צ'י קונג- עבודה בזוגות | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


צ'י קונג- עבודה בזוגות

פורסם בתאריך 03/12/2012 ע"י אלי סיגל בקטגוריה רפואה אלטרנטיבית | צפיות: 649 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: צ'י קונג, צ'י גונג, רפואה, ריפוי, תנועה, משלימה, אלטרנטיבי

לקראת העבודה בזוגות הכוללת טיפולים שונים ראוי להקשיב קודם לעצמנו.
נתחיל ב"היגיינה אישית" בהקפדה על ניחוח רענן לגופנו וביגוד נקי שימצא חן בעינינו ומן הסתם בעיני הזולת.

 חשש מתרגילי זוגות
שמתם לב שהרבה אנשים חוששים ממגע? מגע בעל אופן טיפולי הוא אחד המרכיבים המקובלים בצ\'י קונג. מגע זה יוצר אינטראקציה בעלת ערך רב. יש בכוחו להבהיר ולפתור בעיות מורכבות במערכות יחסים.
בעבודה בזוגות שבצ\'י קונג, ניתנת הזדמנות נדירה להכיר אחד את השני... מבעד למסכות.
עיקרון ראשון: להכיר בהבדל בין " תופס" ל "אוחז " את בן הזוג בו אנו מטפלים. מבטא את תחושת בדידותנו בעולם.
עיקרון שני: להכיר בהבדל בין נוגע ל מניח? לנוגע יש חשש , המניח מאפשר נינוחות ורגיעה לשני הצדדים.
עיקרון שלישי: להכיר בהבדל בין לוחץ ל נשען ? מבטא חשש להישען על מישהו שמא יתמוטט ואיתו נתמוטט גם אנחנו.
עיקרון רביעי: להכיר בהבדל בין שולט לנשלט ? אצל השולט קיים פחד לאבד שליטה. אצל הנשלט קיים חשש מלקיחת שליטה. לדוגמה בתרגיל "אחיזת ידיים" (מי ששם את ידיו מעל, הוא השולט).
כל אחד מאיתנו בוחר (באופן בלתי מודע) בתפקיד. מה שמציג ההבדלים ניכרים באישיותנו. בחירה זו מזמנת הרהור על הנסיבות שהובילו לאימוץ התבנית.
מנקודת מבט זו נוצרת הזדמנות להבחין עד כמה אנו בשלים לשינוי! האם אנו במצב של תקיעות בתבנית התנהגותית? או האם אנו בדרך לשינוי - בלקיחת אחריות? רבים מאיתנו חוששים ממגע ומתרצים שאין להם עניין או פנאי בהבנת צפונות הגוף! מבחינתם לשכל יש הרבה יותר מה להעניק. בהחלטה זו מעדיפים אלו לאסוף אינפורמציה מסביבתם התרבותית, מלהתבונן פנימה. הם לא יודעים שגופם נגיש יותר והוא אוצר פנימי שטבוע בתוכם– החכם הרבה יותר משכלם. אם נעבור את מפתן החשש ממגע טיפולי נוצף במודעות לעצמנו שמעולם לא הכרנו.

אינטימיות!
בתרבות המערבית מגע מתפרש לרוב כקשר בעל קונוטציות מיניות. למגע הטיפולי יש מרחב של אפשרויות, שלעיתים קרובות אנו חווים ומממשים רק חלק קטן ממנו.
כמורים לתנועה, ראוי שנתאים תרגילים לרמת האינטימיות אליה נרצה להגיע. מנחה נאור מקנה כלים יעילים לקרבה בין השניים בשלבים: 1. המתנה לאישור, 2. קבלת רשות 3. שמירה הדדית על גבולות. ישנם תרגילי מגע מיוחדים לכך.
המורה נושא תפקיד בו הוא יכול לבחור בשלשה מצבי קרבה הדרגתיים- מהפחות אינטימי ליותר אינטימי והם:
1.עמידת- גב לגב 2. חזית לגב. 3. חזית לחזית. אם המורה המודע יבחר באפשרות המתאימה לרמת בשלות הקבוצה.

שפת הגוף
בשהותי ביפן הייתה לי הזדמנות להתבונן לאורך שנים בקודי ההתנהגות הזוגית והקבוצתית של החברה היפנית. למדתי עד כמה אנו המערביים, שכחנו קודים התנהגותיים של שפת הגוף. נראה שבחרנו לא להתייחס אליהם ואפילו לזלזל בהם בשל ראשוניותם ותמימותם. יודעי סוד המכירים את הביטוי "הגוף לא משקר", מגלים כי שפתו מציגה אמת עמוקה. היפנים מגיבים נפלא לשפת הגוף. הם לומדים אותה בשקדנות כחלק מתרבותם כבר בילדותם. הם חוסכים הרבה מניפולציות מילוליות ואלימות מילולית בהם אנו מומחים, לכן היא גם מנת חלקנו. להבהרה אשתמש בדוגמה מעולם העסקים. אחד העקרונות שלומדים אנשי עסקים מערביים העומדים לנהל עסקים ביפן, הוא להכיר את קודי שפת הידיים וסימני הפנים שלהם. כך הם חוסכים זמן יקר על עסקה שמראש נגזר גורלה. אם הם היו יודעים את סימני הגוף והפנים של היפני שמולם , לא היו מבזבזים שעות וימים על מנת לנסות למכור לו משהו שהלה סימן מלכתחילה בשפת הסימנים שאינו מעוניין בו, אך מן הנימוס שמר על איפוק. למשל: כשיפני מסמן כן בראשו, הוא לא אומר כן אני מסכים אתך, הוא אומר כן אני שומע אותך. הוא פשוט פועל לפי כללי מסורת בת מאות שנים של הימנעות מעימות הנטועה בדת ובמסורת של תרבותו.

מניעת אלימות
הזדמנות להכיר תבניות התנהגות של עצמנו היא בעלת ערך גדול. אפשר להכיר עולם מלא בהנעת גופנו, אך במגע נגיע לשיא. מגע טיפולי הוא כלי נפלא לחידוד הקשב למצבו של האחר, בו טמונה גם האפשרות לעזור לו. אך יותר מכל, נוצרת כאן הזדמנות נדירה לפגוש את עצמנו! זה יקרה כשנבדוק את הרגשות והתחושות שלנו דווקא ב- בן/בת זוגנו. אז מקבלת נקודת מבטנו תפנית, ואמת עמוקה על עצמנו מתגלית לנגד עינינו. אך מעל לכל זוהי דרך בלתי אמצעית להיווכח כי אין שוויון בינינו לבין זולתנו אלא שוני מפרה. אז נפסקים התסכול והקנאה בהשוואה לאחר. במקומם נוצרת סקרנות ועניין להכיר את השוני . כתוצאה מכך מתמוסס הפחד ובתהליך הדרגתי ומתמשך אך לא ארוך מתפוגגת מאליה - האלימות.
 

אודות אלי סיגל

סיני הראל, מרכז לימודי צ'י קונג במכללה האקדמית בוינגייט.

אלי סיגל

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר