ייעוץ זוגי ושיפור התקשורת- האם זה עובד? | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


ייעוץ זוגי ושיפור התקשורת- האם זה עובד?

פורסם בתאריך 04/23/2012 ע"י amit kademet בקטגוריה זוגיות | צפיות: 1097 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: ייעוץ זוגי, תקשורת זוגית, זוגיות במשבר, טיפול זוגי, אימון זוגי

 האהבה הינה ככל הנראה הרגש החזק ביותר אותו חשים בני האדם. כבר בעת העתיקה ידעו חכמינו שמים רבים לא יכבו את האהבה, ושהיא עזה כמו מוות- וזוהי אכן התחושה שבני זוג רבים חשים בשנות ההכרות וההתאהבות הראשונות שלהם ביחד כזוג. יחד עם זאת, נראה כי במהלך השנים של זוגיות וחיים משותפים, נפגע הרגש הראשוני, וקשיי היום יום והחיים המשותפים מביאים, בסופו של דבר, זוגות נשואים רבים להיפרד- במדינות המערב מדובר על כמעט חצי מהזוגות הנשואים, בישראל על למעלה משליש. אין ספק כי הליברליות ואורח החיים המודרני הדורשים הגעה לאושר וסיפוק אישי בכל מחיר, הם אלה שהורסים באיטיות את מוסד הנישואין ומאפשרים לזוגות להיפרד גם אם כבר יש להם ילדים, צעד שעד לפני כמאה שנה ופחות נחשב לטאבו בחברות מסוימות. מקרים אלה של זוגיות במשבר מביאה אנשים רבים לפנות לאנשי מקצוע ולקבל ייעוץ זוגי במטרה להציל את הנישואים – האם התערבות חיצונית זו אכן יכולה לעזור?


שיטות לטיפול בתקשורת


פסיכולוגים, מטפלים, יועצי זוגיות ופסיכותראפיסטים העוסקים בייעוץ זוגי, שמים את הדגש בטיפול על טכניקות פשוטות ובסיסיות למדי של תקשורת זוגית. כשבאים לשפר זוגיות במשבר, יש צורך קודם כל לזהות את הבעיות והמתחים בין בני הזוג, להציף אותם על השטח ואז ללמד את בני הזוג כיצד ליצור תקשורת זוגית חדשה ואפקטיבית ביניהם- מתי וכמה זמן עליהם להקדיש אחד לשני במהלך היום, איך לשבת בשעת השיחה, איך להסתכל אחד על השני, לתת תשומת לב להבעות הפנים, ובעיקר ללמוד להקשיב ולהבין האחד את בעיותיו וכאביו של משנהו. בעבר הייתה ההנחה המקובלת כי ייעוץ זוגי הוא בסופו של דבר תהליך טכני בבסיסו, ולדעת המומחים, לאחר שלומדים את הטכניקה של התקשורת, ניתן להתגבר על מרבית המשברים.


למי זה באמת עוזר?


במחקרים שהתפרסמו בארה"ב ונערכו במשך כעשרים שנה על אלפי זוגות (נשואים ולא נשואים) אשר קיבלו ייעוץ זוגי, עולה, למרבה ההפתעה, כי הייעוץ כלל לא עזר, לטווח הארוך, לשיפור הזוגיות, ומרביתם דווחו על המשך החיים המשותפים באותה רמה של חוסר שביעות רצון, או על פרידה – בדיוק באותה מידה של זוגות שלא קיבלו ייעוץ וסיוע כל שהוא. מתברר כי מקורם של המתחים והקונפליקטים בין בני הזוג נובעים בעיקר מבעיות אישיות הקשורות דווקא בבעיות, חרדות וחסכים מתקופת הילדות, וזוגיות במשבר רק מעצימה ומדגישה אותם. בני הזוג, על בעיותיהם האישיות, אינם אלה האמורים או יכולים לפתור בעצמם בעיות אלו.


זוגיות במשבר היא בעיקר עניין של תחושה סובייקטיבית. מחקרי זוגיות בארה"ב מראים כי זוגות המגדירים וחשים את עצמם מאושרים, רבים לא פחות אחד עם השני, ומתווכחים וצועקים לא פחות מזוגות אשר חשים את עצמם במשבר או שנפרדו. מסתבר כי מעבר לטכניקות, שינוי תקשורת זוגית ועצות של מומחים חיצוניים, חשוב בראש ובראשונה, כי כל אחד יהיה מאושר עם עצמו ועם דרך חייו, ויציג לבן זוגו בגילוי לב (וכמובן באופן הדדי) את חלומותיו ושאיפותיו.

אודות amit kademet

amit kademet

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר