הכל על פק"מ | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


הכל על פק"מ

פורסם בתאריך 04/15/2012 ע"י דוד כהן בקטגוריה חסכון וקופות גמל | צפיות: 1690 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: פק"מ, פיקדון, ריבית על הפיקדון

אפיקי השקעות שונים.


בעולם המודרני, שוק הפיננסים הבינלאומי מציע מגוון אפשרויות לקחת בו חלק פעיל, גם למי מאתנו שאין לו את הכישורים המקצועיים לכך. אנשים משחקים בבורסות השונות, משקיעים את הכסף שלהם במטבעות החוץ שך המדינות השונות, ולבסוף משקיעים בפיקדונות קצרי המועד בבנקים השונים בארץ. ברצוי להרחיב קצת אודות המושג פיקדון קצר מועד, או בשמו המקוצר – פק"מ. פיקדון קצר מועד הוא סכום שאנו מפקידים בידי הבנק לתקופה קצרה קצובה. בסוף תקופת הפיקדון אנו מושכים את הסכום שבינתיים אמור להניב רווח.


כיצד אנחנו מרווחים מפיקדון קצר מועד?


הרווח שהפיקדון אמור להניב לנו נובע מהריבית שהנגיד של בנק ישראל קובע כל חודש מחדש. ריבית זאת מהווה בעצם אחוז בו הסכום המופקד בבנק עולה, כך למשל אם הריבית במשק היא 0.025 אחוז, אז גם סכום הכסף שהפקדנו יוסיף לערכו 0.025 אחוז מהסכום ההתחלתי. כמובן שיש כאן אלמנט של הימור, מכיוון שהנגיד יכול הן להעלות את הריבית והן להורידה. היתרון של הפקדת הכסף שלנו במסגרת פק"מ טמונה בכך שהסיכון של השקעה זו לעומת סוגי השקעות אחרים הוא קטן מאוד, פק"מ לא מניב רווח גבוה, אך גם לא תפסידו בו.


איך ריבית על פיקדון משפיעה על הרווחים של המפקידים?


ריבית על פיקדון היא נגזרת ישירה של הריבית במשק שהנגיד משנה מעת לעת. הריבית במשק היא בעצם הריבית בה הבנק המרכזי במדינה (במקרה שלנו בישראל) מלווה כסף מהבנקים השונים או לווה להם כסף. כלומר אנחנו האנשים הפשוטים מפקידים את כספנו בבנק מסוים והוא מצדו לווה או מלווה כסף מהבנק המרכזי הארצי בריבית שהנגיד קבע. נניח שהכנסנו לבנק שלנו פיקדון בחודש בו הריבית במשק עמדה על 0.1 האחוז לחצי שנה. כעבור חצי שנה הריבית עלתה ל-0.5 אחוז, ואנחנו נמשוך 100.5 אחוז מהסכום ההתחלתי.


למה כדאי להפקיד את הכסף שלנו בבנק?


האמת שלא כולנו יודעים, אך רובנו מושקעים בבנקים שלנו בפיקדונות קצרי המועד כלשהם. כל סכום כסף שאי פעם הפקדתם בבנק, אם לא הגדרתם אחרת, היווה בעצם פיקדון קצר מועד. לבנקים אופציה של החזקת כסף של לקוחותיהם במסגרת הפק"מ היא נוחה מאוד, מצד אחד כל השקעת כסף של לקוח בבנק מהווה מעין התחייבות שלו להישארות בבנק, ומצד שני בנק רשאי להשתמש בכסף זה למטרותיו השונות, השקעות וכהנה דברים. ללקוחות ההחזקה של כספם בבנק כדאית מאוד, מכיוון שבנקים הם מוסדות פיננסיים הבטוחים בארץ.


האם זה משנה באיזה בנק להפקיד את הכסף?


האמת היא שלא משנה באיזה בנק אתם מפקידים את כספיכם במסגרת הפק"מ, הרי ריבית על פיקדון תלויה רק בריבית במשק שקובע הנגיד שהוא גם מתפקד כראש הבנק המרכזי הארצי. במצב כזה, לקוחות כל הבנקים נמצאים בתנאים שווים, הבנקים עצמם לא משחקים פונקציה בקביעת הריבית שהמפקידים יקבלו על הפיקדונות שלהם. זאת גם הסיבה שהפיקדון קצר המועד הוא האופציה המועדפת על רוב הבנקים ורוב האנשים שהם חברים בבנקים הללו – הפשטות, חוסר הסיכון, רווח של 2 הצדדים, יתרונות רבים יש לפק"מ.


בכל אופן, מי שמחפש דרך להשקיע את כספו או אפילו רק לשמור אותו במקום בטוח, הפקדת הכסף בפיקדון קצר המועד זאת אופציה טובה מאוד בשבילו.
 

אודות דוד כהן

דוד כהן

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר