה וההתנהגות ללא תרופות. תכניות האימון הייחודיות בהם 'תבונה' עושה שימוש, מסייעות לילדים להצליח ללא ריטלין. המאמרים שנכתבו על ידי אבירם מיועדים לעזור להורים לשפר את שיתוף הפעולה בין הורים לילדים, להגביר את הביטחון העצמי של הילדים ולסייע למורים בעבודה עם תלמידים.

אבירם היכל

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר